Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvor stor forskjell er det i solgte produkter? Mål dette i prosent.

 

Også: Hvor stor forskjell er det i endringen i pris? Mål også dette i prosent.

 

Priselastiteten er dette forholdet: Hvor mye endrer prosentvis forespørsel seg per prosentvis prisendring.

 

Dvs: chart?cht=tx&chl=\text{priselastitet}=\frac{\text{prosentvis endring i forespoersel}}{\text{prosentvis endring i pris}}

 

Edit: Prosent er forholdet mellom to variabler, oppgitt som hundredeler. Ergo; for å finne prosenten av noe, tar du forholdet og ganger det med 100%. Alternativt kan du bruke prosentfaktoren til begge endringene.

 

Du kan f.eks. se at 1% av 100 = 1. Derfor er en prosentvis endring lik chart?cht=tx&chl= \pm 1. Så må du definere en positiv retning. Normalt sett er dette selfølgelig slik at dersom endringen øker, så velger du at prosentvis endingen er positiv. Dvs.: prosentvis endring fra 100 til 101 er 1% I ditt eksempel beveger vi oss i ene tilfellet fra 100 til 105, ergo 5%.

 

Hva blir det da i tilfellet med å bevege seg fra 1000 til 910? Tips: 1% av 1000 = 10

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uki, står fast med en tidligere abel-konkurranse oppgave XD Selvfølgelig har ikke læreren vår gitt oss de fem alternativene som det pleier å være, så jeg har ingen anelse >.<

 

To bananer, tre pærer og fire epler koster til sammen 70 kroner. Tre bananer, en pære og seks epler koster 63 kroner. Hva må du betale for en banan og to pærer?

Lenke til kommentar

2x + 3y + 4z = 70

 

3x + 1y + 6z = 63

 

(5x + 4y + 10z = 133)

 

1x + 2y = ?

 

70 + 1x - 2y + 2z = 63 også, som kan forenkles til 7 + 1x - 2y + 2z = 0

 

Vi kan forenkle ytterligere til:

 

1x + 2z + 7 = 2y.

 

Nå har jeg startet litt med enkel ligningsregning, så får noen med matte friskere i minnet ta resten ;)

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

uki, står fast med en tidligere abel-konkurranse oppgave XD Selvfølgelig har ikke læreren vår gitt oss de fem alternativene som det pleier å være, så jeg har ingen anelse >.<

 

To bananer, tre pærer og fire epler koster til sammen 70 kroner. Tre bananer, en pære og seks epler koster 63 kroner. Hva må du betale for en banan og to pærer?

 

Forklart på en grei måte:)

 

Her er fremgangsmåten:

B=banan

P=pære

E=eple

 

Ligning 1: 2B+3P+4E=70

Ligning 2: 3B+P+6E=63

 

Du har nå 2 ligninger og 3 ukjente. Vi må derfor "fjerne" en av de ukjente.

Multipliser ligning 1 med 3 og ligning 2 med 2.

 

Ser nå slik ut

Ligning 1: 6B+9P+12E=210

Ligning 2: 6B+2P+12E=126

 

L1 - L2 --> 7P = 84 --> P = 12

 

Setter dette inn i ligningene:

2B + 3*12 + 4E = 70

3B + 12 + 6E = 63

Disse to ender opp i B = 17 - 2E altså finnes det mange løsninger. Sikker på at oppgaven er gjengitt riktig?

Lenke til kommentar

H*n har to likninger og tre ukjente, så det finnes mange løsninger, ja. Hadde h*n hatt svaralternativene fra Abelkonkurransen ville det vært en smal sak å se hvilket som passet, men siden h*n ikke har det kommer h*n så mye ikke lenger enn det. Hvis vi antar at både bananer og epler koster mer enn null og hele kroner følger det at epler koster mellom 1 og 8 kroner og bananer et oddetall mellom 1 og 15 kroner, følgelig koster en banan og to pærer et oddetall mellom 25 og 39 kroner.

Lenke til kommentar

Bestem t slik at vektorene blir ortogonale.

 

Vektor u = [2,-1] + t[4,1] og vektor v = [2,1].

 

Jeg begynte med å se om de to vektorene i vektor u var parallelle, men det var de ikke. Og da vet jeg overhodet ikke hva jeg gjør. Anyone?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hei!

Har et lite problem med fysikk;

Hadde et forsøk hvor vi skulle se på sammenhengen mellom akselerasjon og tyngden til en person på en vekt i en heis, og vet ikke helt om jeg ser de riktige sammenhengene.

 

Når heisen akselerer oppover så vil normalkraften (n) øke, og fordi n=-G vil tyngden øke.

Når heisen stopper, vil akselerasjonen være negativ, dermed vil normalkraften n minke og videre vil G minke.

 

Har jeg i det hele tatt riktig i tenkemåten, eller har jeg bommet totalt?

 

Vet at dette spørsmålet blir litt feilplassert, men tipper jeg får et raskere svar her, og har en rapport om dette til i morgen :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

uki, står fast med en tidligere abel-konkurranse oppgave XD Selvfølgelig har ikke læreren vår gitt oss de fem alternativene som det pleier å være, så jeg har ingen anelse >.<

 

To bananer, tre pærer og fire epler koster til sammen 70 kroner. Tre bananer, en pære og seks epler koster 63 kroner. Hva må du betale for en banan og to pærer?

 

Forklart på en grei måte:)

 

Her er fremgangsmåten:

B=banan

P=pære

E=eple

 

Ligning 1: 2B+3P+4E=70

Ligning 2: 3B+P+6E=63

 

Du har nå 2 ligninger og 3 ukjente. Vi må derfor "fjerne" en av de ukjente.

Multipliser ligning 1 med 3 og ligning 2 med 2.

 

Ser nå slik ut

Ligning 1: 6B+9P+12E=210

Ligning 2: 6B+2P+12E=126

 

L1 - L2 --> 7P = 84 --> P = 12

 

Setter dette inn i ligningene:

2B + 3*12 + 4E = 70

3B + 12 + 6E = 63

Disse to ender opp i B = 17 - 2E altså finnes det mange løsninger. Sikker på at oppgaven er gjengitt riktig?

 

Hmm. vi har hatt den samme. Et av alternativene der er at oppgaven ikke kan løses

Endret av fluesmekker
Lenke til kommentar

Davidhg: Bruk at F=ma, og at Samtidig er G=mg, denne er altså konstant (gitt at g er konstant).

 

Det er riktig at normalkraften (N) øker når heisen akselererer oppover, og her kan man se hvorfor:

 

Sett inn akselerasjonen og massen inn i uttrykket chart?cht=tx&chl=F=ma.

 

F er her summen av både gravitasjonskraften (G) og normalkraften (N).

 

Dvs.: chart?cht=tx&chl=F=G+N, definerer positiv retning oppover: chart?cht=tx&chl=F=N-|G| \qquad \Rightarrow \qquad N=F+|G|

 

Vi ser også av dette at chart?cht=tx&chl=N=-G kun stemmer dersom chart?cht=tx&chl=a=0 \Rightarrow F=N-G = 0 \Rightarrow |N|=|G|

 

Du er forresten i feil tråd. :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...