Matsemann Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Noen som vet hvordan man finne ut av hvor mange nuller det er på slutten av fakultet 25! uten å lese av svaret? Hver gang man ganger med 10 vil man få en null. F. eks. 10! = 1*2*3*4*5*6*7*8*9*10 = 3628800 Tell antall som har 5 som en faktor. Det er 5 og 10. Altså to tall, og tallet du har vil slutte med to nuller. http://www.purplemath.com/modules/factzero.htm Endret 20. oktober 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Snekker Hamre er fysikkinteressert og vil finne ut hvor stor kraften er på ein spiker som han slår inn i veggen med en hammer. Hammerhodet har massen 1,2 kg, det treffer spikeren med en fart på 4 m/s og slår spikeren 1 cm inn i veggen. Finn kraften som hammeren virker på spikeren med. Hvile forutsetninger bygger du utregningene på? Jeg har holdt på med denne en stund, og fysikkassistansetråden kommer ikke med noe svar så da får jeg satse på at denne mye mer aktive tråden har noen som kan løse denne for meg. Se fysikkassistansetråden for mine tanker så langt (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062631&st=1780&gopid=16362707entry16362707) og viss noen kunne peke ut feila mine og løse oppgaven så hadde det vært kjempefint. Prøven er forsåvidt i første time i morgen så det haster. Tusen takk til alle som hjelper. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 1*2*3*4*5*6*7*8*9*10*11*12*13*14*15*16*17*18*19*20*21*22*23*24*25 Altså vil svaret ende med 6 nuller. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) her er da mitt forslag til en noe uformell løsning: den tidløse formelen (v^2=v_0^2 + 2as) gir at akselerasjonen er 800m/s^2. det betyr at tiden det tok å slå inn spikeren (fra v=v_0 + at) er t=v/a = 4m/s / (800m/s^2) = 0.005s. Impulsen I=m*dv=Ft gir da at F=m*dv/t = 1.2kg * 4m/s / 0.005s = 960N. kan det stemme? og angående 25!-problemet: bare faktoriser tallene som har enten 2 eller fem som en faktor. Når du har gjort det for alle tall mellom 2 og 25, finn ut hvor mange toere og femmere du har totalt. antallet av det tallet du har minst av, er lik antallet nuller. I dette tilfellet er det lett å skjønne at du må ha færre femmere enn toere, så hvis du teller antallet femmer-faktorer: 5 = 1 * 5 10 = 2 * 5 15 = 3 * 5 20 * 4 * 5 25 = 5 * 5 så totalt har du 6 femmere. svaret er da 6. Endret 20. oktober 2010 av hockey500 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Er det en enkel huskeregel for når man skal bruke Cosinus og når man skal bruke sinus? Lenge siden jeg har gått igjennom det så har glemt det. Trenger det til fysikken nå, siden der regner de med at vi kan det. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Fordi differansen mellom tallene er 36. *kvadratroten av* X + *kvadratroten av* (x-10) = 10. Noen som kan vise meg? : Irrasjonell ligning? Om ja: Finnes det ingen enklere måte å gjøre det på? For eksempel å flyte over på andre siden av likhetstegnet? Mener å huske at læreren min gjorde det slik - men husker bare ikke hvordan.. Bump. Beklager masingen, men vil gjerne ha svar grunnet prøve i morgen. Du kan selvsagt flytte på den andre siden, men man ender vel med nesten den samme utregningen. opphøy begge sider i andre opphøy begge sider i andre x-10 = 20,5 x = 30,5 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Er det en enkel huskeregel for når man skal bruke Cosinus og når man skal bruke sinus? Lenge siden jeg har gått igjennom det så har glemt det. Trenger det til fysikken nå, siden der regner de med at vi kan det. Sinus er motstående / hypotenus og cosinus er vedliggende / hypotenus. Du bruker de som passer med det du skal finne. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Er det en enkel huskeregel for når man skal bruke Cosinus og når man skal bruke sinus? Lenge siden jeg har gått igjennom det så har glemt det. Trenger det til fysikken nå, siden der regner de med at vi kan det. SOH CAH TOA. S=Sin C=Cos T=Tan O=Opposite A=Adjacent H=Hypotenuse Så, SOH leses "Sine is opposite over hypotenuse", osv. Endret 21. oktober 2010 av wingeer Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Trenger litt hjelp i geogebra med noen instillinger. Oppgaven lyder slik : Tegn linjen digitalt når x er et tall mellom -5 og 5. a)y=3x-2 b)y=-4x+6 c)y=7,2x-8,4 d)y=-12,5x+25 Hvordan får jeg til det i geogebra? Å kunn vise mellom -5 og 5? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Noen som kan hjelpe meg med litt økonomi matte. Du vurderer å ta opp et lån i banken og kan velge mellom tre rentealternativer: 0,49 % per måned, 1,47 % per kvartal og 2,94 % per halvår. Hvilke effektive årsrenter svarer disse tre alternativene til? Skjønner ikke hvordan jeg skal putte tallene inn her formelen. Klarte det forrige gang jeg prøvde, men nå har jeg sittet en stund uten å klare det. Er det forresten noen andre måter å regne ut dette på, uten bruk av formelarket? Endret 21. oktober 2010 av Bebeluv Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Noen som kan gi en kort og grei forklaring på hva konsekvensene av ikke-normalfordelte restledd er, i en JB-test? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Noen som kan hjelpe meg med litt økonomi matte. Du vurderer å ta opp et lån i banken og kan velge mellom tre rentealternativer: 0,49 % per måned, 1,47 % per kvartal og 2,94 % per halvår. Hvilke effektive årsrenter svarer disse tre alternativene til? Skjønner ikke hvordan jeg skal putte tallene inn her formelen. Klarte det forrige gang jeg prøvde, men nå har jeg sittet en stund uten å klare det. Er det forresten noen andre måter å regne ut dette på, uten bruk av formelarket? Nå har ikke jeg sett på formelen din engang, føler den kan løses ganske enkelt (nå skal det sies at jeg aldri har regnet mye økonomi-matte, men tror det blir riktig). Månedlig: 1 + renteprosent = 1 + 0,0049 = 1,0049 På 12 måneder tilsvarer dette: (1,0049)12 = 6,04 % rente Per kvartal: 1 + renteprosent = 1 + 0,0147 = 1,0147 På 4 kvartal tilsvarer dette: (1,0147)4 = 6,01 % rente Per halvår: 1 + renteprosent = 1 + 0,0294 = 1,0294 På 2 halvår tilsvarer dette: (1,0294)2 = 5,97 % rente. Dermed vil du totalt få høyest rente ved månedlig "avkastning", og lavest rente ved årlig. Endret 21. oktober 2010 av 2bb1 1 Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Noen som kan hjelpe meg med litt økonomi matte. Du vurderer å ta opp et lån i banken og kan velge mellom tre rentealternativer: 0,49 % per måned, 1,47 % per kvartal og 2,94 % per halvår. Hvilke effektive årsrenter svarer disse tre alternativene til? Skjønner ikke hvordan jeg skal putte tallene inn her formelen. Klarte det forrige gang jeg prøvde, men nå har jeg sittet en stund uten å klare det. Er det forresten noen andre måter å regne ut dette på, uten bruk av formelarket? Du må bare forandre på antall renteperioder. Hvis du har månedlig rente får du 12 perioder per år. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Trenger litt hjelp i geogebra med noen instillinger. Oppgaven lyder slik : Tegn linjen digitalt når x er et tall mellom -5 og 5. a)y=3x-2 b)y=-4x+6 c)y=7,2x-8,4 d)y=-12,5x+25 Hvordan får jeg til det i geogebra? Å kunn vise mellom -5 og 5? Om jeg ikke husker feil gjør du følgende: a) Funksjon[3x-2,-5,5] Endret 21. oktober 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Noen som vet hvordan man finne ut av hvor mange nuller det er på slutten av fakultet 25! uten å lese av svaret? Hver gang man ganger med 10 vil man få en null. F. eks. 10! = 1*2*3*4*5*6*7*8*9*10 = 3628800 Tell antall som har 5 som en faktor. Det er 5 og 10. Altså to tall, og tallet du har vil slutte med to nuller. http://www.purplemath.com/modules/factzero.htm 1*2*3*4*5*6*7*8*9*10*11*12*13*14*15*16*17*18*19*20*21*22*23*24*25 Altså vil svaret ende med 6 nuller. Hvorfor blir det seks nuller? hvis det legges på 1 null etter hver femte tall, skulle det vært 5 nuller, hvorfor blir det seks? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Er det en enkel huskeregel for når man skal bruke Cosinus og når man skal bruke sinus? Lenge siden jeg har gått igjennom det så har glemt det. Trenger det til fysikken nå, siden der regner de med at vi kan det. Cosinus er hosliggende over hypotenus, sinus er motstående over hypotenus. Du kan huske: Cos er hos. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Nei, . Slike spørsmål er enklere å få besvart med wolfram-alpha enn her. (Du må bruke kjernereglen to ganger) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Hvorfor blir det seks nuller? hvis det legges på 1 null etter hver femte tall, skulle det vært 5 nuller, hvorfor blir det seks? edit: Beklager to poster etter hverandre. Endret 21. oktober 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
compus Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hvorfor blir det seks nuller? hvis det legges på 1 null etter hver femte tall, skulle det vært 5 nuller, hvorfor blir det seks? edit: Beklager to poster etter hverandre. Antar at det kommer av at 25 = 52. Regelen bør i så fall reformuleres! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå