Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

hei hjelp meg litt med denne oppgaven

 

det er differensligning.

xn+2-3xn+1+xn= , x0=1 ,x1=(3-sqr5)/2

 

 

oppgaven er hva forventer du vil skje om du simulerer ligningen numerisk?

 

holder det å si om jeg simulerer ligningen numerisk forventer jeg at en del tilfeller at vi ikke kan finne eksakt verdi ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Har mast litt i det siste, men jeg får hjelp, så jeg fortsetter å mase hehe! :p

 

Mitt spørsmål er om vektoren u || v-vektor når:

u-vektor = [3/2, -4] og v-vektor = [-5/4, 10/3]

 

Jeg har kommet så langt som:

 

t * [3/2, -4] = [-5/4, 10/3]

 

t * 3/2 = 5/4 => t * (5/4)/(3/2) (brudden brøk)

 

t * -4 = 10/3 => t * (10/3)/(-4) (brudden brøk)

 

Hvordan skal jeg trekke sammen disse brøkene!? Og er vektor u og vektor v paralelle?

Lenke til kommentar

For å gjøre det hele litt enklere, så kan jeg gi deg et tips:

 

Parallelle vektorer må ha likt stigningstall (eventuelt ganget med (-1)).

 

Eks: Vektoren [3/2, -4] har stigningstallet chart?cht=tx&chl=\frac{-4}{(\frac{3}{2})}= - \frac{8}{3}

 

Per x, beveger vi oss stigningstall a i y-retning.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

For at vektorene skal være parallelle må t være lik for x- og y-komponentene. Uten engang å trekke sammen brøkene ser man at t har forskjellig fortegn for x og y, så de er ikke parallelle.

 

Edit: Det har sneket seg inn en fortegnsfeil i utregningen din..

 

 

Hvordan du løser brudne brøker: Bare utvid brøken slik at "delnevneren" forsvinner. For å ta første som et eksempel: Hvis du ganger teller og nevner med 2/3 får du 5/4*2/3 i teller og 3/2*2/3=1 i nevner.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

takker for svar! men til senere, hvordan skal jeg trekke sammen brudne brøker med - ? kan bruke eksempelet eg skreiv over viss noen føler for å forklare! :)

 

Kan det stemme at:

t * 3/2 = -(5/4) => t * -(5/4)/(3/2) = -(5/6) ??

og

t * (-4) = 10/3 => t * (10/3)/(-4) = -(40/12) = -(10/3)

 

Eller har jeg glemt noe vesentlig her?!

 

:whistle:

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar

Se over den siste ligningen din igjen. Påstår du at (10/3)/-4 = -40/12? -40/12 er forresten lik 10/3 * (-1). Ser du at du ikke har delt på minus fire, men utvidet den og tatt den negative? :)

Ja, ser den. Men får jo samme svaret (bare positivt)!?

 

Jeg må jo finne fellesnevner til både 10/3 og -4, som er 12. Når jeg ganger inn og forkorter brøken så får jeg 40/12 eller 10/3 som er ulikt -5/6 som jeg fikk i forrige oppgave. Ergo: vektor u er IKKE paralell med vektor v!

 

Eller er jeg fortsatt på bærtur? hehe!

Lenke til kommentar

Siden jeg først sitter her inne og oppdaterer (hehe):

 

Forenkle uttrykket:

 

lg x² + lg 1/(4^x) - lg (100x³)

 

= 2 lgx + lg 1 - x lg4 - lg100 + 3 lgx

 

Foreløpig ser det jo ut som om 2 lgx og 3 lgx er de eneste jeg kan legge sammen:

 

= 5 lgx + lg1 - x lg4 - lg100

 

Ble jo ikke akkurat så mye mer forenklet at det gjorde noe!? :p

 

What to do, what to do?

Lenke til kommentar

Hehe, vi tar en liten "logaritmetime" her, da.

 

Logaritmen til et produkt, er det samme som summen av logaritmene til faktorene i produktet:

 

chart?cht=tx&chl=lg(a \cdot b) = lg(a) + lg(b)

 

Dette gir følgende konsekvenser:

 

chart?cht=tx&chl=lg(\frac{a}{b})=lg(a \cdot (\frac{1}{b})) = lg(a \cdot b^{-1}) --Kan du denne potensregelen?

 

Så følger av regel 1:

 

chart?cht=tx&chl=lg(a \cdot b^{-1}) = lg(a) + lg(b^{-1}) = lg(a) +(-1)lg(b) \qquad \Rightarrow \qquad lg(\frac{a}{b})=\underline{\underline{lg(a) - lg(b)}}

(OBS: sett a=b=10 inn i ligningen for å lett se at lg(1)=0)

 

Eksempler:

p><p>lg(100 \cdot x^3) = lg(100) + lg(x^3) = 2 + 3 lg(x)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...