2bb1 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Edit: feil. Endret 24. september 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Håhå. Ja, det var vikar. Tror det er en stipendiat som Petter har gått god for. Hehe, artig å prøve og forklare tallteori til hele auditoriet. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Sliter litt med renter her. a. Du vurderer å sette inn 100 000 kr på en konto som banken kaller SikkerSparing. Renten er garantert å være 3,8% per år de neste fem årene. Regn ut hvor mye du har innestående på kontoen etter 5 år. Denne er grei. Svaret er 120 500 kr. Det er neste oppgave jeg rett og slett ikke skjønner hvordan jeg skal gå frem med. b. Pengene du sparer har du tenkt å bruke til å kjøpe leilighet. Banken tilbyr førstehjemslån der kravet til egenkapital er 10%. Leiligheten du ønskje å kjøpe, koster i dag 1 280 000 kr, og du regner med at prisen vil stige med 8% per år. Hvor mye må du sette i banken i dag for at du skal ha stor nok egenkapital om fem år? Regn også her med en bankrente på 3,8% per år. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Øhm, hvordan får jeg løst denne for x, når jeg har x både på venstre side og inni sinusuttrykket? Altså x-verdien jeg putter inn i sinusuttrykket, blir jo den samme x-en som høyre side skal være lik totalt sett? Ergo er jeg i et lite dilemma. Er det i det hele tatt mulig å få x for seg selv her? PS: skal vise at funksjonen har en løsning i . Endret 24. september 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Den må løses numerisk (om den skulle løses). Oppgaven hinter sannsynligvis til at du skal bruke http://en.wikipedia....e_value_theorem siden du bare skal vise at den har en løsning i intervallet. Endret 23. september 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Øhm, hvordan får jeg løst denne for x, når jeg har x både på venstre side og inni sinusuttrykket? Det er vel ingen måte å LØSE ligningen på. Det er dog mulig å vise at den har en løsning i et intervall. Har du lært Newtons metode? Evt. er det kanskje mulig å bruke sekantsetningen? Edit: Hepp, jeg ser meg slått. Endret 23. september 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Trodde du skrev Der k er en konstant Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Prøvde med sekantsetningen/IVT, men sliter litt med å komme i mål (som iflg. WolframAlfa er x = 1,259). Gitt funksjonen på sin originalform: x = sin(x) + cos(x) Bruker sekantsetningen på høyre side: Da har jeg altså funnet stigningstallet til begge funksjonene i punktet hvor de krysser: Stigningstallet til høyre side (sinx + cosx) = -0,52. Stigningstallet til venstre side, x, er natuligvis 1. Hvordan går jeg videre herfra? Endret 24. september 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Du blander http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_value_theorem med http://en.wikipedia.org/wiki/Intermediate_value_theorem. Er det sin(x)*cos(x) eller sin(x)+cos(x)? Uansett, sett alle ledd på venstre side og kall dette for f(x). Vis at f(x) bytter fortegn i intervallet og må derfor nødvendigvis ha et nullpunkt der siden f(x) er kontinuerlig. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Ahhh, tror jeg misforstod oppgaven litt. Var helt besatt av å finne et skjæringspunkt. Men ja, har vist at funksjonen er både negativ og positiv i intervallet, og dermed har et nullpunkt i intervallet. Er det en rask måte å sjekke om det finnes flere enn én løsning, gitt funksjonen f(x) = sin(x) + cos(x) - x? Frexxia: intermediate value theorem, som du linket til i ditt forrige innlegg, det er det samme som sekantsetningen? Endret 24. september 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Mean value theorem - Sekantsetningen. Intermediate value theorem - Middelverdisetningen. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Hei, har fått oppgava: Gitt likningen: x/x-1 + b/x = c/x^2-x Finn b og c slik at likningen har løsningene X1 = 2 og X2 = 5. Hvordan "gitter" jeg en likning? Endret 24. september 2010 av cv-trial Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Det verbet har jeg aldri hørt før? Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Det verbet har jeg aldri hørt før? Uten at jeg er særlig god i norsk kan vel gitt bety to ting: "å gitte riktig" (tippe riktig), eller "gitt at du tippet riktig" ... Vanskelig å forklare den siste, men sier seg selv kanskje? Men drit i "gitt likningen" Hvordan skal jeg kunne finne b og c? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Hei, har fått oppgava: Gitt likningen: x/x-1 + b/x = c/x^2-x Finn b og c slik at likningen har løsningene X1 = 2 og X2 = 5. Hvordan "gitter" jeg en likning? Sett inn x=2 og x=5, som gir deg to likninger med to ukjente. Løs for b og c. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Mulig jeg som roter nå, men da får jeg jo bare -2 og -5. Det viser at 2 og 5 er faktor i ligningen. Men tror du/dere at det er det han er på jakt etter? edit: jeg får b-c = -2 / -5 Endret 24. september 2010 av cv-trial Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Shit, jeg kan ikke sånn kode! Jeg laget alt inni quoten din, her: blir til Kvadrerer begge sider: ----> Her må du huske å sette 2-tallet i annen potens også! Rettet det til 4 i nevneren. Jeg kjørte på med dette her selv: ganget alt vekk fra a delte på alt unntatt kvadratrota siden den er jo inni en slags skjult parentes...en parentes som sier alt dette opphøyd i en halv. setter i andre potens for å fjerne rota Endelig deler på 2g ganger ut potenser... deler heltallet 16 oppe på heltallet 2 nede Kan noen bekrefte om dette er riktig? Takker for hjelpen så langt, dkny. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Mean value theorem - Sekantsetningen. Intermediate value theorem - Middelverdisetningen. Sikker? Så gjennom forelesningsnotatene på nett nå, og der står det at Middelverditeoremet = sekantsetningen, så da er vel IVT = mellomverdisetningen? Endret 24. september 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
compus Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Mean value theorem - Sekantsetningen. Intermediate value theorem - Middelverdisetningen. Sikker? Så gjennom forelesningsnotatene på nett nå, og der står det at Middelverditeoremet = sekantsetningen, så da er vel IVT = mellomverdisetningen? Mine forslag: Intermediate value theorem, skjæringssetningen, men mellomverdisetningen er også benyttet Mean value theorem, middelverdisetningen, sekantsetningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå