wingeer Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Mean value theorem - Sekantsetningen. Intermediate value theorem - Middelverdisetningen. Sikker? Så gjennom forelesningsnotatene på nett nå, og der står det at Middelverditeoremet = sekantsetningen, så da er vel IVT = mellomverdisetningen? Ja, selvfølgelig. Det gir jo mening. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Ok, da er jeg med. Ny oppgave: har vist at funksjonen f(x) ikke er begrenset på intervallet (0,1] og at den er positiv for alle verdier av x i dette intervallet. Men så skal jeg begrunne hvorfor dette ikke strider med maks-min-teoremet. Litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg? Altså ved bruk av maks-min-teoremet så får vi jo bare positive verdier for f(x), og dermed har funksjonen altså ingen nullpunkt eller punkt med negative verdier i intervallet. Men ja, føler det blir et litt vagt svar. Endret 26. september 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Ifølge max-min-teoremet må vel nødvendigvis funksjonen være definert i begge endepunktene på intervallet? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Ja, altså den må være definert for x=0 også, sant? Men det vil jo isåfall si at dette strider mot maks-min-teoremet? Hmm, ble litt motsigende dette. Men det står jo klart i definisjonen for maks-min-teoremet at f skal være kontinuerlig på intervallet [a,b] for at teoremet skal være gyldig, noe den ikke er i dette tilfellet. Endret 24. september 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Ja, nettopp. Siden det ikke er definert for et intervall med endepunkter kan vi ikke benytte oss av teoremet, og følgelig strider tilfellet heller ikke i mot teoremet. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Ah, selvsagt! Takk.. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Hei! Sitter med en logaritmeoppgaver, som jeg lurer litt på. La x være et positivt tall, og trekk sammen uttrykket: lg kvadratroten av 5x + lg kvadratroten av 20x Skjønner ikke hvordan den skal løses! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Hei! Sitter med en logaritmeoppgaver, som jeg lurer litt på. La x være et positivt tall, og trekk sammen uttrykket: lg kvadratroten av 5x + lg kvadratroten av 20x Skjønner ikke hvordan den skal løses! På forhånd takk! Endret 25. september 2010 av Raspeball Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Skal konvertere (8ff)/(10) i 16-tallsystemet til 2-tallsystem. Kan noen bekrefte at (10001111.1111) stemmer? Endret 25. september 2010 av Selvin Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Hei! Sitter med en logaritmeoppgaver, som jeg lurer litt på. La x være et positivt tall, og trekk sammen uttrykket: lg kvadratroten av 5x + lg kvadratroten av 20x Skjønner fortsatt ikke hvordan den skal løses! På forhånd takk! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Er mange veier i mål her. Det enkleste er kanskje å benytte at . Nå er resten snakk om å trekke sammen røttene. Kan du det? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 husk at lg(a) + lg(b) = lg (a*b). og at lg (a) = b <=> a = 10^b Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Er mange veier i mål her. Det enkleste er kanskje å benytte at . Nå er resten snakk om å trekke sammen røttene. Kan du det? Nei. Derfor vet jeg fortsatt ikke hvordan den skal løses. Svaret skal i følge fasiten være lg 10x Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 sqrt(2) * sqrt(2) = sqrt (4) , kanskje det hjelper deg litt? Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Er mange veier i mål her. Det enkleste er kanskje å benytte at . Nå er resten snakk om å trekke sammen røttene. Kan du det? Nei. Derfor vet jeg fortsatt ikke hvordan den skal løses. Svaret skal i følge fasiten være lg 10x Dette er en oppgave i R1. De tegnene du skrev ovenfor, Kelvin, har vi ikke lært noe om enda. Endret 25. september 2010 av hoyre Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) sqrt = square root = kvadrarot Men altså: lg (sqrt(5x)*sqrt(20x)) = lg ( sqrt(100x²)) Endret 25. september 2010 av Selvin Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 sqrt = square root = kvadrarot Men altså: lg (sqrt(5x)*sqrt(20x)) = lg ( sqrt(100x²)) Tusen takk! Var ikke så komplisert nå som jeg har løsningen foran meg. Har ikke hørt om sqrt, så jeg trodde det var noe helt annet. Men nok en gang, tusen takk! Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Bare hyggelig Okei, et lite spørsmål: Gitt følgen fk = fk-1 +fk-2 (Fibbonaccirekken). Der f1 = f2 = 1. Vis ved induksjon at f3n er et partall for alle n element i de naturlige tallen. Altså, f3 = 2 , noe som intuitivt tilsier at ganger du dette med en tilfeldig n i de naturlige tallene blir det et partall (siden det er i 2-gangen). Men så tester vi for n+1, og da blir det altså 2n + 2. 2n er alltid et partall (formelen for et partall) og plusser vi på to, må det også bli et partall (2-gangen). Holder det å si dette? Endret 25. september 2010 av Selvin Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Bare hyggelig Okei, et lite spørsmål: Gitt følgen fk = fk-1 +fk-2 (Fibbonaccirekken). Der f1 = f2 = 1. Vis ved induksjon at f3n er et partall for alle n element i de naturlige tallen. Altså, f3 = 2 , noe som intuitivt tilsier at ganger du dette med en tilfeldig n i de naturlige tallene blir det et partall (siden det er i 2-gangen). Men så tester vi for n+1, og da blir det altså 2n + 2. 2n er alltid et partall (formelen for et partall) og plusser vi på to, må det også bli et partall (2-gangen). Holder det å si dette? Du må vel vise selve induksjonstrinnet da, at . edit: Jeg forstår ikke argumentasjonen din. Hva mener du noe som intuitivt tilsier at ganger du dette med en tilfeldig n i de naturlige tallene blir det et partall Hva er det du ganger med n? Endret 25. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Okei, tror kanskje jeg har misforstått oppgaven.. Du skal ikke vise at det tredje leddet ganget med en tilfeldig n gir et partall, men derimot skal du vise at f3, f6, f9 osv er partall. Da er jeg med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå