Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje en liten overdrivelse å si halveis, men først løser jeg opp kvadratroten.. flytter om litt, slik at jeg kan bruke kjerneregelen, og kjernen deriveres med produktregelen. Men så skjærer det seg fullstendig.

Jeg kan skriver opp med formler litt senere, har dårlig tid nå. :p

Lenke til kommentar

Løse opp kvadratroten? Flytte om så du kan bruke kjerneregelen? Du kan bruke kjerneregelen direkte på det uttrykket, du må bare bruke den to ganger. Et tips til de litt mer grisete oppgavene som denne er å skrive opp "delfunksjonene" og hva de deriverte av disse er. Denne funksjonen kan skrives som chart?cht=tx&chl=f(g(\frac{h(x)}{j(x)})) der f() er ln, g() er kvadratrot osv. Så bruker du bare kjerneregelen to ganger og kvotientregelen.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hei, lurer på d) i følgende oppgave:

sannsynlighet.jpg

Har gjort resten riktig, og tror jeg er inne på noe på oppg. d), men tror jeg har glemt å dele et sted...

Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne gitt meg et spart i riktig retning :)

(Har fremgangsmåten for zigma på kalkulator, men vil gjøre det manuelt)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer på om jeg kan løse denne eksponentiallikningen på flere måter. Svaret mitt ble helt likt, bare at det er skrevet på en annen måte.

Oppgaven er som følger:

3x-4*3-x=0

Min løsning:

3x-4*3-x=0

3x-(4)/(3x)=0

lg 3x-lg 4+lg 3x=0

x*lg 3+x*lg 3=lg 4

x=(lg 4)/(lg 3+lg 3)

Bokens løsning:

3x-4*3-x=0

3x-(4)/(3x)=0 |*(3x)

(3x)2-4=0

(3x)2=4

3x=-2 eller 2 (en logaritme kan ikke være negativ, så derfor står vi bare igjen med 2)

x*lg 3=lg 2

x=(lg 2)/(lg 3)

Er det mulig å løse den på begge måter, eller kan jeg bare løse den slik det er gjort i boken?

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Jeg tror overgangen fra andre til tredje linje blir feil. Lg (a+b) er ikke lik lg(a) +lg(b). I tillegg skulle det eventuelt bli lg(0) på venstre side, noe som ikke er definert. Det du (på en måte og uten å være klar over det?) gjør er å flytte over så du får chart?cht=tx&chl=3^x=\frac{4}{3^x} og så ta logaritmen på begge sider. Da får du chart?cht=tx&chl=lg(3^x)=lg(4)-lg(3^x) som ved å flytte litt kan skrives som at chart?cht=tx&chl= 2x lg(3)=lg(4)=2lg(2) som innebærer atchart?cht=tx&chl= x =\frac{lg2}{lg3}

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Ok her er en oppgave jeg ikke skjønner noen ting av. Skjønner ikke hvordan jeg skal begynne engang.

Hvis to motstander R1 og R2 er koblet i parallell i en elektrisk krets, så er totalmotstanden R gitt ved: 1/R = 1/R1 + 1/R2

Hvis R1 minker med 1 ohm/s og R2 øker med 0,5 ohm/s, hva er forandringen i totalmotstanden R når R1 = 75 ohm, og R2 = 50 ohm?

Noen som kan hjelpe? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...