Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt hjelp i geogebra med noen instillinger.

Oppgaven lyder slik :

Tegn linjen digitalt når x er et tall mellom -5 og 5.

a)y=3x-2

b)y=-4x+6

c)y=7,2x-8,4

d)y=-12,5x+2

Hvordan får jeg til det i geogebra? Å kunn vise mellom -5 og 5?

Funksjon["Funksjonsuttryk",startverdi, sluttverdi]

T.d.

Funksjon[3x-2,-5,5]

edit: litt feil i sitering

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Hvorfor blir det seks nuller? hvis det legges på 1 null etter hver femte tall, skulle det vært 5 nuller, hvorfor blir det seks?

chart?cht=tx&chl=25!=\mathbf{2^{22}}\cdot3^{10}\cdot\mathbf{5^6}\cdot7^3\cdot11^2\cdot13\cdot17\cdot19\cdot23=\mathbf{2^{16}}\cdot3^{10}\cdot7^3\cdot11^2\cdot13\cdot17\cdot19\cdot23\cdot\mathbf{10^6}

edit: Beklager to poster etter hverandre.

Antar at det kommer av at 25 = 52. Regelen bør i så fall reformuleres!

Hvordan kommer du fram til at chart?cht=tx&chl=25!=\mathbf{2^{22}}\cdot3^{10}\cdot\mathbf{5^6}\cdot7^3\cdot11^2\cdot13\cdot17\cdot19\cdot23=\mathbf{2^{16}}\cdot3^{10}\cdot7^3\cdot11^2\cdot13\cdot17\cdot19\cdot23\cdot\mathbf{10^6}?

EDIT: Skjønte det nå :)

Uannsett, en annen oppgave imens. Skal vise ved induksjon at 3 går opp i 5^n - 2^n.

Vet at jeg må sette n+1, slik at 5^(n+1) - 2^(n+1). Men hva gjør jeg nå? Prøvd å lese masse eksempler, men skjønner det ikke.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke noen ekspert i algebra eller hva det nå den riktige grenen kalles, så den delen kan jeg ikke hjelpe deg med. Men når det kommer til formen på beviset...

Først må du formulere påstanded din mattematisk, altså at «3 går opp i chart?cht=tx&chl=5^n - 2^n».

Også ønsker du å bevise det ved induksjon over chart?cht=tx&chl=n \in \mathbb{N}.

Regner med du har sjekket basissteget når chart?cht=tx&chl=n=0.

For induksjonssteget så får du anta at du har en tilfeldig chart?cht=tx&chl=n > 0.

Har du funnet ut hva induksjonshypotesen er? chart?cht=tx&chl=5^{n+1} - 2^{n+1} er ingen påstand.

Du må nå bevise at påstanden du formulerte over holder for denne tilfeldige n'en.

For å bevise den påstanden, så må du nesten helt sikkert benytte det av induksjonshypotesen. Du kan anta at induksjonshypotesen holder for chart?cht=tx&chl=n-1. (Strengt tatt kan du anta at den holde for alle tall mindre enn n).

Vet ikke helt om det var det du trengte. Men skriv opp det du har, så er det litt lettere å se hva som er problemet.

Lenke til kommentar

Du må nå bevise at påstanden du formulerte over holder for denne tilfeldige n'en.

For å bevise den påstanden, så må du nesten helt sikkert benytte det av induksjonshypotesen. Du kan anta at induksjonshypotesen holder for chart?cht=tx&chl=n-1. (Strengt tatt kan du anta at den holde for alle tall mindre enn n).

Dette er kanskje unødvendig pirk, men man skal benytte induksjonshypotesen. Man vet jo ikke på forhånd om det er sant for en tilfeldig n. Men man antar at det er det, og så viser man at hvis det er sant for denne n-verdien, så er det også sant for n+1. For å eventuelt komme frem til dette, må man nødvendigvis benytte den antagelsen man gjorde.

Når det gjelder selve induksjonssteget her, kan det nok gjøres på mange måter. Man kan f.eks. observere at

chart?cht=tx&chl=5^{n+1} - 2^{n+1} = 5 \cdot 5^n - 2 \cdot 2^n = 5 \cdot 5^n - (5-3) \cdot 2^n = 5(5^n - 2^n) + 3 \cdot 2^n

edit: en liten fortegnsfeil sneik seg inn.

Herfra bør det gå greit å vise delelighet på 3.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Finne toppunkt til funksjonen f(x):

f(x) = e^(x) * sin(x), xE[0,π]

hint/tips til hva jeg skal gjøre med variabelen e^(x)..

Jeg er gaanske sikker på at jeg fant ut hvordan jeg skulle gå fram.

For de som er interesserte (og for de som vil lete etter feil osv):

Derriverer f(x):

(sin(x))' = cos(x)

e^(x)' = e^(x)

=> e^(x) * cos(x) + e^(x)*sin(x)

e^(x) * cos(x) + e^(x)*sin(x) = 0

setter e^(x) utenfor parentes:

e^(x)(cosx+sinx) = 0

deler på cos(x) på begge sider av likhetstegn:

e^(x)((cos(x)/cos(x))+(sin(x)/sin(x))) = 0/cos(x)

=> e^(x)(1 + tan(x)) = 0

=> e^(x) + e^(x)tan(x) = 0

=> e^(x)tan(x) = -e^(x)

deler på e^(x)

tan(x) = -1

x = -(π/4) + n*π

siden xE[0,π] er x da:

x = π-(π/4) = 3π/4

Lenke til kommentar

Dette er kanskje unødvendig pirk, men man skal benytte induksjonshypotesen. Man vet jo ikke på forhånd om det er sant for en tilfeldig n. Men man antar at det er det, og så viser man at hvis det er sant for denne n-verdien, så er det også sant for n+1. For å eventuelt komme frem til dette, må man nødvendigvis benytte den antagelsen man gjorde.

Da blir vel dette meta-pirk med selvkritikk. Var usikker på om jeg skulle ta det med. Er vel ikke relevant, så burde vel ha latt være.

Du har sikkert rett i at man må benytte induksjonshypotesen når man bruker induksjonsbevis på tall. Har mest vært borti strukturelle induksjonsbevis, og kom nylig borti et hvor vi ikke benyttet induksjonshypotesen.

Etter å ha sjekket litt på wikipedia ser jeg at man skiller mellom «structural induction» og «strandard mathematical induction».

Lenke til kommentar

Når det gjelder selve induksjonssteget her, kan det nok gjøres på mange måter. Man kan f.eks. observere at

chart?cht=tx&chl=5^{n+1} - 2^{n+1} = 5 \cdot 5^n - 2 \cdot 2^n = 5 \cdot 5^n - (5-3) \cdot 2^n = 5(5^n - 2^n) - 3 \cdot 2^n

Herfra bør det gå greit å vise delelighet på 3.

Kjempe fint, visste ikke helt hvordan jeg skulle dele opp stykket, skjønner forsatt ikke 100% hvordan du har gjort det, men ga meg ihvertfall nok til å fullføre oppgaven så :)

Lenke til kommentar

Først brukte jeg potensregelen chart?cht=tx&chl=a^{n+m} = a^n \cdot a^m til å skrive om til chart?cht=tx&chl=5 \cdot 5^n - 2 \cdot 2^n.

Deretter skreiv jeg bare 2 på en annen måte. Du er vel med på at 5 - 3 er 2 -- og da har jeg lov å bytte ut 2-tallet med 5-3, for det er jo akkurat det samme. Så da har vi chart?cht=tx&chl=5 \cdot 5^n - (5 - 3) \cdot 2^n.

Neste steg, som jeg kanskje burde tatt med, er å skrive dette som chart?cht=tx&chl=5 \cdot 5^n - 5 \cdot 2^n + 3 \cdot 2^n. Jeg har bare ganget ut parentesen. Men nå ser vi at 5 er felles faktor i chart?cht=tx&chl=5 \cdot 5^n - 5 \cdot 2^n, så denne kan vi faktorisere ut. Da har vi chart?cht=tx&chl=5(5^n - 2^n) + 3 \cdot 2^n.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Kom over denne matteoppgaven da jeg søkte etter info om sats og alkoholmengde.

Fasiten her i spoiler stemmer da ikke? Det må vel være 120 liter han får ut i ren sprit, men 125 liter med væske som har 96 % alkohol? Eller hva?

En bonde fra Stokke setter 1000 l. sats av vann, 275 kg sukker, 40 pakker turbogjær. Etter 14 dager kan han måle12% alkoholprosent i satsen. Han brenner dette og får ut 96% sprit. - Hvor mange liter får han ut i ren sprit (96%)?

Stokkesaft: 1000 ∙ 0,12 = 120liter 120 ∙ 0,04 = 4,8 liter 120 liter – 4,8 liter = 115,2 liter

Lenke til kommentar

120 liter ren sprit gir 125 liter væske (hvor av 96 % er sprit), ja. Fasiten ser ut til å være feil.

1000*0,12 = 120 liter "teoretisk 100 % sprit"

I væsken du får ut, vil 96 % være sprit og 4 % vann:

Totalt volum 120/0,96 = 125 l.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...