Jaffe Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Glassmesteren: hadde du derivert en fjerde gang, hadde du fått 0 i teller, slik at uttrykket dermed gikk mot 0 uavhengig av nevneren. Man kan da ikke bruke L'Hôpitals når uttrykket ikke er inf/inf eller 0/0 ... Når telleren er konstant vil vel dette gi feil svar ... Selv om man får "rett" svar i dette tilfellet? Ja, ups! Litt rask der. Foresten, y = ax + b <-> (y-y0) = m(x-x0) i alle tilfeller, sant? Har alltid kun brukt førstnevnte, så vil bare være sikker. der og edit: glemte et fortegn Endret 14. oktober 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Ok, sweet! Da holder jeg meg til gode gamle y=ax+b. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) z = x+yi Spørsmål: Er 0< abs{z-2} bounded? Jeg svarte nei for det er en åpen mengde. Det er tydeligvis feil svar, sjekket i fasiten. Så kan noen hjelpe meg? Kantene z = 2 og abs(z-3) = 3 ligger jo ikke i mengden. Den er begrenset (bounded), men mengden er ikke lukket. Det at en mengde er lukket/åpen har generelt ikke noe å gjøre med om mengden er begrenset/ubegrenset. Hadde det derimot stått 0>|z-2| ville ikke mengden vært begrenset. Endret 14. oktober 2010 av wingeer Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Oppgave: verify the addition formulas: cosh(x+y) = cosh(x)*cosh(y) + sinh(x)*sinh(y) sinh(x+y) = sinh(x)*cosh(y) + cosh(x)*sinh(y) Proceed by expanding the right-hand side of each identity in terms of exponentials. Legger ved fasit-svaret. Hvordan skulle jeg vite at det skal stå 1/4 foran? Hvordan skulle jeg vite hvor jeg skulle sette e+/- x osv? Lenke til kommentar
compus Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Legger ved fasit-svaret. Hvordan skulle jeg vite at det skal stå 1/4 foran? Hvordan skulle jeg vite hvor jeg skulle sette e+/- x osv? Bruk definisjonene på hyperbolske funksjoner. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Oppgave: verify the addition formulas: cosh(x+y) = cosh(x)*cosh(y) + sinh(x)*sinh(y) sinh(x+y) = sinh(x)*cosh(y) + cosh(x)*sinh(y) Proceed by expanding the right-hand side of each identity in terms of exponentials. Legger ved fasit-svaret. Hvordan skulle jeg vite at det skal stå 1/4 foran? Hvordan skulle jeg vite hvor jeg skulle sette e+/- x osv? Øverst på side 82 i Rottmann. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Hvordan skulle jeg vite at det skal stå 1/4 foran? Hvordan skulle jeg vite hvor jeg skulle sette e+/- x osv? Det følger rett fra definisjonen til de hyberbolske trigonometriske funksjonene: . Endret 15. oktober 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Hvis du antar at formlene for de trigonometriske funksjonene er kjente er også Endret 15. oktober 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
JLord Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 I: x-3y+z=-9 II: 5x-2y+2z=8 III: 3x+y-z=7 Noen som har noe vettugt på denne likningen? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Ja.. Det er bare å ha tunga rett i munnen og først løse for en ukjent og så for den neste. Bruk for eksempel likning 1 for å løse for z og så likning 3 for å løse for x. Endret 15. oktober 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 I følge fasiten til denne midtsemesterprøven i Matte 1 på NTNU er løsningen på Oppgave 4 D. Jeg klarer ikke å forstå noe annet enn at det riktige svaralternativet er B (derivert implisitt og kommet fram til den deriverte av den inverse). Tar fasiten feil eller er det noe jeg ikke har forstått? Jeg får og B, så lurer også på dette. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Les litt lenger ned i tråden så finner du forklaringen. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 I følge fasiten til denne midtsemesterprøven i Matte 1 på NTNU er løsningen på Oppgave 4 D. Jeg klarer ikke å forstå noe annet enn at det riktige svaralternativet er B (derivert implisitt og kommet fram til den deriverte av den inverse). Tar fasiten feil eller er det noe jeg ikke har forstått? Jeg får og B, så lurer også på dette. Her er en bra forklaring på dette. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 D'oh, både den posten og løsningen burde jeg sett. Takk Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hei! Hvordan skal denne logaritmelikningen løses? ln x + ln(2-x)=0 Prøvde å fjerne ln ved å multiplisere x med (2-x), men svaret ble da helt feil. Fasitsvar er x=1 På forhånd takk! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Det er riktig det du prøvde på. Opphøy begge sider med e som grunntall: Tar du resten? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 I: x-3y+z=-9 II: 5x-2y+2z=8 III: 3x+y-z=7 Noen som har noe vettugt på denne likningen? Du kan legge sammen I og III, så forsvinner z-variabelen. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hei! Hvordan løses den log.likningen? ln(1-x)-ln x=0 Skjønner ikke hvordan den skal løses når det er -ln x. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Du kan hive leddet med negativt fortegn over på høyresiden, og opphøye begge sidene i e. ln(1-x)-lnx=0 ln(1-x)=lnx 1-x=x 2x=1 x=(1/2) Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Hei! Hvordan kan jeg løse denne oppgaven? ln(x-1)2+ln(x2-1)+ln(x+1)2=0 Jeg prøvde å fjerne ln ved å multiplisere sidene på venstre side, for så å opphøye begge sider i e. På høyre side fikk jeg da e0=1. Men når jeg hadde ganget ut på venstre side, så fikk jeg blant x6, noe som ble helt feil. Fasitsvar er kvadratroten av 2. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå