Mildir Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Er det mulig å laste ned wolframalpha-klienten? Jeg har Scientific Notebook, men jeg har alltid brukt WA, så er så tiltak å lære seg å bruke Scientific Notebook. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hei! Sitter fast på en matteoppgave i geofag. Breelva fra Nigardsbreen bygger ut et delta i Nigardsvatnet. Nigardsbreen er en utløper fra Jostedalsbreen og dekker et areal på 47 km2. Breelva fører med seg ca. 20 000 tonn leire, sand og grus per år. Regn ut den gjennomsnittlige årlige erosjonen under breen. Vi regner med at alt materialet breelva fører med seg, er erodert av breen, og at materialtettheten er 2,7 tonn/m3. På forhånd takk! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hei! Sitter fast på en matteoppgave i geofag. Breelva fra Nigardsbreen bygger ut et delta i Nigardsvatnet. Nigardsbreen er en utløper fra Jostedalsbreen og dekker et areal på 47 km2. Breelva fører med seg ca. 20 000 tonn leire, sand og grus per år. Regn ut den gjennomsnittlige årlige erosjonen under breen. Vi regner med at alt materialet breelva fører med seg, er erodert av breen, og at materialtettheten er 2,7 tonn/m3. På forhånd takk! Finn først ut volumet V av leire, sand og grus som føres ut pr. år: V = m/d = 20000 tonn / 2,7 tonn/m3 Tenk deg så at disse mengdene av leire, sand og grus har ligget som et tynt lagt med gj.snittlig høyde h over hele bre-arealet A=47 km2. V = A*h, h = V/A , og nå kjenner du både V og A ... (Husk at V er i m3 og A er i km2.) Lenke til kommentar
operg Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Er det mulig å laste ned wolframalpha-klienten? Jeg har Scientific Notebook, men jeg har alltid brukt WA, så er så tiltak å lære seg å bruke Scientific Notebook. Det nærmeste du kommer er Wolfram Mathematica, et hinsides dyrt program. Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Har problem med denne oppgåva: lg(2x-2)^2=4lg(1-x) Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Ja, det har eg klart. Men i løysingsforslaget til læraren min så blir det kvadratrota av (2x-2)^2 = +/- kvadratrota av (1-x)^4 Det som forvirrar meg er den +/- saken. Kvifor er den kun foran den ein kvadratrota. I tillegg så seier fasiten til boka at svaret er x=-1. Læraren si løysing er x=1 eller x=3. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Svaret som står i fasiten er feil, følg lærerens løsninger. Du får +/- fremfor den ene verdien fordi Prøv forøvrig å sett inn x=3 i uttrykket; prøv å forklar det du ser. Er du sikker på at du ikke mente å skrive ? Endret 28. september 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Ahh, okai. Takk Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Er det mulig å laste ned wolframalpha-klienten? Jeg har Scientific Notebook, men jeg har alltid brukt WA, så er så tiltak å lære seg å bruke Scientific Notebook. Dersom du går på et universitet eller høyskole har de sannsynligvis lisens på ett eller flere programmer. Lenke til kommentar
bokstavkjeks Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Noen som kan hjelpe med å derivere f(x) = tan-1(ax+b)? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Bruk kjerneregelen. Det blir akkurat som når du bruker kjerneregelen på andre sammensatte funksjoner: Resten tar du vel? edit: forresten, øving i Analyse 1 på NTNU? Endret 28. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
TheSolidLuffy Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) trenger hjelp til denne, ble jævli forvirra til slutt. nå orker jeg ikke mer! A Norman window is a rectangle with a semicircle on top. Suppose that the perimeter of a particular Norman window is to be 24 ft. What should its dimensions be in order to allow the maximum amount of light to enter through the window? perimiter = omkrets dimensjoner = lengde på sidene ._______ (.....____) |.......x.....| |..............|-- y |..............| |_______| x er liksom en radius, og y er den lengste siden på rektanglet. linja til x er radiusen til en halvsirkel som kommer over x. Endret 28. september 2010 av TheSolidLuffy Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Er det mulig å laste ned wolframalpha-klienten? Jeg har Scientific Notebook, men jeg har alltid brukt WA, så er så tiltak å lære seg å bruke Scientific Notebook. Dersom du går på et universitet eller høyskole har de sannsynligvis lisens på ett eller flere programmer. Jepp, men kun scientific notebook. Men jeg lurte egentlig bare på om det eksisterte noe offline variant av wolfram i grunn. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Heihei! Jeg har fått et mattestykke som jeg ikke får til. Jeg har forsøkt å løse det en god stund nå, men jeg får det ikke helt til. Svaret skal bli (12a+4b):3a Er det noen som kan vise utregning til det, eller forklare hvordan jeg skal løse stykket? Skal jeg gange teller med teller og nevner med nevner for så å faktorisere? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hvis du ser litt på telleren til høyre så kan du faktorisere den. Faktoren 4 går jo igjen i begge leddene, så du kan skrive den om til 4(a-1). Da kan du korte (a-1) mot (a-1) i nevneren i brøken til venstre. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hei Jeg lurer på hvor jeg kan finne gamle eksamensoppgaver i matematiske metoder 1 og fysikk (førsteåret ingeniørstudier). Jeg finner ingenting på fagkodene til mitt universitet, men regner med at fagene har andre navn andre steder? Jeg vil tro at disse fagene er ganske like uavhengig av hvilket universitet/høyskole man tar dem hos? Kanskje noen som har noen liggende? Pleier bibliotek å ha slikt? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Her er noen gamle eksamensoppgaver som er gitt i Grunnkurs i mekanisk fysikk på NTNU[/url]. 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 trenger hjelp til denne, ble jævli forvirra til slutt. nå orker jeg ikke mer! A Norman window is(..) Så rasistisk! Jeg trenger forøvrig en litt mer utdypende illustrasjon for å kunne hjelpe deg. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) x er liksom en radius, og y er den lengste siden på rektanglet. linja til x er radiusen til en halvsirkel som kommer over x. For å maksimere mengden lys vil du at arealet skal være størst mulig. Hva blir formelen for arealet av vinduet? Den formelen kan skrives som en funksjon av to variable, x og y. Når du har funnet den formelen bruker du det at omkretsen skal være 24 fot til å gjøre om funksjonen av x og y til en funksjon bare av x. Når du har gjort det kan du maksimere den funksjonen på vanlig måte ved å derivere den og sette den deriverte lik null. Edit: Eventuelt kan du bruke Lagranges metode i stedet for å skrive om funksjonen til en funksjon av en variabel. Endret 29. september 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå