Imaginary Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Kan noen se over at argumentasjonen holder? Oppgave: Bevis at har minst ulike primtallsfaktorer. Induksjon: Holder for . La betegne primtallsfaktor. Antar holder for : : Og vi er i mål. Endret 3. oktober 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg ser ikke helt den siste overgangen der? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg skal ikke si noe på argumentasjonen, men av nysjerrighet, hvordan går du fra venstre til høyre side i den siste likheten? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Jeg var redd denne overgangen var noe ambisiøs, men tror kanskje den gir mening: Ingen (siden 2 ikke kan dele det oppgitte uttrykket). Dermed argumenterer jeg tilsvarende som det populære beviset til Euklid om uendelig mange primtall: Ingen siden dette medfører at en , hvilket vi ble enige om ikke kunne være tilfellet. Leddet i forrige post må derfor ha minst én ny primtallsfaktor. _______ Sidenote: Tallteori er helt klart det morsomste universitetsfaget jeg har vært borti hittil. Kreativiteten man trenger for å løse oppgavene er utrolig lærerikt. (Ja, kreativitet er en modning.) Endret 3. oktober 2010 av Imaginary 2 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Da er jeg med. Ganske elegant! Tallteori virker utrolig spennende. Gleder meg til å ta det om et år Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg oppdaterte oppgaveinnlegget, da man ikke vet (?) om det er kun 1 ny primtallsfaktor. Men jeg tror ikke det skal endre gyldigheten noe. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Tallteori er definitivt det artigste faget jeg har hatt selv. Jeg ser fortsatt ikke indeksskiftet ditt? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Tallteori er definitivt det artigste faget jeg har hatt selv. Jeg ser fortsatt ikke indeksskiftet ditt? Jeg skal forsøke å tydeliggjøre: Kall produktene (prod)(prod + 2) = ab. Vi ble enige om at b hadde minst én primtallsfaktor som ikke var i a. Derfor må vi la l' være større enn l. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Ja, da tror jeg at jeg forstod det. Sublimt. Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Kjapt spørsmål, Given: A hamster wheel with 20cm diameter. What distance will a hamster travel in 50 revolutions? If the hamster makes 80 revoulutions a minute (rmp), what is average velocity of a point on the wheel? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Hamsteren vil stå stille og derfor ikke bevege seg nevneverdig. Dersom du tenker avstand relativt til hamsterhjulet kan det være fint å huske hvordan du finner omkretsen av en sirkel. Lenke til kommentar
MtnDew Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Trenger hjelp til to mattestykker. "Løs disse oppgavene ved hjelp av likninger: (altså jeg er ikke ute etter selve svaret, men hvordan en kom fram til det. gjerne litt tekstforklaring og. ) " Finn tre hele tall som følger etter hverandre og er slik at summen av tallene blir 123. Finn fem partall som følger etter hverandre slik at summen av tallene blir 240. Takker for svar ! Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Her kan du se hvordan du kan tenke: 1. 2. Siden 5 oddetall som legges sammen aldri kan bli et partall (240) holder det egentlig å skrive Endret 4. oktober 2010 av D3f4u17 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Jeg lurer på en logaritmeoppgave. Jeg skal benytte logaritmereglene til å forenkle dette uttrykket: lg 33 + lg 32 - lg 3 Jeg regnet den slik: 3 lg 3 + 2 lg 3 - lg 3=5 lg 3 Fasitsvaret er 4lg 3. Jeg må ha gjort noe feil på -lg 3, eller? På forhånd takk! Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Har en til jeg lurer på! lg (2*5) - lg (1)/(5)= lg 2+lg 5 - lg 1 + lg 5= ? Kan logaritmereglene, men vet ikke helt hvordan jeg skal utøve dem i praksis:( fasitsvaret er forresten 1 + lg5. På forhånd takk:) Endret 4. oktober 2010 av hoyre Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) lg (2*5) - lg (1)/(5)= lg(10) - (lg(1) - lg(5)) = 1 - lg(1) + lg(5) = 1 + lg(5) Endret 4. oktober 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) lg (2*5) - lg (1)/(5)= lg(10) - (lg(1) - lg(5)) = 1 - lg(1) + lg(5) = 1 + lg(5) Vi har ikke lært noen regler som sier at lg (2*5)=lg (10). Skjønner ikke hvordan jeg skal vite om denne framgangsmåten når det virker så opplagt at vi skal bruke lg (2*5)=lg 2 + lg 5. Er det noen spesielle regler som sier at vi kan gjøre det slik? Endret 4. oktober 2010 av hoyre Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) fordi 2*5 = 10? Endret: du står fri til å trikse innenfor parantesene Endret 4. oktober 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå