Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God kveld :)

For å gå rett på sak... Hvordan deriverer man denne:

g(x) = ( x3 + 3x2 + x ) e-2x + 1

Læreren anbefalte meg å bruke produktregelen ved derivasjon av

polynom * eksponentialfunksjonen, men dette gjorde meg ikke noe særlig klokere selv om jeg prøvde å følge denne fremgangsmåten så godt det lot seg gjøre. Skal ikke se bort i fra at jeg mistolket tipset litt...

Hadde vært fint med en del hjelp til denne, føles som at dette er et godt stykke utenfor mitt kompetanseområde...

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

Joda. Strengt tatt pluss/minus, men hva i all verden er chart?cht=tx&chl=\sqrt{i}?

Edit: Det er hentet fra et eksempel som jeg klarte å gjette meg frem til, så jeg lurte mer på om det var noen generell måte å faktorisere dette på.

tilfellet mitt var:

chart?cht=tx&chl=z^2= \pm 4i som ble chart?cht=tx&chl=\pm \sqrt{2}(1 \pm i)

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Som læreren din sa, bruk produktregelen. Da kan det være en idé å skrive hva u, v, u' og v' er og så putte det inn i formelen for derivasjon av et produkt.

Ja, slik tenkte jeg også og da ender jeg opp med:

( 3x2 + 6x + 1 ) ( e-2x + 1 ) + ( x3 + 3x2 + x ) (( -2 )e-2x )

Er dette riktig fremgangsmåte? Og hvordan kan jeg regne sammen uttrykket nå for å gjøre det enklere? Meningen med oppgaven er forresten at jeg etter hvert skal kunne bruke dette til å finne de lokale ekstremalpunktene (noe som jeg i prinsippet kan, men dette uttrykket ble vel vanskelig for meg)...

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

g(x) = ( x3 + 3x2 + x ) e-2x + 1

Beklager at jeg maser, men hvordan finner man grenseverdien til funksjonen ovenfor når

limx→ ∞

Hvis ikke jeg har misforstått helt, så er det "loppital"-regelen som gjelder her, altså setter jeg det slik fordi Loppital ville gjort det:

chart?cht=tx&chl=\frac{x^3 +3x^2 +x}{e^{2x} -1}

Og så kan jeg derivere dette i sju lange og sju breie, men jeg vet ikke når jeg skal stoppe fordi jeg vet ikke hvordan jeg skal finne et uttrykk ut av det jeg kommer frem til...

Kan man regne ut uttrykket av den førstederiverte?

Altså: chart?cht=tx&chl=\frac{3x^2 +6x +1}{2e^{2x}}

I så fall; hvordan?

Denne e'en forvirrer meg og man blir ikke kvitt den heller. Hva blir liksom resultatet hvis man deler noe med 2e2∞ ?? :hmm:

Og skal man forresten bruke loppital når x går mot minus uendelig også?

Dette med eksponensial- og logaritmefunksjoner er et eneste virvar for meg. :(

Lenke til kommentar

I følge fasiten til denne midtsemesterprøven i Matte 1 på NTNU er løsningen på Oppgave 4 D. Jeg klarer ikke å forstå noe annet enn at det riktige svaralternativet er B (derivert implisitt og kommet fram til den deriverte av den inverse). Tar fasiten feil eller er det noe jeg ikke har forstått?

Hvor kan man finne løsningsforslaget (hvis det er lagt ut)?

Lenke til kommentar

Denne e'en forvirrer meg og man blir ikke kvitt den heller. Hva blir liksom resultatet hvis man deler noe med 2e2∞ ?? :hmm:

Og skal man forresten bruke loppital når x går mot minus uendelig også?

Dette med eksponensial- og logaritmefunksjoner er et eneste virvar for meg. :(

Det er bare å derivere videre.

Hva er grenseverdien for a/b når a er konst og b-->uendelig ?

Lenke til kommentar

Glassmesteren

Vi bruker L`hopital når både teller og nevner går mot uendelig eller null.

Om dette er tilfelle deriverer vi teller og nevner hver for seg, og ser på grensene igjen.

Målet er å få et uttrykk som ikke er chart?cht=tx&chl=\frac{0}{0} eller chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}

Om du ser på ditt eksempel så går fortsatt teller og nevner mot uendelig, og det var jo det samme som du hadde fra før. Altså ingen forbedring. Fortsett og deriver, til du kommer til et uttrykk som ikke er chart?cht=tx&chl=\frac{\infty}{\infty}

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

I følge fasiten til denne midtsemesterprøven i Matte 1 på NTNU er løsningen på Oppgave 4 D. Jeg klarer ikke å forstå noe annet enn at det riktige svaralternativet er B (derivert implisitt og kommet fram til den deriverte av den inverse). Tar fasiten feil eller er det noe jeg ikke har forstått?

Hvor kan man finne løsningsforslaget (hvis det er lagt ut)?

Det finnes intet løsningsforslag, kun en fasit, og den ligger på forsiden til fagsiden for TMA4100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...