Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Glassmesteren: hadde du derivert en fjerde gang, hadde du fått 0 i teller, slik at uttrykket dermed gikk mot 0 uavhengig av nevneren.

Man kan da ikke bruke L'Hôpitals når uttrykket ikke er inf/inf eller 0/0 ... Når telleren er konstant vil vel dette gi feil svar ... Selv om man får "rett" svar i dette tilfellet?

Ja, ups! Litt rask der.

Foresten, y = ax + b <-> (y-y0) = m(x-x0) i alle tilfeller, sant? Har alltid kun brukt førstnevnte, så vil bare være sikker.

chart?cht=tx&chl=y = m(x - x_0) + y_0

chart?cht=tx&chl=y = mx - mx_0 + y_0

chart?cht=tx&chl=y = ax + b der chart?cht=tx&chl=a = m og chart?cht=tx&chl=b = -mx_0 + y_0

edit: glemte et fortegn

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

z = x+yi

Spørsmål: Er 0< abs{z-2} bounded?

Jeg svarte nei for det er en åpen mengde. Det er tydeligvis feil svar, sjekket i fasiten. Så kan noen hjelpe meg?

Kantene z = 2 og abs(z-3) = 3 ligger jo ikke i mengden.

Den er begrenset (bounded), men mengden er ikke lukket. Det at en mengde er lukket/åpen har generelt ikke noe å gjøre med om mengden er begrenset/ubegrenset. Hadde det derimot stått 0>|z-2| ville ikke mengden vært begrenset.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Oppgave: verify the addition formulas:

cosh(x+y) = cosh(x)*cosh(y) + sinh(x)*sinh(y)

sinh(x+y) = sinh(x)*cosh(y) + cosh(x)*sinh(y)

Proceed by expanding the right-hand side of each identity in terms of exponentials.

Legger ved fasit-svaret. Hvordan skulle jeg vite at det skal stå 1/4 foran? Hvordan skulle jeg vite hvor jeg skulle sette e+/- x osv?

post-35504-1287136549,884_thumb.png

Lenke til kommentar

Oppgave: verify the addition formulas:

cosh(x+y) = cosh(x)*cosh(y) + sinh(x)*sinh(y)

sinh(x+y) = sinh(x)*cosh(y) + cosh(x)*sinh(y)

Proceed by expanding the right-hand side of each identity in terms of exponentials.

Legger ved fasit-svaret. Hvordan skulle jeg vite at det skal stå 1/4 foran? Hvordan skulle jeg vite hvor jeg skulle sette e+/- x osv?

Øverst på side 82 i Rottmann.

Lenke til kommentar

I følge fasiten til denne midtsemesterprøven i Matte 1 på NTNU er løsningen på Oppgave 4 D. Jeg klarer ikke å forstå noe annet enn at det riktige svaralternativet er B (derivert implisitt og kommet fram til den deriverte av den inverse). Tar fasiten feil eller er det noe jeg ikke har forstått?

Jeg får og B, så lurer også på dette.

Lenke til kommentar

I følge fasiten til denne midtsemesterprøven i Matte 1 på NTNU er løsningen på Oppgave 4 D. Jeg klarer ikke å forstå noe annet enn at det riktige svaralternativet er B (derivert implisitt og kommet fram til den deriverte av den inverse). Tar fasiten feil eller er det noe jeg ikke har forstått?

Jeg får og B, så lurer også på dette.

Her er en bra forklaring på dette.

Lenke til kommentar

Hei!

Hvordan kan jeg løse denne oppgaven?

ln(x-1)2+ln(x2-1)+ln(x+1)2=0

Jeg prøvde å fjerne ln ved å multiplisere sidene på venstre side, for så å opphøye begge sider i e. På høyre side fikk jeg da e0=1. Men når jeg hadde ganget ut på venstre side, så fikk jeg blant x6, noe som ble helt feil.

Fasitsvar er kvadratroten av 2.

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...