Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal derivere sin(x)*cos(1/x).

Ser ved hjelp av kjerneregelen at jeg skal komme frem til cos(x)*cos(1/x)-sin(x)*sin(1/x),

Nei, du skal kome fram til cos(x)cos(1/x) + [sin(x)sin(1/x)]/x^2:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=(sin(x)cos(1/x))'

Uff, ja selvsagt. Men da er jeg i alle fall langt unna riktig svar med den formelle definisjonen, tror jeg? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Dersom chart?cht=tx&chl=P(x_1) = 0 er chart?cht=tx&chl=(x-x_1) en faktor i polynomet.

Du setter chart?cht=tx&chl=P(3) og får at chart?cht=tx&chl=3^3 - 3 \cdot 3^2 + 2 \cdot 3 - 6 = 0

chart?cht=tx&chl=\frac{x^3 - 3x^2 + 2x - 6}{x-3} = x^2 + 2

chart?cht=tx&chl=P(x) = (x-3)(x^2+2)

Ved å bruke abc-formelen ser vi at chart?cht=tx&chl=(x^2+2) ikke kan faktoriseres videre.

Endring: Leste «… hvordan du gikk fra 1. setning til 2. setning».

Hehe^^ Vel takk allikavel, tenkte ikke så mye på det. Så at produktet til faktorene i setning 2 stemte med 1. setning.

Lenke til kommentar

Skal derivere sin(x)*cos(1/x).

Ser ved hjelp av kjerneregelen at jeg skal komme frem til at:

p><p>

Men sliter litt med å vise det ved hjelp av den formelle definisjonen.

Dropper lim-tegn (h går mot 0):

p><p>

p><p>

p><p>

Men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal komme frem til riktig svar herfra (hvis jeg har gjort riktig til nå).

Quoter meg selv. Har fikset opp i alle tex-formlene nå. Noen der ute som har sjans å ta en titt på denne før 11.00 i morgen, for å se hva jeg har misforstått? Siste finish på innleveringen :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

De to siste tex-ene er grei. :)

Men hva gjør du i den første? Du setter sin(x) utenfor og får:

p><p>

Videre går cos(h) mot 1, så den forsvinner. Og h-en inni det andre cos-uttrykket blir ubetydelig. Samtidig går nevneren mot 0?

p><p>

Hmmmm :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Husk at grenseverdien til produkter er det samme som produktet til grenseverdiene.

Altså, skriv om til grenseverdier for hvert av produktene, så tror jeg du skal klare å se det.

Eventuelt tenk på derivasjonsregelen for rasjonale funksjoner: chart?cht=tx&chl=\frac{u}{v}

Glemste visst å skrive det med en gang, men det er L'Hospital's rule som blir tatt i bruk. Grenseverdien til det rasjonale uttrykket, er lik grenseverdien til de indre funksjonene i uttrykket.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...