Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man løse denne oppgaven?

I farao amenhoteps grav har man funnet en mumie der C14-mengden i 1980 ble målt til 64,85% av den normale mengden i levende organismer. Halveringstiden er 5730 år. Bruk dette til å regne ut når Amenhotep døde.

Hvis jeg finner faraoens alder og trekker det fra 1980, får jeg svaret når faraoen døde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DandyVers: Brøken chart?cht=tx&chl=-\frac{x^2-4x}{x^2-9} kan skrives som chart?cht=tx&chl=-\frac{x^2}{x^2-9}+\frac{4x}{x^2-9}, ser du at det er det samme? Derfor må du bruke at minus og minus gir pluss i det siste leddet. :thumbup:

Riia: Ja, du skal finne mumiens alder og så trekke det fra 1980. For å gjøre det kan du først bruke den oppgitte halveringstiden for å finne endringen pr. år og så bruke den endringen pr år for å finne hvor mange år det er gått.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hvordan kan man løse denne oppgaven?

I farao amenhoteps grav har man funnet en mumie der C14-mengden i 1980 ble målt til 64,85% av den normale mengden i levende organismer. Halveringstiden er 5730 år. Bruk dette til å regne ut når Amenhotep døde.

Hvis jeg finner faraoens alder og trekker det fra 1980, får jeg svaret når faraoen døde?

Kan 1600 f. Kr. være riktig svar?

Lenke til kommentar

DandyVers: Brøken chart?cht=tx&chl=-\frac{x^2-4x}{x^2-9} kan skrives som chart?cht=tx&chl=-\frac{x^2}{x^2-9}+\frac{4x}{x^2-9}, ser du at det er det samme? Derfor må du bruke at minus og minus gir pluss i det siste leddet. :thumbup:

Riia: Ja, du skal finne mumiens alder og så trekke det fra 1980. For å gjøre det kan du først bruke den oppgitte halveringstiden for å finne endringen pr. år og så bruke den endringen pr år for å finne hvor mange år det er gått.

Men det der gir jo ingen mening. Jeg kan jo ikke bytte fortegn om det ikke er i parentes. Og hvis jeg kan det, så er det helt ulogisk ut ifra forrige oppgave jeg gjorde.

Lagt ved er forrige oppgave jeg gjorde, som jeg fikk rett på. Om jeg kan bytte fortegn i den oppgaven jeg ikke får til vil jeg ha gjort en feil i den oppgaven jeg fikk til.

Dette er jo 100% ulogisk. Kan du, eller eventuelt noen andre prøve å forklare meg dette litt mer nøye?

post-219860-1287854772,8249_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei igjen. Har enda et spørsmål..

zxs7yg.png

Jeg lurer på, hvordan kom de fram til 525000*(1,05^n-1)?

Ligningen blir jo 26250*(1,05^n-1/0,05).

Er det slik at jeg kan bytte plass mellom 26250 og 1,05^n-1? Jeg får jo 525000 ved å dele 26250 på 0,05..

Men jeg har klart å løse likningen på en annen metode, så er ikke ute etter en løsning, bare hvordan fasiten fikk 525000 :p Brøk er min svake side, husker ikke så mye :p

Lenke til kommentar

Slik du har skrevet oppgaven nå så er ingen av delene riktig svar. Hvis du har lg (10-loagritmen) av et tall, finner du tallet ved å opphøye 10 i logaritmen. I dette tilfellet blir det da chart?cht=tx&chl=10^{1.15} = 14.1.

Ah, nei jeg blingset litt da jeg skrev. Jeg mente 14.1, men dette er feil svar ifølge fasit.

Lenke til kommentar

Slik du har skrevet oppgaven nå så er ingen av delene riktig svar. Hvis du har lg (10-loagritmen) av et tall, finner du tallet ved å opphøye 10 i logaritmen. I dette tilfellet blir det da chart?cht=tx&chl=10^{1.15} = 14.1.

Ah, nei jeg blingset litt da jeg skrev. Jeg mente 14.1, men dette er feil svar ifølge fasit.

Skal det være 1.5 og ikke 1.15? chart?cht=tx&chl=10^{1.5}\approx31.6

Lenke til kommentar

Skal det være 1.5 og ikke 1.15? chart?cht=tx&chl=10^{1.5}\approx31.6

Nei.

EDIT: Vent litt, jo det skulle det. Har ikke brukt linser i dag.

Endret av DandyVers
Lenke til kommentar

Hei. Jeg trenger bare hjelp til et lite spørsmål. Vi har om sannsynlighetsregning i matten, og ett av spørsmålene er "hva er mest sannsynlig å få når du kaster tre terninger?". Jeg vet at når du kaster to er det størst sannsynlighet for å få 7, men hvor mye er det med tre terninger?

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg trenger bare hjelp til et lite spørsmål. Vi har om sannsynlighetsregning i matten, og ett av spørsmålene er "hva er mest sannsynlig å få når du kaster tre terninger?". Jeg vet at når du kaster to er det størst sannsynlighet for å få 7, men hvor mye er det med tre terninger?

Takk for hjelpen :)

lurer på litt om det er 10,5.

du kan regne det ut vha: chart?cht=tx&chl=\mu=E(x)=\Sigma x*P

Lenke til kommentar

1,1,1(3) - 1,2,1(4) - 1,3,1(5)

1,1,2(4) - 1,2,2(5) - 1,3,2(6)

1,1,3(5) - 1,2,3(6) - 1,3,3(7)

1,1,4(6) - 1,2,4(7) - 1,3,4(8)

1,1,5(7) - 1,2,5(8) - 1,3,5(9)

1,1,6(8) - 1,2,6(9) - 1,3,6(10)

Uten at jeg fullfører, klarer du å "se" hvilken sum som vil fremtre flest ganger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...