Frexxia Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hva mener du med at x=0.5 og y=-0.5, er ikke målet å finne skjæringslinjen mellom det oppgitte planet og xy-planet? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 z = x + iy f(z) = Beskriv domain og range til f. Jeg trodde både domain og range var C, men fasiten sier domain: C og range C\{0}. Men kan man ikke få 0 ved å sette r = 0 og ? Du kan gjerne få z=0, men e^(hva som helst) blir aldri 0. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Som jeg skrev på forrige side så er x= 0.5 og y= -0.5 Som løsning på oppgaven? z = x + iy f(z) = Beskriv domain og range til f. Jeg trodde både domain og range var C, men fasiten sier domain: C og range C\{0}. Men kan man ikke få 0 ved å sette r = 0 og ? Du kan gjerne få z=0, men e^(hva som helst) blir aldri 0. Takk, jeg tenkte f = re^iø, men det er jo feil. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Gir opp. Parameterfremstillingen for skjæringslinja jeg til slutt fikk var [0.5 + 6t, -0.5 -6t, -2t]. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Gir opp. Parameterfremstillingen for skjæringslinja jeg til slutt fikk var [0.5 + 6t, -0.5 -6t, -2t]. Skjæringslinjen din kan umulig ha noen z-komponent, siden den skal ligge i xy-planet. Du har . Du skal ha skjæringspunktet med xy-planet, som må ha z=0. I xy-planet er skjæringslinjen altså gitt ved (sett inn i den første likningen) . Setter du for eksempel får du . Siden du har z=0 får du . (Hvis du setter parameterfremstillingen inn i likningen igjen ser du at den ligger i planet, og den ligger også i xy-planet z=0 fordi z-komponenten er 0.) Endret 19. oktober 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Takk, cuadro! En leilighet ble kjøpt for 120 000,- og solgt for 110 000,- litt senere. Hva var den nye fortjenesten? Jeg får 8,3% men i boken står det 7,84%. Why? Ligningen min ser slik ut: 120 000*k=110 000 Deler på 120 000 på begge sider. k=0,917 f=1-0,917=0,083 Prosent=0,083*100=8,3% f=prosentfaktoren bump Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Takk, cuadro! En leilighet ble kjøpt for 120 000,- og solgt for 110 000,- litt senere. Hva var den nye fortjenesten? Jeg får 8,3% men i boken står det 7,84%. Why? Ligningen min ser slik ut: 120 000*k=110 000 Deler på 120 000 på begge sider. k=0,917 f=1-0,917=0,083 Prosent=0,083*100=8,3% f=prosentfaktoren bump Relativ fortjenesten er (120 000-110 000)/(110 000) = 0.09 Prosent er 0.09*100 9% Feilen du gjør er å gange k med 120 000 og så regne ut f= (1-k). Det du skal gjøre er å enten gange k med 110 000 hvor f = k, eller gange k med 120 000 hvor f = 1/k. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Men det er jo ikke oppgaven Grevenlight spør om.. I hans oppgave er leiligheten kjøpt for 120 000 og så solgt for 110 000, da blir det (110 000 - 120 000)/120 000 = -0.08333... -8,3% så hvordan boken har regnet skjønner jeg ikke.. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Fordi differansen mellom tallene er 36. *kvadratroten av* X + *kvadratroten av* (x-10) = 10. Noen som kan vise meg? : Irrasjonell ligning? Om ja: Finnes det ingen enklere måte å gjøre det på? For eksempel å flyte over på andre siden av likhetstegnet? Mener å huske at læreren min gjorde det slik - men husker bare ikke hvordan.. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Men det er jo ikke oppgaven Grevenlight spør om.. I hans oppgave er leiligheten kjøpt for 120 000 og så solgt for 110 000, da blir det (110 000 - 120 000)/120 000 = -0.08333... -8,3% så hvordan boken har regnet skjønner jeg ikke.. Ser at jeg leste oppgaven feil. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 kan df/dz skrives om til en sum av du/dx,du/dy,dv/x,dv/dy f = u(x,y) + i*v(x,y) z = x + i*y Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker å vite om man kan gå fra at: du/dx=du/dy=dv/dx=dv/dy = 0 til df/dz = 0 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 . Merk at dette kun gjelder for analytiske funksjoner. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 . Merk at dette kun gjelder for analytiske funksjoner. Takk Lenke til kommentar
MrL Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Noen som vet hvordan man finne ut av hvor mange nuller det er på slutten av fakultet 25! uten å lese av svaret? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Fordi differansen mellom tallene er 36. *kvadratroten av* X + *kvadratroten av* (x-10) = 10. Noen som kan vise meg? : Irrasjonell ligning? Om ja: Finnes det ingen enklere måte å gjøre det på? For eksempel å flyte over på andre siden av likhetstegnet? Mener å huske at læreren min gjorde det slik - men husker bare ikke hvordan.. Bump. Beklager masingen, men vil gjerne ha svar grunnet prøve i morgen. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 hei! 2rot(sinx). Noen ledetråer hadde vert ok Lenke til kommentar
compus Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 hei! 2rot(sinx). Noen ledetråer hadde vert ok Her melder jeg pass! Hva skal du fram til??? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 hei! 2rot(sinx). Noen ledetråer hadde vert ok Her melder jeg pass! Hva skal du fram til??? Svaret skal være cos(x)/rot(sin(x). - Jeg trooor jeg har løsningen. Bruker kjerneregel, hvor (sinx) = u. Siden rot(x)` er (1/2rot(x))blir da: 2* (1/2rot(sinx))* (sinx)` => 2* (1/2rot(sinx))*cosx, to-tallene kan strykes. Vil jeg troo. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hadde vært lettere hvis du skrev at du skulle derivere Men ja, det er riktig. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hadde vært lettere hvis du skrev at du skulle derivere Men ja, det er riktig. Der har du et meget godt poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå