Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

fordi 2*5 = 10?

Ja, men det er helt klart mest logisk for meg å benytte regelen: lg (a*b)= lg a + lg b, eller?

Hvordan skal jeg ved en senere anledning komme på å benytte akkurat denne "regelen", da det for meg virker mye mer naturlig å benytte den ovennevnte regelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, 0 har ikke noen 10-logaritme, for det er ikke noe tall du kan opphøye 10 i for å få 0.

Det tallet du har tatt logaritmen av og fått 1, må jo være 10, for hvis du opphøyer 10 i 1 får du 10.

Når det gjelder slike ligninger som dette, kan du alltid "bli kvitt" logaritmen ved å opphøye begge sider i 10. Det må du gjøre når du har "styggere" tall enn her. Da gjør du altså slik:

chart?cht=tx&chl=10^{\lg(x + 8)} = 10^1

10 opphøyd i logaritmen til noe, blir jo det du har tatt logaritmen av, så du får

chart?cht=tx&chl=x + 8 = 10

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hei!

Hvordan løses denne logaritmen?

lg (x+8)=1

svaret er i følge fasit x=2

Skjønner fortsatt ikke hvordan den skal løses!:(

edit: Tusen takk! Denne meldingen ble sendt rett etter din ;)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=2 \lg(x+2) = 4 \lg x

chart?cht=tx&chl=\lg(x+2) = 2 \lg x

Hva skjer om du gjør det jeg viste deg i sted -- opphøyer begge sidene med 10 som grunntall?

Når jeg gjorde som du sa i stad, fikk jeg jammen meg rett svar. Jeg fikk en 2.gradslikning, som har svarene x=-1 eller x=2. Tusen hjertelig takk! Den hadde jeg nok ikke klart uten hjelp!;)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke. Utifra hva jeg kan huske, så er det slik at når nemneren blir 0 så er det ingen løsning, og det kan jeg jo ikke gjøre ved hjelp av a da den ikke finnes i nevner. Og du ovenfor som foreslår å løse for x, så gjør jeg det, og ender opp med x=5+a noe som gjør at jeg ender opp med 5 på hver side av likhetstegnet. Hva gjør jeg feil? Takk for forslag btw. :)

EDIT: eller kanskje. hvis jeg setter x=2 i nemner så får den ikke noen løsning. Og for hvilken verdi er 2-a=5? -a=5-2 a=-3

Der kom jeg jaggu meg fram til svaret. Hvordan kunne jeg vist dette som utregning? Føler at jeg tenker meg frem til svaret ikke står til på en eventuell prøve, da jeg har prøve i morgen...

EDIT2: Og det står ikke noe om at jeg kan fastsette x. Det har jo jeg gjort. Vil det være feil?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

somebody stands on a vertical cliff and throws a stone vertically upwards. the stone leaves her hand at 8.0 ms-1. the acceleration of free fall is 10 ms-2 and all distance measurements are taken from the point where the stone leaves her hand.

a) ignoring air resistance calculate:

I) the maximum height reached by the stone

Lenke til kommentar

v^2=v0^2+2as

v=0

v0=8 m/s

a=-10 m/s2

v^2=v0^2+2as

0^2=8^2+2*(-10)*s

0-64=-20s

(-64) : (-20)=s

s=3,2

Svaret virker noe lavt ut, men tror da utregningen skal være rett. Fasit?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

EDIT: eller kanskje. hvis jeg setter x=2 i nemner så får den ikke noen løsning. Og for hvilken verdi er 2-a=5? -a=5-2 a=-3

Der kom jeg jaggu meg fram til svaret. Hvordan kunne jeg vist dette som utregning?

Det er jo det du har gjort. Du bruker at ligningen ikke har noen løsning når x=2. Du har funnet et begrep for a, som avhenger av x. Når du setter denne verdien inn i det uttrykket får du -3.

Lenke til kommentar

somebody stands on a vertical cliff and throws a stone vertically upwards. the stone leaves her hand at 8.0 ms-1. the acceleration of free fall is 10 ms-2 and all distance measurements are taken from the point where the stone leaves her hand.

a) ignoring air resistance calculate:

I) the maximum height reached by the stone

Gitt i oppgaveteksten:

Vi=8.0 m/s

a=-g=-10 m/s^2

Ved sunn fornuft vet vi at steinens hastighet i toppunktet er 0, altså Vf=0. Jeg gjør det ikke vanskeligere for meg selv, og bestemmer derfor at x0=0, og setter positiv bevegelsesretning oppover.

Vf^2=Vi^2+2a(xf-xi)

xf=(Vf^2-Vi^2+xi)/2a

Med aktuelle tallverdier:

xf=(0-64 m^2/s^2 + 0)/ (-20 m/s^2)

xf= (64/20) m =3.2m

(legg merke til at du får rett enhet (m) på kjøpet.

Med forbehold om teite regnefeil. :p

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...