DJ-Stigma Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hei, trenger litt hjelp med å løse denne oppgaven! Gjør om dette 1011011001 til det heksadesimale tallsystemet. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Gå veien om titallssystemet. Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Gå veien om titallssystemet. Fant ut at det ble 729. Skal jeg regne ut fra 729? og ikke fra totallsystemet? oppgaven sier at jeg skulle gjøre om totall til heksadesimale tallsystemet Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Del opp tallet i biter på fire bits hver og gjør om hver del til et heksadesimalt siffer. F.eks. er Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Del opp tallet i biter på fire bits hver og gjør om hver del til et heksadesimalt siffer. F.eks. er Stemte ikke med fasiten da Ser at du har gjort det på helt annet måte.. Fasiten står det 2D9.. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg gav deg et eksempel, det er ikke det samme tallet. Du skal få rett svar om du gjør det på den måten. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Hei, trenger litt hjelp med å løse denne oppgaven! Gjør om dette 1011011001 til det heksadesimale tallsystemet. Tar et annet random tall så du ser hvordan det (kan) gjøres Et tips for å finne høyeste potens som passer: , der x er tallet og b er basen. For eksempel er og (Som du kan se stemmer overens med utregningen over). edit: Jeg er sikker på at det er raskere måter å gjøre det på, men dette fungerer med alle tallsystemer og gir mer intuitiv mening (i mitt hode). Endret 30. september 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hei, trenger litt hjelp med å løse denne oppgaven! Gjør om dette 1011011001 til det heksadesimale tallsystemet. Tar et annet random tall så du ser hvordan det (kan) gjøres Et tips for å finne høyeste potens som passer: , der x er tallet og b er basen. For eksempel er og (Som du kan se stemmer overens med utregningen over). edit: Jeg er sikker på at det er raskere måter å gjøre det på, men dette fungerer med alle tallsystemer og gir mer intuitiv mening (i mitt hode). Skjønte ikke siste delen jeg.. Har 2P matte men uansett takk.. Skal se litt nærmere på det. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jaffe's metode er veldig kjekk, men hvis man ikke forstår prinsippet om å gå via titallssystemet/Euklids algoritme, gir det lite mening i å prøve mer innfløkte metoder. Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jaffe's metode er veldig kjekk, men hvis man ikke forstår prinsippet om å gå via titallssystemet/Euklids algoritme, gir det lite mening i å prøve mer innfløkte metoder. Det står ingenting om Euklids algoritme på boka vi bruker.. Hadde vært genialt, hvis jeg kunne dette! Og gjøre læreren min imponert Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det burde det egentlig gjøre, spør du meg. Uansett kan du lese om den her, evt her. Lenke til kommentar
compus Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Jaffe's metode er veldig kjekk, men hvis man ikke forstår prinsippet om å gå via titallssystemet/Euklids algoritme, gir det lite mening i å prøve mer innfløkte metoder. Alle tallsystemene som blir omtalt er posisjonssystemer. Det eneste som behøves (bortsett fra elemtære ferdigheter i aritmetikk) for å konvertere mellom systemene er en forståelse av hva et posisjonssystem er! Når em skal konvertere fra totallsystem til hex er metoden til jaffe like naturlig som når vi i "oldtiden" konverterte årstall til hundretallssystem, 1992 til "nitten" "nittito". Det er ikke noe spesielt ved titallsystemet bortsett fra vanen, slik at generelle råd av typen "Gå veien om titallssystemet" har jeg liten sans for,(men det er naturlig å "tenke tall" i det systemet). Her som ellers er slik at det hjelper med litt trening! Ellers er slik kovertering populære emner i programmerimgskurs, og det er da også en geskjeft som en gjerne overlater til en kalkulator. Euklids algoritme kan nok være nyttig i mange sammenhenger, men jeg må nok innrømme at jeg har vanskelig for å se nytteverdien i denne sammenhengen. Endret 1. oktober 2010 av compus Lenke til kommentar
Kikkirikki Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Når man har en linear regresjon får man opp: a = (et tall) b = (et tall) r = (et tall) y = ax + b Hva betyr r-en? Lenke til kommentar
Kikkirikki Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Noen som har peiling på spørmålet ovenfor? :-P Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) To oppgaver jeg ikke skjønner dritten av. 1) Vinkelen mellom to vektorer v-vektor og r-vektor er mindre enn 90 grader. Vektoren w-vektor er gitt ved w-vektor = u-vektor + v-vektor, der u-vektor er parallell med r-vektor og v-vektor står vinkelrett på r-vektor. Bestem verdien av w-vektor * r-vektor når lengden av u-vektor = 4 og lengden av r-vektor = 3. Her skal svaret visstnok bli 12. 2) Sabina er ute og padler. Hun skal til et sted som er 15 km lenger øst og 9 km lenger nord. Hun holder konstant fart gitt ved vektoren v-vektor = [4,2] i tre timer. Lengden av v-vektor er antall km per time. a) Hvor mye må Sabina endre kursen for at hun skal padle rett mot målet? b) Sabina håper å gjøre unna hele padleturen på fire timer. Må hun øke farten? a) er problemet her, b tror jeg ikke er noe problem om en finner vektorlengden til farten og strekningen. Men hvordan går jeg frem for å løse a) ? Edit: Har forsåvidt prøve i r1 matte snart med litt algebra og mye vektorregning. Algebra går greit, samme gjør vektorregning, helt til oppgavene går veldig mye vekk fra eksemplene og jeg må bruke alle rare definisjoner til å finne svar. Noen som har noen gode tips for å forstå vektorregning bedre, evt. andre tips? Endret 3. oktober 2010 av Gjest Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) 1) Disse to skalaproduktene bør du klare å få til ut fra det som står i oppgaveteksten om vinklene mellom u, v og r. 2) Vinkelen hun må endre kursen med, er lik vinkelen til vektoren [15,9] med x-aksen, minus vinkelen til fartsvektoren med x-aksen. Hvis du tegner den figur ser du sikkert dette. Endret 3. oktober 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
iver56 Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Er det noen som har lyst til å hjelpe meg med denne? Et oppladbart batteri av typen NiMH har en maksimal kapasitet på 2600 mAh, og er helt utladet. Vi kobler batteriet til en lader som lader opp batteriet 30 mAh per dag. Batteriet har en selvutladning på 15% per måned. Finn en uttrykk som beskriver batteriets kapasitet over tid under ladeprosessen. Bruk formelen til å finne ut hvor lang tid det tar til batteriet er ladet opp til sin fulle kapasitet, 2600 mAh. Lenke til kommentar
Kikkirikki Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Når man har en linear regresjon får man opp dette på kalkulatoren: a = (et tall) b = (et tall) r = (et tall) y = ax + b Hva betyr r-en? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) Tipper det er r2 som dukker opp. R2 er et mål på hvor godt regresjonen passer. Du finner mer info her. Endret 3. oktober 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Kikkirikki Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Tipper det er r2 som dukker opp. R2 er et mål på hvor godt regresjonen passer. Du finner mer info her. Ja det også, i tilleg til en vanlig r. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå