Jostein K. Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Heihei! Jeg har fått en oppgave der jeg skal finne formelen for volumet av en sylinder. Oppgaven lyder som følger: Volumet av en sylinder er V=∏r^2h. I en sylinder er høyden lik diameteren. Finn en formel for volumet av denne sylinderen. Jeg skjønner ikke helt oppgaven, ettersom jeg får oppgitt formelen for volumet av en sylinder, og deretter skal jeg finne en ny formel for volumet av sylinderen. Ifølge fasit er svaret V=2∏r^3 Kan noen forklare hvorfor? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Det står jo ganske tydelig i oppgaven at du skal finne volumet når h=d=2r. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Heihei! Jeg har fått en oppgave der jeg skal finne formelen for volumet av en sylinder. Oppgaven lyder som følger: Volumet av en sylinder er V=∏r^2h. I en sylinder er høyden lik diameteren. Finn en formel for volumet av denne sylinderen. Jeg skjønner ikke helt oppgaven, ettersom jeg får oppgitt formelen for volumet av en sylinder, og deretter skal jeg finne en ny formel for volumet av sylinderen. Ifølge fasit er svaret V=2∏r^3 Kan noen forklare hvorfor? I en sylinder er høyden lik diameteren Vi vet at et tall ganget med seg selv er lik tallet opphøyd i 2 (t*t = t^2). For å finne diameteren tar vi radius * radius (r^2 som du skrev i formelen). Når du så skal lage ny formel der høyden = diameteren blir det ikke lenger radius * radius men radius * radius * radius da blir formelen: V = 2∏r^3 r^3 = r*r = diameteren i bunn, mens r*r*r = diameteren i bunn OG høyden! Endret 27. september 2010 av cv-trial Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Logaritmer: Oppgaven er: 0.25 * (1/3)^x = 0.75 Mitt problem: jeg vet at (1/3) = log 1 - log 3, men hvor skal x? blir det x*log 1 - x*log 3?? Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Det står jo ganske tydelig i oppgaven at du skal finne volumet når h=d=2r. Ah, jeg skjønner det. Jeg synes allikevel at det godt kunne stått V=3.14*r^4 i fasit. Jeg har en oppgave til jeg lurer på, se vedlegg. Svaret skal være (2A-bh):h = a Kan noen forklare meg hvor jeg har gjort feil? Endret 27. september 2010 av DandyVers Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Du kan ikke trekke sammen en brøk og et tall uten at tallet er utvidet til en brøk med samme nevner. Eksempel: 2/3 + 1 er _ikke_ lik (2+1)/3, men heller (2 + 3) / 3. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Du kan ikke trekke sammen en brøk og et tall uten at tallet er utvidet til en brøk med samme nevner. Eksempel: 2/3 + 1 er _ikke_ lik (2+1)/3, men heller (2 + 3) / 3. Oja, ja. Så når jeg flytter b over på venstre side må jeg gange b med teller (h) sånn som jeg ville ganget 1 med teller (3) i ditt eksempel? Endret 27. september 2010 av DandyVers Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Noen som kan hjelpe og forklare meg hvordan man gjør disse oppgavene? 1)2 - 2/5 2) Til karis konfirmasjon var det laget ni kaker. Av disse ble det spist 5 3/4 kake. Hvor mye var det igjen? 3) Thomas og Nina får såise så mye de orker av en kake. Thomas spiser 1/3 av kaken, mens Nina spiser 1/4 av den. a) Hvor stor del av kaken har de spist til sammen b) Hvor stor del er det igjen av kaken? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 1) Når du skal legge sammen et tall og en brøk må du gjøre om tallet til en brøk med samme nevner. 2 kan du jo skrive som 10/5 (når du deler 10 på 5 får du jo 2.) Da får du 10/5 - 2/5. Klarer du det? 2) Er det å sette opp stykket du ikke klarer, eller å regne det ut? 3) Samme. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 1) Når du skal legge sammen et tall og en brøk må du gjøre om tallet til en brøk med samme nevner. 2 kan du jo skrive som 10/5 (når du deler 10 på 5 får du jo 2.) Da får du 10/5 - 2/5. Klarer du det? 2) Er det å sette opp stykket du ikke klarer, eller å regne det ut? 3) Samme. okey takk. på oppgave 2) så kjønner ikke hvordan jeg skal sette op regnestykket Jeg kjønte heller ikke hvordan man setter på oppsettet på oppg 3) Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Altså jeg veit ikke hvilke framgangsmåte jeg skal bruke for å finne svaret. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 2) Det var 9 kaker og nå er det spist 5 3/4 kaker. Det vil si at det er spist 5 kaker og 3/4 av en kake. Du skal finne hvor mye som er igjen. Hvordan virker det logisk at du kan finne det ut? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) 2) Det var 9 kaker og nå er det spist 5 3/4 kaker. Det vil si at det er spist 5 kaker og 3/4 av en kake. Du skal finne hvor mye som er igjen. Hvordan virker det logisk at du kan finne det ut? ehm (5x3)+4= 19/4 9/1 - 19/4 = 9x4/1x4 - 19x1/4x1 = 27/4 - 19/4= 8/4=2 det var igjen 8/4 (2) igjen? Har jeg regna riktig her? I så fåll kan du hjelpe meg med 3), hva framgangsmåten er der for å finne svaret? Endret 27. september 2010 av Halmats Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Nei. Jeg ser ikke helt hva du prøver å gjøre -- 5*3 + 4 er jo ikke 19/4. Hvis du har prøvd å gjøre om 5 3/4 til en brøk så må du huske at 5 3/4 bare er en forkortet skrivemåte for 5 + 3/4. Så 5 + 3/4 = 20/4 + 3/4 = 23/4. Men det er kanskje litt enklere å tenke at 9 - 5 3/4 = 9 - (5 + 3/4) = 4 - 3/4 Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Nei. Jeg ser ikke helt hva du prøver å gjøre -- 5*3 + 4 er jo ikke 19/4. Hvis du har prøvd å gjøre om 5 3/4 til en brøk så må du huske at 5 3/4 bare er en forkortet skrivemåte for 5 + 3/4. Så 5 + 3/4 = 20/4 + 3/4 = 23/4. Men det er kanskje litt enklere å tenke at 9 - 5 3/4 = 9 - (5 + 3/4) = 4 - 3/4 Okey, kjønte det nå. Det er oppg 3 jeg sliter med Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Det er bare å legge sammen delene så får du den totale andelen de har spist av kaken. b) tror jeg du klarer om du tenker deg litt om. Lenke til kommentar
nilsen45 Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Hjelp!!! 2(5-2)∙(2^3)-(5^2)∙(8-6) Trenger utregningen også, Help anyone? ^ betyr opphøyd i Endret 27. september 2010 av nilsen45 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Funksjonen y= er tregjeroten til hele utrykket. y'= Kan noen sjekke at dette stemmer? Eller komme med fremgangsmåte EDIT: må fikse formelene... EDIT 2: får de ikke bedre Endret 27. september 2010 av morgan_kane Lenke til kommentar
pertm Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Hjelp!!! 2(5-2)∙(2^3)-(5^2)∙(8-6) Trenger utregningen også, Help anyone? ^ betyr opphøyd i =2∙3∙8-25∙2 = -2 Blir vel så enkelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå