Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, men oppgaven dreide seg om å vise at det uttrykket dere har brukt som definisjon er lik nettopp chart?cht=tx&chl=e. Og da blir det vel sirkelargumentasjon?

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to\infty}\left(1+\frac{1}{x}\right)^x\\

Jeg tok så den naturlige logaritmen av uttrykket, slik at det skulle gå mot 1 istedenfor chart?cht=tx&chl=e, og satt at:

chart?cht=tx&chl=t=\frac 1x

Når chart?cht=tx&chl=x\to\infty går derfor chart?cht=tx&chl=t\to0, og man ender opp med:

chart?cht=tx&chl=\lim_{t\to\0}\frac{\ln(1+t)}{t}

Lenke til kommentar

Takk, men oppgaven dreide seg om å vise at det uttrykket dere har brukt som definisjon er lik nettopp chart?cht=tx&chl=e. Og da blir det vel sirkelargumentasjon?

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to\infty}\left(1+\frac{1}{x}\right)^x\\

Jeg tok så den naturlige logaritmen av uttrykket, slik at det skulle gå mot 1 istedenfor chart?cht=tx&chl=e, og satt at:

chart?cht=tx&chl=t=\frac 1x

Når chart?cht=tx&chl=x\to\infty går derfor chart?cht=tx&chl=t\to0, og man ender opp med:

chart?cht=tx&chl=\lim_{t\to\0}\frac{\ln(1+t)}{t}

Hva er grunnen til at du ikke kan bruke l'hopital?

edit: Hvis man ikke skal bruke l'hopital klarer jeg ikke helt se noen annen metode enn taylorutvikling dersom målet er å vise at det blir e. Den desidert enkleste metoden er dog l'hopital.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du ikke kan bruke l'hopital?

Det var egentlig bare fordi vi ikke har gjennomgått det ennå. (Dersom det ikke blir gjort i løpet av uka, leser jeg nok noen beviser på egenhånd (jeg vet ikke hva som er pensum).)

Endret av Loff1
Lenke til kommentar

Hei.

Har en oppgave som lyder følgende:

Grafen til funksjonen y=x^3-1,x-aksen,y-aksen og linja y=7 avgrenser ei flate i 1. kvadrant. vi lager en modell av et vanlig drikkeglass ved å la denne flata rotere om y-aksen. Finn volumet av det omdreiningslegemet som framkommer ved bruk av sylinderskallmetoden.

Anyone? :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1268371

Fikk ikke noe klart svar der. Dessverre : /

Lenke til kommentar

Hei.

Har en oppgave som lyder følgende:

Grafen til funksjonen y=x^3-1,x-aksen,y-aksen og linja y=7 avgrenser ei flate i 1. kvadrant. vi lager en modell av et vanlig drikkeglass ved å la denne flata rotere om y-aksen. Finn volumet av det omdreiningslegemet som framkommer ved bruk av sylinderskallmetoden.

Anyone? :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1268371

Fikk ikke noe klart svar der. Dessverre : /

Hvor ligger problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...