Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvordan kan jeg løse denne oppgaven?

 

ln(x-1)2+ln(x2-1)+ln(x+1)2=0

 

Jeg prøvde å fjerne ln ved å multiplisere sidene på venstre side, for så å opphøye begge sider i e. På høyre side fikk jeg da e0=1. Men når jeg hadde ganget ut på venstre side, så fikk jeg blant x6, noe som ble helt feil.

 

Fasitsvar er kvadratroten av 2.

 

På forhånd takk!:)

Tips: chart?cht=tx&chl=(x+1)^2(x-1)^2=(x^2-1)^2

 

Løsning:

 

 

p><p>

 

 

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

z = x+yi

 

Spørsmål: Er 0< abs{z-2} bounded?

 

Jeg svarte nei for det er en åpen mengde. Det er tydeligvis feil svar, sjekket i fasiten. Så kan noen hjelpe meg?

Kantene z = 2 og abs(z-3) = 3 ligger jo ikke i mengden.

Den er begrenset (bounded), men mengden er ikke lukket. Det at en mengde er lukket/åpen har generelt ikke noe å gjøre med om mengden er begrenset/ubegrenset. Hadde det derimot stått 0>|z-2| ville ikke mengden vært begrenset.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

T.O.E: Jeg har ikke lest oppgaven din, eller sett en større sammenheng til spørsmålet ditt, men helt intuitivt tenker jeg at man kun vil finne antall hele år. Befinner man seg i år 0, er det kun 9 hele år frem til år 10. Vi "runder" altså alltid opp med en for å unngå avrundingsfeil.

Lenke til kommentar

Det er ingen absolutt regel, men du kan bruke en liten tommelfingerregel du kan huske er:

DETAIL:

D=dv

E=eksponent

T=trigonometrisk

A=algebraisk

I=invers trigonometrisk

L=logaritmisk

Hvor du da setter det leddet som kommer først i remsa som det deriverte leddet.

F.eks om du skal integrere cos(x)*x, setter du dv=cos(x) og u=x.

Lenke til kommentar

Når man bruker delvis integrasjon, er det noen "regler" for hva som er lurest å sette som de forskjellige faktorene (u og v')? Tenker hovedsaklig på R2-nivå/1-året på universitet.

Man vil som oftest prøve å velge de slik at u'v er enklere å integrere enn uv'; altså er man avhengig av at v ikke blir spesielt mer inviklet enn v', samt at u' blir enklere enn u. Har man x*cos(x) velger man selvfølgelig u=x og v'=cos(x), slik at u "forsvinner" ved delvis integrasjon.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hei matematikere... jeg har visst vist en mangel her et sted.. Tenkte dere kanskje kunne hjelpe meg!

 

(1) chart?cht=tx&chl=Bo = \sum_{t=1}^t \frac{ct}{(1+y)^t}

 

(2) chart?cht=tx&chl=Bo = \sum_{t=1}^T ct \cdot (1+y)^{-t}

 

(3) chart?cht=tx&chl=\frac{\partial Bo}{\partial (1+y)} = \sum_{t=1}^t -t*ct \cdot (1+y)^{-t-1}

 

(4) chart?cht=tx&chl= D = \frac{\partial Bo}{\partial (1+y)} * \frac{(1+y)}{Bo}

 

Hit kommer jeg.. Jeg klarer ikke gange chart?cht=tx&chl=\frac{(1+y)}{Bo} med chart?cht=tx&chl=\frac{\partial Bo}{\partial (1+y)}. Altså, finne uttrykket for chart?cht=tx&chl= D (Durasjon).

 

For øvrig, skal chart?cht=tx&chl= D bli chart?cht=tx&chl=\frac{t*ct \cdot (1+y)^{-t}}{Bo}.

 

-- Det jeg ikke skjønner er hvorfor opphøyd i chart?cht=tx&chl= -1 forsvinner fra chart?cht=tx&chl=-t*ct \cdot (1+y)^{-t-1}og blirchart?cht=tx&chl= D =chart?cht=tx&chl=\frac{t*ct \cdot (1+y)^{-t}}{Bo} (se 3).

 

---Og hvorfor chart?cht=tx&chl= t i telleren blir positiv i uttrykket for chart?cht=tx&chl= D =chart?cht=tx&chl=\frac{t*ct \cdot (1+y)^{-t}}{Bo}

 

-- Det jeg altså ikke får til, er å gange chart?cht=tx&chl=\frac{(1+y)}{Bo} med chart?cht=tx&chl=\frac{\partial Bo}{\partial (1+y)} slik at jeg får uttrykket for chart?cht=tx&chl= D

Endret av robin7
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har en oppgave som lyder følgende:

 

Grafen til funksjonen y=x^3-1,x-aksen,y-aksen og linja y=7 avgrenser ei flate i 1. kvadrant. vi lager en modell av et vanlig drikkeglass ved å la denne flata rotere om y-aksen. Finn volumet av det omdreiningslegemet som framkommer ved bruk av sylinderskallmetoden.

 

Anyone? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...