Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

syklitengutt:

oppgave1: Skal være (x-3)(x+1). Det du får ut av andregradsformelen skal puttes inn i (x-a)(x-b), siden det skal gi at x-a=0 og x-b=0.

Såpass enkle andregradsuttrykk bør du se hva svaret blir på, trenger ikke å bruke kalkulator.

oppgave2: Se svaret til Dr. Awesome, 2,5 er det samme som 5/2. Da ser du at du har nullpunkt i x=0, x=5 og x=-2.5 og ved å lage fortegnsskjema finner du hvordan grafen går.

x}

Ta ln

chart?cht=tx&chl= \ln y \, = \, \lim_{x\to0} \frac{1}{x} \ln (e^x + x)

Bruk L`hôptial

osv

Aha, takk!

Lenke til kommentar

syklitengutt:

oppgave1: Skal være (x-3)(x+1). Det du får ut av andregradsformelen skal puttes inn i (x-a)(x-b), siden det skal gi at x-a=0 og x-b=0.

Såpass enkle andregradsuttrykk bør du se hva svaret blir på, trenger ikke å bruke kalkulator.

oppgave2: Se svaret til Dr. Awesome, 2,5 er det samme som 5/2. Da ser du at du har nullpunkt i x=0, x=5 og x=-2.5 og ved å lage fortegnsskjema finner du hvordan grafen går.

x}

Ta ln

chart?cht=tx&chl= \ln y \, = \, \lim_{x\to0} \frac{1}{x} \ln (e^x + x)

Bruk L`hôptial

osv

Aha, takk!

Takk for det sindre.

Dette gav meg mye hjelp. Ser jeg har snudd + og - i første likning.

Lenke til kommentar

Hei. Noen smartinger her som kan forklare meg hvordan vi snur om på en formel som har paranteser med pluss og minus. Feks A=B(1+CxD) og man skal finne C?

Jeg vet ikke om jeg leser ligningen riktig, men hvis jeg gjør det skal det bli slik:

1) del på B på begge sider

2) Trekk fra 1 på begge sider

3) Hvis x er et gangetegn må du dele på D på begge sider. Hvis det er en X må du dele på XD på begge sider.

Lenke til kommentar

Nr 2 burde være grei, dersom X går mot null vil nevneren bestå av e^0 (som er lik 1)-1=0. Telleren består av 1-1=0.

Så da kan det umulig være noen løsning på den, altså L=Ø eller hvordan man skriver det?

Det er ikke helt riktig.

Vi ser at når x går mot 0 har vi et 0/0-uttrykk og vi kan bruke L'Hôpital.

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0} \frac{\pi^x - e^x}{e^{2x}-1}=^{\left[\frac{0}{0}\right]} = \lim_{x \to 0} \frac{e^x(log(\pi) - 1)}{2e^{2x}} = \lim_{x \to 0} \frac{log(\pi) - 1}{2e^{x}} = \frac{log(\pi) - 1}{2}

Lenke til kommentar

Nr 2 burde være grei, dersom X går mot null vil nevneren bestå av e^0 (som er lik 1)-1=0. Telleren består av 1-1=0.

Så da kan det umulig være noen løsning på den, altså L=Ø eller hvordan man skriver det?

Det er ikke helt riktig.

Vi ser at når x går mot 0 har vi et 0/0-uttrykk og vi kan bruke L'Hôpital.

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0} \frac{\pi^x - e^x}{e^{2x}-1}=^{\left[\frac{0}{0}\right]} = \lim_{x \to 0} \frac{e^x(log(\pi) - 1)}{2e^{2x}} = \lim_{x \to 0} \frac{log(\pi) - 1}{2e^{x}} = \frac{log(\pi) - 1}{2}

Da beklager jeg at jeg legger ut gal løsning. Vi drev aldri med L'Hôpital da jeg hadde dette på vgs.

Lenke til kommentar

Hei. Noen smartinger her som kan forklare meg hvordan vi snur om på en formel som har paranteser med pluss og minus. Feks A=B(1+CxD) og man skal finne C?

Jeg vet ikke om jeg leser ligningen riktig, men hvis jeg gjør det skal det bli slik:

1) del på B på begge sider

2) Trekk fra 1 på begge sider

3) Hvis x er et gangetegn må du dele på D på begge sider. Hvis det er en X må du dele på XD på begge sider.

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Hvordan ville dere løst disse oppgavene?

p><p>

Du bruker L'Hôp på den øverste òg ser det ut som. Den tredje trenger du ikke bruke noenting på. Den er rett frem.

Skal du derivere? Da bruker du isåfall bare kjerneregelen. chart?cht=tx&chl=f(g(x))' = f'(g(x))*g'(x)

Okey, takk:)

Kunne du si hva du ville gitt som svar på den deriverte? Ser du på hele funksjonen som kjernen eller kun chart?cht=tx&chl=(3x^2+1)?

Lenke til kommentar

syklitengutt:

p><p>

Lag fortegnsdiagram og finn ut for hvilke x den er over 0. En linje for hver av faktorene.

Ok så når jeg da skal sette opp fortegnslinje så får jeg

x som sier at x er negativ fram til 0

(x-5) som sier at denne er negativ fram til 5

(x+2,5) og denne er positiv etter -2,5

som gir FX stiger til -2,5, synker til 5 og stiger etter dette igjen?

Endret av syklitengutt
Lenke til kommentar

Før -2,5 er det tre ledd som er negative. Tre minus gir minus og grafen er mindre enn null. Mellom -2,5 og 0 er det to ledd som er negative, så grafen er positiv. Mellom 0 og 5 er det ett ledd som er negativt og grafen er negativ. Etter 5 er alle leddene positive og grafen er større enn null. Legg forresten merke til at dette fortegnsskjema er for selve grafen, ikke den deriverte og viser derfor om grafen er større eller mindre enn null, ikke om den stiger eller synker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...