Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen som kan gi en kort og grei forklaring på hva konsekvensene av ikke-normalfordelte restledd er, i en JB-test?

 

Ingen som vet svaret på denne? Jeg dumper den siden det haster litt :)

Dessverre. Jeg frykter det ikke er så mange som driver med statistikk og slikt uten at jeg skal uttale meg for mye. Du kan jo prøve matematikk.net?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan gi en kort og grei forklaring på hva konsekvensene av ikke-normalfordelte restledd er, i en JB-test?

 

Ingen som vet svaret på denne? Jeg dumper den siden det haster litt :)

JB er jo nettopp en test av normalitet, så hvis du har ikke-normalfordelte restledd er konsekvenstene i en JB-test at du forkaster hypotesen om normalfordeling..

 

Du har kanskje egentlig konstatert ikke-normale restledd ved en JB-test og lurer på hva konsekvensene er i en annen sammenheng, og da er svaret at det kommer an på sammenhengen..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skjønner ikke denne oppgaven: Mengden av olje som blir pumpet opp fra en brønn i Nordsjøen, går ned med 10% per år. Hvor mange år tar det før det årlige oljeuttaket har sunket til 20% av det nåværende oljeuttaket?

 

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal sette opp dette regnestykket!

På forhånd takk for hjelpen!:)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skjønner ikke denne oppgaven: Mengden av olje som blir pumpet opp fra en brønn i Nordsjøen, går ned med 10% per år. Hvor mange år tar det før det årlige oljeuttaket har sunket til 20% av det nåværende oljeuttaket?

 

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal sette opp dette regnestykket!

På forhånd takk for hjelpen!:)

 

Du setter det opp slik:

0,2=0,9^x og løser det ut for x. Da får du at x=log(0,2)/log(0,9) som gir deg et svar på 15,3 år :D

 

Det du faktisk gjør her er å se hvor mange år med en reduksjon på 10% det tar før det kun er 20% igjen av opprinnelig mengde.

 

Håper det hjelper :)

Håkon

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skjønner ikke denne oppgaven: Mengden av olje som blir pumpet opp fra en brønn i Nordsjøen, går ned med 10% per år. Hvor mange år tar det før det årlige oljeuttaket har sunket til 20% av det nåværende oljeuttaket?

 

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal sette opp dette regnestykket!

På forhånd takk for hjelpen!:)

 

Du setter det opp slik:

0,2=0,9^x og løser det ut for x. Da får du at x=log(0,2)/log(0,9) som gir deg et svar på 15,3 år :D

 

Det du faktisk gjør her er å se hvor mange år med en reduksjon på 10% det tar før det kun er 20% igjen av opprinnelig mengde.

 

Håper det hjelper :)

Håkon

 

 

Ja, tusen takk. Svaret stemte det!:)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en til lignende oppgave. Forskere har funnet ut at tennene hos folk blir mindre. I Nord-Europa minker tannstørrelsen med 1% per 1000 år.

Hvor mange år tar det før tannstørrelsen er redusert til 90% av nåværende størrelse?

 

På forhånd takk!:)

 

ps! fant det ut:)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en til lignende oppgave. Forskere har funnet ut at tennene hos folk blir mindre. I Nord-Europa minker tannstørrelsen med 1% per 1000 år.

Hvor mange år tar det før tannstørrelsen er redusert til 90% av nåværende størrelse?

 

På forhånd takk!:)

 

ps! fant det ut:)

 

Så bra, du skjønner metoden for å løse slike oppgaver nå? En enkel algoritme vil være:

(Ønsket prosentvis mengde)=(1-prosentvis reduksjon)^(tidsenhet)

 

Håkon

Lenke til kommentar

 

 

Det du faktisk gjør her er å se hvor mange år med en reduksjon på 10% det tar før det kun er 20% igjen av opprinnelig mengde.

 

Håkon

 

Det er noe av det du ikke gjør! Det eneste det hele handler om er uttaket. Hva som måtte finnes eller ikke finnes i gjen i reservoaret vet vi ingenting om.

Lenke til kommentar

 

 

Det du faktisk gjør her er å se hvor mange år med en reduksjon på 10% det tar før det kun er 20% igjen av opprinnelig mengde.

 

Håkon

 

Det er noe av det du ikke gjør! Det eneste det hele handler om er uttaket. Hva som måtte finnes eller ikke finnes i gjen i reservoaret vet vi ingenting om.

 

Var det jeg mente, altså 20% av opprinnelig uttaksmengde om du vil. Var sikkert dårlig formulert, men mente altså ikke å beskrive mengden olje som var igjen i reservoaret. Regner med at poenget gikk hjem uansett.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvordan faktoriserer man? jeg skjønner ingenting. Det står at man skal finne en felles faktor(?) utenfor parantes.

F.eks 9a^2 - 3a^2 = 3a(3a-1)

 

Har hele eksempelet her i boka, men forstår ikke. Trenger en enkel t-skje forklaring? :ermm:

Lenke til kommentar

Hvordan faktoriserer man? jeg skjønner ingenting. Det står at man skal finne en felles faktor(?) utenfor parantes.

F.eks 9a^2 - 3a^2 = 3a(3a-1)

 

Har hele eksempelet her i boka, men forstår ikke. Trenger en enkel t-skje forklaring? :ermm:

Dersom eksempelet ditt er tatt fra boka, kan jeg forstå at du er forvirret!

Lenke til kommentar

Hvordan faktoriserer man? jeg skjønner ingenting. Det står at man skal finne en felles faktor(?) utenfor parantes.

F.eks 9a^2 - 3a^2 = 3a(3a-1)

 

Har hele eksempelet her i boka, men forstår ikke. Trenger en enkel t-skje forklaring? :ermm:

Skal det stå chart?cht=tx&chl=9a^2-3a? Observer så at uttrykket ditt kan skrives som chart?cht=tx&chl=3a\cdot3a-3a, hvor du kan se at det står 3a i begge ledd. Det betyr at man kan sette 3a utenfor en parentes og fylle inn parentesen slik at det blir det samme som uttrykket ditt når det multipliseres ut igjen. I dette tilfellet må det være chart?cht=tx&chl=3a(3a-1)=3a\cdot3a-3a\cdot1=9a^2-3a.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Heihei!

 

Jeg holder på med et stykke her, og jeg sitter plutselig helt fast.

 

Det øverste der er stykket.

Det i midten er det jeg kom fram til.

Det siste er det svaret skal være.

 

Hvordan kommer de fram til det? Jo mer jeg ser på det jo mer forvirret blir jeg, dette skal jo i utgangspunktet være en enkel oppgave så vidt jeg forstår.

post-219860-1287839267,3025_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg driver og øver til en matteprøve, og sliter med et stykke.

Stykket er slik:

Finn x slik at rekka blir konvergent.

 

Regnestykket:

28999qb.jpg

Fasit sier:

wipnhl.jpg

Jeg skjønner ikke helt hvordan regnestykket blir til x(x-2) > 0 når x (ikke er lik) 1.

 

Hvordan kommer jeg fram til svaret? Takk :)

Lenke til kommentar

Heihei!

 

Jeg sliter med et stykke til.

 

Det øverste er utregningen min.

Det nederste er det som er korrekt svar.

 

Jeg fikk altså feil svar, som dere ser. Men jeg aner virkelig ikke hva jeg har gjort galt. Den eneste logiske forklaringen er at x^2-4x skulle vært i parentes og dermed endret fortegn, men hvorfor i alle dager skal jeg tilfeldigvis putte en parentes rundt det?

 

Kan noen forklare meg hva jeg har gjort galt?

post-219860-1287850266,2717_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...