cuadro Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Hvor stor forskjell er det i solgte produkter? Mål dette i prosent. Også: Hvor stor forskjell er det i endringen i pris? Mål også dette i prosent. Priselastiteten er dette forholdet: Hvor mye endrer prosentvis forespørsel seg per prosentvis prisendring. Dvs: Edit: Prosent er forholdet mellom to variabler, oppgitt som hundredeler. Ergo; for å finne prosenten av noe, tar du forholdet og ganger det med 100%. Alternativt kan du bruke prosentfaktoren til begge endringene. Du kan f.eks. se at 1% av 100 = 1. Derfor er en prosentvis endring lik . Så må du definere en positiv retning. Normalt sett er dette selfølgelig slik at dersom endringen øker, så velger du at prosentvis endingen er positiv. Dvs.: prosentvis endring fra 100 til 101 er 1% I ditt eksempel beveger vi oss i ene tilfellet fra 100 til 105, ergo 5%. Hva blir det da i tilfellet med å bevege seg fra 1000 til 910? Tips: 1% av 1000 = 10 Endret 29. september 2010 av cuadro Lenke til kommentar
sommerfuglen1 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Ja.. ja? ^^ Hvordan regner jeg ut prosentvis endring i mengde? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Posten min var en link til wikipediasiden om priselastisitet. Der står det akkurat det samme som cuadro skriver i posten over. Hvis du ikke skjønner det som står der kan jeg nok ikke hjelpe deg.. Lenke til kommentar
sommerfuglen1 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 En klesbutikk budsjetterer for en periode med salgsinntekter uten mva på kr 2 700 000. Budsjettert bruttofortjeneste er 40% ? Hva er budsjettert varekostnad? Lenke til kommentar
Candy Juice Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 uki, står fast med en tidligere abel-konkurranse oppgave XD Selvfølgelig har ikke læreren vår gitt oss de fem alternativene som det pleier å være, så jeg har ingen anelse >.< To bananer, tre pærer og fire epler koster til sammen 70 kroner. Tre bananer, en pære og seks epler koster 63 kroner. Hva må du betale for en banan og to pærer? Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) 2x + 3y + 4z = 70 3x + 1y + 6z = 63 (5x + 4y + 10z = 133) 1x + 2y = ? 70 + 1x - 2y + 2z = 63 også, som kan forenkles til 7 + 1x - 2y + 2z = 0 Vi kan forenkle ytterligere til: 1x + 2z + 7 = 2y. Nå har jeg startet litt med enkel ligningsregning, så får noen med matte friskere i minnet ta resten Endret 30. september 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
o.d.b Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 uki, står fast med en tidligere abel-konkurranse oppgave XD Selvfølgelig har ikke læreren vår gitt oss de fem alternativene som det pleier å være, så jeg har ingen anelse >.< To bananer, tre pærer og fire epler koster til sammen 70 kroner. Tre bananer, en pære og seks epler koster 63 kroner. Hva må du betale for en banan og to pærer? Forklart på en grei måte:) Her er fremgangsmåten: B=banan P=pære E=eple Ligning 1: 2B+3P+4E=70 Ligning 2: 3B+P+6E=63 Du har nå 2 ligninger og 3 ukjente. Vi må derfor "fjerne" en av de ukjente. Multipliser ligning 1 med 3 og ligning 2 med 2. Ser nå slik ut Ligning 1: 6B+9P+12E=210 Ligning 2: 6B+2P+12E=126 L1 - L2 --> 7P = 84 --> P = 12 Setter dette inn i ligningene: 2B + 3*12 + 4E = 70 3B + 12 + 6E = 63 Disse to ender opp i B = 17 - 2E altså finnes det mange løsninger. Sikker på at oppgaven er gjengitt riktig? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 H*n har to likninger og tre ukjente, så det finnes mange løsninger, ja. Hadde h*n hatt svaralternativene fra Abelkonkurransen ville det vært en smal sak å se hvilket som passet, men siden h*n ikke har det kommer h*n så mye ikke lenger enn det. Hvis vi antar at både bananer og epler koster mer enn null og hele kroner følger det at epler koster mellom 1 og 8 kroner og bananer et oddetall mellom 1 og 15 kroner, følgelig koster en banan og to pærer et oddetall mellom 25 og 39 kroner. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Bestem t slik at vektorene blir ortogonale. Vektor u = [2,-1] + t[4,1] og vektor v = [2,1]. Jeg begynte med å se om de to vektorene i vektor u var parallelle, men det var de ikke. Og da vet jeg overhodet ikke hva jeg gjør. Anyone? Endret 30. september 2010 av Gjest Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hva kjennetegner skalarproduktet mellom to ortogonale vektorer? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 At det er 0. Og jeg har regnet en del slike oppgaver, men jeg vet ikke hvordan jeg kan omforme vektor u til å sette inn i skalarproduktsformelen..... Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 u = [2,-1] + t[4,1] = [2+4t,-1+t] ... Sett inn i formelen for skalarpodukt, sett den lik 0, og løs for t. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Er det ikke verre enn det gitt Takk for hjelpen. Hva skulle jeg gjort uten denne tråden? Endret 30. september 2010 av Gjest Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Holder på med ligninger her nå. Går faktisk veldig bra. Bare et lite kAlkulator trøbbel. Skal finne tredjerota av 27. Vet det er 3 men vil veldig gjerne lære hvordan man skriver det inn på kalkulatoren. Har en ti84. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Haha. Den var ikke dum. Trodde man skulle ha et nedfelt 3 tall foran kvadratrota. Står det i boka. Men finner det ikke på ti84'en. Take skal du ha! Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Gå inn på MATH-tasten og trykk på 4. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hei! Har et lite problem med fysikk; Hadde et forsøk hvor vi skulle se på sammenhengen mellom akselerasjon og tyngden til en person på en vekt i en heis, og vet ikke helt om jeg ser de riktige sammenhengene. Når heisen akselerer oppover så vil normalkraften (n) øke, og fordi n=-G vil tyngden øke. Når heisen stopper, vil akselerasjonen være negativ, dermed vil normalkraften n minke og videre vil G minke. Har jeg i det hele tatt riktig i tenkemåten, eller har jeg bommet totalt? Vet at dette spørsmålet blir litt feilplassert, men tipper jeg får et raskere svar her, og har en rapport om dette til i morgen Takker for alle svar! Lenke til kommentar
fluesmekker Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) uki, står fast med en tidligere abel-konkurranse oppgave XD Selvfølgelig har ikke læreren vår gitt oss de fem alternativene som det pleier å være, så jeg har ingen anelse >.< To bananer, tre pærer og fire epler koster til sammen 70 kroner. Tre bananer, en pære og seks epler koster 63 kroner. Hva må du betale for en banan og to pærer? Forklart på en grei måte:) Her er fremgangsmåten: B=banan P=pære E=eple Ligning 1: 2B+3P+4E=70 Ligning 2: 3B+P+6E=63 Du har nå 2 ligninger og 3 ukjente. Vi må derfor "fjerne" en av de ukjente. Multipliser ligning 1 med 3 og ligning 2 med 2. Ser nå slik ut Ligning 1: 6B+9P+12E=210 Ligning 2: 6B+2P+12E=126 L1 - L2 --> 7P = 84 --> P = 12 Setter dette inn i ligningene: 2B + 3*12 + 4E = 70 3B + 12 + 6E = 63 Disse to ender opp i B = 17 - 2E altså finnes det mange løsninger. Sikker på at oppgaven er gjengitt riktig? Hmm. vi har hatt den samme. Et av alternativene der er at oppgaven ikke kan løses Endret 30. september 2010 av fluesmekker Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Davidhg: Bruk at F=ma, og at Samtidig er G=mg, denne er altså konstant (gitt at g er konstant). Det er riktig at normalkraften (N) øker når heisen akselererer oppover, og her kan man se hvorfor: Sett inn akselerasjonen og massen inn i uttrykket . F er her summen av både gravitasjonskraften (G) og normalkraften (N). Dvs.: , definerer positiv retning oppover: Vi ser også av dette at kun stemmer dersom Du er forresten i feil tråd. Endret 30. september 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå