Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Glassmesteren

Vi bruker L`hopital når både teller og nevner går mot uendelig eller null.

Om dette er tilfelle deriverer vi teller og nevner hver for seg, og ser på grensene igjen.

Målet er å få et uttrykk som ikke er chart?cht=tx&chl=\frac{0}{0} eller chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}

Om du ser på ditt eksempel så går fortsatt teller og nevner mot uendelig, og det var jo det samme som du hadde fra før. Altså ingen forbedring. Fortsett og deriver, til du kommer til et uttrykk som ikke er chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}

Etter å ha derivert tre ganger får jeg:

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{8e^{2x}}

Kan jeg finne uttrykket nå? I så fall, hvordan?

Og hvis jeg deriverer flere ganger nå, "forsvinner" telleren. Det er vel ikke hensiktsmessig (øh?)...

Takk for at du hjelper meg på vei, forresten. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge fasiten til denne midtsemesterprøven i Matte 1 på NTNU er løsningen på Oppgave 4 D. Jeg klarer ikke å forstå noe annet enn at det riktige svaralternativet er B (derivert implisitt og kommet fram til den deriverte av den inverse). Tar fasiten feil eller er det noe jeg ikke har forstått?

Hvor kan man finne løsningsforslaget (hvis det er lagt ut)?

Det finnes intet løsningsforslag, kun en fasit, og den ligger på forsiden til fagsiden for TMA4100.

Ja, det var igrunn fasit jeg mente. Takk, skal se om jeg finner det. :)

Lenke til kommentar

Glassmesteren

Vi bruker L`hopital når både teller og nevner går mot uendelig eller null.

Om dette er tilfelle deriverer vi teller og nevner hver for seg, og ser på grensene igjen.

Målet er å få et uttrykk som ikke er chart?cht=tx&chl=\frac{0}{0} eller chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}

Om du ser på ditt eksempel så går fortsatt teller og nevner mot uendelig, og det var jo det samme som du hadde fra før. Altså ingen forbedring. Fortsett og deriver, til du kommer til et uttrykk som ikke er chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}

Etter å ha derivert tre ganger får jeg:

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{8e^{2x}}

Kan jeg finne uttrykket nå? I så fall, hvordan?

Og hvis jeg deriverer flere ganger nå, "forsvinner" telleren. Det er vel ikke hensiktsmessig (øh?)...

Takk for at du hjelper meg på vei, forresten. :)

Fortsett og deriver, til du kommer til et uttrykk som ikke er

chart?cht=tx&chl=\frac{0}{0} \text{eller} \frac{\infty}{\infty}

Nå er du der!

Lenke til kommentar

Fortsett og deriver, til du kommer til et uttrykk som ikke er

chart?cht=tx&chl=\frac{0}{0} \text{eller} \frac{\infty}{\infty}

Nå er du der!

Men uansett hvor mange ganger jeg deriverer så vil jo chart?cht=tx&chl=e^{2x} stå igjen og e2∙∞ blir jo ikke et bestemt uttrykk. Eksisterer det ikke et bestemt uttrykk her?

Om nevneren vokser mot uendelig, og teller ikke forandrer seg. Hva går funksjonen da mot?

0.

Årh, er det mulig... Har visst sittet med denne oppgaven for lenge. :p

Takk for hjelpa. :)

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Glassmesteren: hadde du derivert en fjerde gang, hadde du fått 0 i teller, slik at uttrykket dermed gikk mot 0 uavhengig av nevneren.

edit: feil.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Glassmesteren: hadde du derivert en fjerde gang, hadde du fått 0 i teller, slik at uttrykket dermed gikk mot 0 uavhengig av nevneren.

Man kan da ikke bruke L'Hôpitals når uttrykket ikke er inf/inf eller 0/0 ... Når telleren er konstant vil vel dette gi feil svar ... Selv om man får "rett" svar i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Skal ha prøve i morgen, og er ett stykke jeg ikke skjønner reglene til. Temaet er n-terøtter og "Potenser med brøkeksponenter".

Stykket:

([3]√(27))²∗3^{-(1/2)}∗√3

Svaret skal bli 9.

Kopierte stykket over fra matteprogrammet, så vet ikke om det blir korrekt bruk av tegn, men håper det er greit nok.

Kan noen forklare meg hvordan man går frem for å løse dette stykket? Jeg får første ledd til å bli 9, noe jeg tror er rett, men det betyr at de to andre leddene må gå i null for at stykket skal gå opp. Hvordan jeg regner ut det vet jeg ikke.

Endret av SirCirdan
Lenke til kommentar

Skal ha prøve i morgen, og er ett stykke jeg ikke skjønner reglene til. Temaet er n-terøtter og "Potenser med brøkeksponenter".

Stykket:

([3]√(27))²∗3^{-(1/2)}∗√3

Svaret skal bli 9.

Kopierte stykket over fra matteprogrammet, så vet ikke om det blir korrekt bruk av tegn, men håper det er greit nok.

Kan noen forklare meg hvordan man går frem for å løse dette stykket? Jeg får første ledd til å bli 9, noe jeg tror er rett, men det betyr at de to andre leddene må gå i null for at stykket skal gå opp. Hvordan jeg regner ut det vet jeg ikke.

Generelt er det bare å skrive om n-te-røtter til potenser, og bruke de gode gamle reglene for regning med slike. :)

F.eks. blir tredjeroten til a det samme som a^(1/3) (a opphøyd i en tredjedel), en generell n-te-rot for a er a^(1/n).

Du har også n-te-roten til a opphøyd i m-te potens, som kan skrives som a^(m/n)

Lenke til kommentar

Man kan da ikke bruke L'Hôpitals når uttrykket ikke er inf/inf eller 0/0 ... Når telleren er konstant vil vel dette gi feil svar ... Selv om man får "rett" svar i dette tilfellet?

Ja, ups! Litt rask der.

Foresten, y = ax + b <-> (y-y0) = m(x-x0) i alle tilfeller, sant? Har alltid kun brukt førstnevnte, så vil bare være sikker.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...