Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har spurt her veldig mye i det siste. Jeg anbefaler at du setter deg ned for å lære disse ln/log greiene, isteden for å få en fasit her hver gang.

Du må flytte alt over slik at du står igjen med T på ene siden.

Flytt først over alt slik at du har ln (100-T), og gjør det du må på begge sider for å bli kvitt ln slik at du får (100-T).

Lenke til kommentar

Takk, cuadro! :)

En leilighet ble kjøpt for 120 000,- og solgt for 110 000,- litt senere.

Hva var den nye fortjenesten?

Jeg får 8,3% men i boken står det 7,84%.

Why?

Ligningen min ser slik ut:

120 000*k=110 000

Deler på 120 000 på begge sider.

k=0,917

f=1-0,917=0,083

Prosent=0,083*100=8,3%

f=prosentfaktoren

Lenke til kommentar

Jeg har et plan alpha: x + 3y - 6z + 1.

Skal finne skjæringslinja mellom dette planet og xy-planet.

Forslag?

Du har ikke noe plan med mindre du får inn et likhetstegn et eller annet sted der. Jeg antar at det skal stå x+3y-6z+1=0. I xy-planet har du z=0. Hvis du insisterer på å gjøre det vanskelig ved å krysse vektorer, så har xy-planet normalvektor chart?cht=tx&chl=\mathbf{n}=\mathbf{k}, ikke chart?cht=tx&chl=\mathbf{i}+\mathbf{j}

Eplesaft: chart?cht=tx&chl=\ln{a^b}=b\ln{a}

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Forslag?

Du har ikke noe plan med mindre du får inn et likhetstegn et eller annet sted der. Jeg antar at det skal stå x+3y-6z+1=0. I xy-planet har du z=0. Hvis du insisterer på å gjøre det vanskelig ved å krysse vektorer, så har xy-planet normalvektor chart?cht=tx&chl=\hat{n}=\hat{k}, ikke chart?cht=tx&chl=\hat{i}+\hat{j}

Planet er x + 3y - 6z + 1 = 0, ja. Kan du oversette den siste biten din fra mattespråk til norsk evt si om jeg bare skal krysse eller ikke? Å krysse en vektor tar meg 30 sekunder så det er ikke noe problem.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Forslag?

Du har ikke noe plan med mindre du får inn et likhetstegn et eller annet sted der. Jeg antar at det skal stå x+3y-6z+1=0. I xy-planet har du z=0. Hvis du insisterer på å gjøre det vanskelig ved å krysse vektorer, så har xy-planet normalvektor chart?cht=tx&chl=\hat{n}=\hat{k}, ikke chart?cht=tx&chl=\hat{i}+\hat{j}

Planet er x + 3y - 6z + 1 = 0, ja. Kan du oversette den siste biten din fra mattespråk til norsk evt si om jeg bare skal krysse eller ikke? Å krysse en vektor tar meg 30 sekunder så det er ikke noe problem.

Du kan vel også bare løse likningssystemet?

Lenke til kommentar

Vel, du vet at xy-planet er z=0. Sett inn z=0 i likningen og du får x+3y+1=0 (samt z=0), som eventuelt kan parametriseres som f.eks chart?cht=tx&chl=\mathbf{r}(t)=t\mathbf{i}-\frac{1+t}{3}\mathbf{j}.

edit: Noen som vet om noen bedre løsning enn \hat for enhetsvektorer? \hat er alt for stor.

edit2: Hvis det er notasjonen du ikke skjønner, så er i, j, k enhetsvektorer i henholdsvis x, y, og z-retning. Man kan også skrive chart?cht=tx&chl=\mathbf{r}=\left(t,-\frac{1+t}{3},0\right).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...