bartimeus25 Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Se her. ja men jeg forså ikke helt din fremgangsmåte. Kan du forkalre litt mer? Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Vet at det er en lang oppgave, men lurer på om noen har en anelse på hva jeg skal gjøre på/har gjort feil? To biler er til salgs til samme pris, og de to annonsene har også lånetilbud med samme betingelser, men det blir oppgitt forskjellig terminbeløp og forskjellig effektiv rente i de to annonsene. Dette skyldes at det er gjort en feil i den ene annonsen. Felles opplysninger for de to bilene er: Pris 167 000 kr Egenkapital 35 % Egenkapital i kr 58 450 kr Lånebehov 112 040 kr Finansieringsperiode 60 mnd Nominell årlig rente 3,95 % Etableringsgebyr 3 490 kr Termingebyr 75 kr Lånet som tilbys er et annuitetslån, og alle innbetalinger skjer i slutten av hver måned. Den ene annonsen oppgir at terminbeløpet blir 2 136 kr og effektiv rente blir 8,23 %, mens den andre annonsen oppgir terminbeløp 2 061 kr og effektiv rente 6,77 %. a) Sett opp den geometriske rekken som viser nåverdien av 60 månedlige innbetalinger, hver på a kr, til månedlig rente r = 0,0395/12. Finn hva a må være for at nåverdien skal være lik lånebehovet på 112 040 kr. Kunden betaler a+75 kr hver måned, siden det også er et termingebyr hver måned. Den effektive månedlige renten rho er den månedlige renten som gjør nåverdien av de faktiske innbetalingene like stor som lånebeløpet minus etableringsgebyret. b) Sett opp den geometriske rekken for denne nåverdien, og sett opp ligningen du får for å bestemme rho. Finn effektiv månedlig rente rho enten grafisk eller ved prøving og feiling. Hvilken årlig effektiv rente svarer det til? Forklar hvilken av annonsene som er feil, og hva feilen består i. Her har jeg funnet at oppgave a) samsvarer med terminbeløp 2061. I oppgave b) derimot, kommer jeg fram til en årlig effektiv rente på 6,95%, noe som ikke samsvarer med rentene i teksten i det hele tatt. Noen som kan hjelpe meg? Forstår ikke hva jeg skal gjøre på b). Takk på forhånd Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hei, lurer på d) i følgende oppgave: Har gjort resten riktig, og tror jeg er inne på noe på oppg. d), men tror jeg har glemt å dele et sted... Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne gitt meg et spart i riktig retning (Har fremgangsmåten for zigma på kalkulator, men vil gjøre det manuelt) Bumper denne jeg, da jeg fortsatt sitter fast. Lenke til kommentar
compus Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Ok her er en oppgave jeg ikke skjønner noen ting av. Skjønner ikke hvordan jeg skal begynne engang. Hvis to motstander R1 og R2 er koblet i parallell i en elektrisk krets, så er totalmotstanden R gitt ved: 1/R = 1/R1 + 1/R2 Hvis R1 minker med 1 ohm/s og R2 øker med 0,5 ohm/s, hva er forandringen i totalmotstanden R når R1 = 75 ohm, og R2 = 50 ohm? Noen som kan hjelpe? Det er vel litt uklart hva oppgavestiller mener, men i et (det første?) sekund(et) er endringen: Vi kan angripe problemet på en annen måte: Videre: Dette siste uttrykket er endringshastigheten til R som funksjon av R1, R2 og endringshastighetene til R1 og R2. Om det er spurt etter denne er vel høyst tvilsomt? I hvilken sammenheng står oppgaven? Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei! Jeg lurer på en oppgave. Oppgaven er vedlagt. Oppgaven er å løse den eksponentielle ulikheten jeg har satt 1 på høyre side av. Det jeg ikke forstår er hvordan de får 2x-2*2x+16 (har satt 4 ved den) til å bli -(2x-16).(har satt 5 her) Regnestykket blir mye enklere etter denne operasjon, derfor vil jeg gjerne forstå den:) På forhånd takk! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Ok her er en oppgave jeg ikke skjønner noen ting av. Skjønner ikke hvordan jeg skal begynne engang. Hvis to motstander R1 og R2 er koblet i parallell i en elektrisk krets, så er totalmotstanden R gitt ved: 1/R = 1/R1 + 1/R2 Hvis R1 minker med 1 ohm/s og R2 øker med 0,5 ohm/s, hva er forandringen i totalmotstanden R når R1 = 75 ohm, og R2 = 50 ohm? Noen som kan hjelpe? Det er vel litt uklart hva oppgavestiller mener, men i et (det første?) sekund(et) er endringen: Vi kan angripe problemet på en annen måte: Videre: Dette siste uttrykket er endringshastigheten til R som funksjon av R1, R2 og endringshastighetene til R1 og R2. Om det er spurt etter denne er vel høyst tvilsomt? I hvilken sammenheng står oppgaven? Nå er jeg helt sikker på at vi har gjort det riktig compus. Svara våre er like, men uttrykkene noe ulike: http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=26579 dR(tot)/dt = 0,02 ohm/s Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei! Jeg lurer på en oppgave. Oppgaven er vedlagt. Oppgaven er å løse den eksponentielle ulikheten jeg har satt 1 på høyre side av. Det jeg ikke forstår er hvordan de får 2x-2*2x+16 (har satt 4 ved den) til å bli -(2x-16).(har satt 5 her) Regnestykket blir mye enklere etter denne operasjon, derfor vil jeg gjerne forstå den:) På forhånd takk! 2x-2*2x=-2x, det ser du, ikke sant? Så det står -2x + 16 og da bruker man at minus og minus gir pluss og setter minustegnet utenfor og får -(2x-16). Løs opp parentesen igjen så ser du at du får det samme. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hei! Sitter med en oppgave til som var ganske vanskelig. Oppgaven er som følger: (1/2)2x-9*(1/2)x+8<0 Jeg prøvde å gange ulikheten med 22x for å bli kvitt brøkene, men jeg kom fram til et veldig feil svar. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Sett u = (1/2)^x og løs som andregradsulikhet. u^2-9u+8<0 Så får du to nye ligninger du må løse for å finne x. (1/2)^x = 8 og (1/2)^x = 1 Endret 7. oktober 2010 av Josh Homme Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Tips: Hvis du kaller (1/2)x for z, hva blir da (1/2)2x? Edit: Litt sein.. Endret 7. oktober 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Sett u = (1/2)^x og løs som andregradsulikhet. u^2-9u+8<0 Så får du to nye ligninger du må løse for å finne x. (1/2)^x = 8 og (1/2)^x = 1 Takk! Der ble svaret riktig Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Oppgave 5: a) En likebeint trekant har grunnlinje med konstant lengde 10 cm, mens høyden øker med konstant fart 0.2 cm pr. minutt. Hvor raskt øker arealet til trekanten? b) En annen likebeint trekant har konstant areal. Høyden øker med konstant fart 0.2 cm pr. minutt. Hvor raskt minker grunnlinjen i det øyeblikk trekanten er likesidet? Hvordan skal man regne ut 5b)? Dette gjelder ved derivasjon. G= 2*A*h^-1 (formelen for areal, der A er arealet) Får det til å bli G=(-0.4*A)/h^2 cm/min... Skal man ikke klare å løse ut A og h? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Oppgave 5: b) En annen likebeint trekant har konstant areal. Høyden øker med konstant fart 0.2 cm pr. minutt. Hvor raskt minker grunnlinjen i det øyeblikk trekanten er likesidet? forslag: er arealet av en trekant med grunnlinje s og høyde h. for en liksida trekant gjelder: h = (s/2)sqrt(3) dvs: Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Oppgave 5: b) En annen likebeint trekant har konstant areal. Høyden øker med konstant fart 0.2 cm pr. minutt. Hvor raskt minker grunnlinjen i det øyeblikk trekanten er likesidet? forslag: er arealet av en trekant med grunnlinje s og høyde h. for en liksida trekant gjelder: h = (s/2)sqrt(3) dvs: skjønner ikke helt denne" h = (s/2)sqrt(3)" kan du forklare det litt nærmere? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Hvis du deler en likesidet trekant i to rettvinklede trekanter, vil pytagoras gi at (tegn en figur). Løs for h så får du det uttrykket der. Endret 7. oktober 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Hvis du deler en likesidet trekant i to rettvinklede trekanter, vil pytagoras gi at (tegn en figur). Løs for h så får du det uttrykket der. Må jo gjøre nokka alvorlig galt her, får h= s/2 Altså, får alle s ledd på en side, bruker andre kvadratsettning, tar så rota av utrykket, og står igjen med s/2. Altså, ser ikke hvor rota av 3 kommer inn. Endret 7. oktober 2010 av morgan_kane Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Andre kvadratsetning? Prøvde så mye forskjellig, ser nå at jeg er for trøtt til å vite at jeg kunne gjøre det om til firedeler.... Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Oppgave 5: b) En annen likebeint trekant har konstant areal. Høyden øker med konstant fart 0.2 cm pr. minutt. Hvor raskt minker grunnlinjen i det øyeblikk trekanten er likesidet? forslag: Men hvor blir 0.5 av i resten av likningen? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Andre kvadratsetning? Prøvde så mye forskjellig, ser nå at jeg er for trøtt til å vite at jeg kunne gjøre det om til firedeler.... Tenk forøvrig også på (Pi/3)radianer er forøvrig det samme som 60grader. Endret 8. oktober 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå