Janhaa Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 1. innelgget ditt: stemmer at trekant med a=3, b=6 og c=9 ikke eksisterer. Flere måter å vise dette på ! cos( C) = -1 C = arccos(-1) = 180 grader = pi cos(A) = cos(B) = cos(0) = 1 2. innlegget: cos( C) = 0,2 C = arccos(0,2) = 1,37 hvor (1,37*180)/pi = 78,5 grader Lenke til kommentar
Sti9nsky Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Har lest så mye om trekanter de site dagene, at jeg nesten går i surr. De aller fleste steder og forum blander man inn cos, sin og tan i artiklene/postene. Gitt problemet: Man har 3 linjer og vet verdien for disse. Hvordan kan man sjekke om disse 3 linjene/sidene kan representere en trekant? Jeg har kokt det ned litt: La oss ta sidene a , b og c. Hvis a > 0 b > 0 c > 0 OG a + b > c a + c > b b + c > a Dette er grunnleggende kriterier for å danne en trekant, slik jeg ser det. Vennligst korriger meg hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Det stemmer veldig bra. Tegn litt forskjellige trekanter selv (både gyldige og ugyldige), og se at det stemmer. Det er alltid morsomt å se at ting fungerer i praksis. Lenke til kommentar
gjermshus Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 ved å bruke den inverse funksjonen til Cosinus, som er ArcCos vil du få 78.69 på kalkulatoren er ofte Arc funksjonene betegnet som Cos^-1() Still inn kalkulatoren din på Degree/grader og tast inn ArcCos(0.2) som er lik 78.46 grader Lenke til kommentar
Sti9nsky Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) ved å bruke den inverse funksjonen til Cosinus, som er ArcCos vil du få 78.69 på kalkulatoren er ofte Arc funksjonene betegnet som Cos^-1() Still inn kalkulatoren din på Degree/grader og tast inn ArcCos(0.2) som er lik 78.46 grader 8003999[/snapback] Takk, den var nyttig. Har gammel kalkis, men kalkis'en i Windows er jo grei den da. (?) (Ved å huke av "inv", deretter bruke "Cos" i kalkisen i Windows kommer det fram.) Alt i alt, så trenger jeg egentlig ikke disse beregningene til programmet jeg skriver, men det er jo moro å lære litt matematikk igjen, siden jeg ikke har brukt noe annet enn addering og subtrahering de siste 10 årene. Huske ikke "12-gangen" en gang. lol Endret 23. februar 2007 av Sti9nsky Lenke til kommentar
svamp Skrevet 23. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2007 "...so cos C = 12/60 = 0.2, and, with the use of a calculator: C = 1.3734 radians = 78.69°." hvordan kommer man fram til at C = 1.3734 = 78.69° ? 7998277[/snapback] Men jeg lurer på hvilken dårlig algoritme de har brukt for å finne det svaret der, siden det er feil... Invers cosinus til 0.2 er 1.3694 rad som gir 78.46° grader, som nevnt litt lenger oppe. Lenke til kommentar
Sti9nsky Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Her lurer jeg igjen innenfor Java programmering/matematikk: Hører mer under Java-tråden, men det er det matematiske jeg lurer på i utgangspunktet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=724221&hl= Endret 28. februar 2007 av Sti9nsky Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Sliter med en oppgave her: Du har en sirkel i et kordinatsystem. Den tangerer y-aksen i (0,2) og x- aksen i (4,0) og har ligningen (x - r)^2 + (y - 2)^2 = r^2 Finn sentrum til sirkelen og regn ut r? Noen smarte hoder som har et forslag? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Det må vel bli en avlang sirkel, eller? Ellipse? Jeg tipper den har sentrum i (4,2). Men da må den være avlang. Er den i det hele tatt løselig? Endret 14. mars 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det kan være en elipse og ja, litt upresis der. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Men går det an å lage en ellipse med den formelen der? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Men går det an å lage en ellipse med den formelen der? 8157367[/snapback] Tviler. Sitter og leser i læreboken min nå, og det ser ikke slik ut. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hei, jeg har komt opp i matte i muntlig jeg trakk temaet arkitektur( 48 timers modellen). Er det noen som vet om noen tema som "bør" være med, evt link til sider hvor det står om emnet? På forhånd, takk Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Ta en titt på tallet phi. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Si man vet forventningsverdien og standardavviket. Man vil finne en sannsynlighet for varigheten på en vaskemaskin for eksempel. Om man går frem på vanlige måten ved normalfordeling ... P(z < ...) lete opp i tabell, får man samme svar (sannsynlighet) om man gjør dette , og/eller integrerer en tetthetsfunksjon fra x til x2 ? Teit spørsmål , men jeg lurer da på dette. Lenke til kommentar
treant Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Heisann, jeg er ikke så veldig flink i matte - så jeg trenger litt hjelp med en oppgave her: finn en parabel med samme symmetriakse som parabelen y=3x^2+2x+5 SKjønte ikke hvordan jeg skulle regnet det ut, sikkert mange som skjønner dette Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Symmetriaksen for en funksjon på abc-formen (ax^2 + bx + c) er gitt ved -b/2a. Dvs. at du f.eks kan øke eller minke c med hva du vil. Eller så kan du øke eller minke a og b like mye (utvide brøken). Lenke til kommentar
treant Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Fant ut det med brøken, men kan man endre på c uten å ta hensyn til 1 og 2 gradsleddene? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jepp. Det eneste c-leddet gjør er å flytte grafen oppover og nedover. Altså kun vertikal justering. Symmetriaksen går på det horisontale, og derfor kan vi justere så mye vertikalt som vi bare vil. Du kan se det i praksis. Tegn disse grafene på kalkulatoren din: f(x) = x^2 + x - 1 g(x) = x^2 + x + 0 h(x) = x^2 + x + 1 Da vil du se at grafene er nøyaktig like (bare forskjellig høydeplassering). Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Noen her som har lyst til å forklare greia med beviser? Jeg skjønner ikke driten av det, har prøvd å skjønne det som står på matematikk.net, men forstår det fortsatt ikke. For meg virker det som om man bare tar tilfeldige tall og later som om det gir mening Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå