Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal avgjøre om en funksjon er kontinuerlig i x=2. Problemet er at den er kontinuerlig, men ikke har en spesifikk y-verdi, altså den går over flere y-verdier i x=2. Forslag til hvordan jeg bør gå løs? :)

Edit: eller er det WolframAlfa som "lurer" med med å tegne en strek fra y=-4 til y=4? Altså at den egentlig ikke er kontinuerlig? For putter jeg inn x=2 i funksjonen, får jeg 0/0.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hvis en funksjon har flere y-verdier for èn x-verdi kan det ikke kalles en funksjon. Det er blant annet derfor en ikke kan fremstille en sirkel med en funksjon. (med en variabel).

Funksjonen er ikke kontinuerlig og Wolframalpha gjør noe jeg typisk forbinder med "elektro-matematikk". Nemlig at den tegner streker som egentlig ikke er der.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Jeg skal avgjøre om en funksjon er kontinuerlig i x=2. Problemet er at den er kontinuerlig, men ikke har en spesifikk y-verdi, altså den går over flere y-verdier i x=2. Se LINK for graf og funksjon. Forslag til hvordan jeg bør gå løs? :)

Edit: eller er det WolframAlfa som "lurer" med med å tegne en strek fra y=-4 til y=4? Altså at den egentlig ikke er kontinuerlig? For putter jeg inn x=2 i funksjonen, får jeg 0/0.

Se på definisjonen av kontinuitet. Hva er grenseverdiene når x->2 fra "over-" og "undersiden".

Endret av compus
Lenke til kommentar

Hvis en funksjon har flere y-verdier for èn x-verdi kan det ikke kalles en funksjon. Det er blant annet derfor en ikke kan fremstille en sirkel med en funksjon. (med en variabel).

Funksjonen er ikke kontinuerlig og Wolframalpha gjør noe jeg typisk forbinder med "elektro-matematikk". Nemlig at den tegner streker som egentlig ikke er der.

Ja, selvsagt. Husker det når du sier det, takk!

Se på definisjonen av kontinuitet. Hva er grenseverdiene når x->2 fra "over-" og "undersiden".

Ja, da får jeg -4 og 4. En fortegnsfeil gjorde at jeg fikk 4 og 4. Takk du og. :)

Lenke til kommentar

Nei. Gjør ett og ett trinn nøye for å få x alene. Begynn utenfra og gå innover. F.eks. du starter med å dele d på 2, for å bli kvitt 2-tallet.

Svaret er til slutt:

x = (16 a^2) / (d^4 * pi^2 * t^2 * 2g), og så stryker du 16 mot 2 og får:

x = (8 a^2) / (d^4 * pi^2 * t^2 * g)

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående argumentet til komplekse tall.

Oppgaven er som følger: "Soient z et z' deux nombres complexes quelconques. Démontrer les propriétés suivantes:" Oversatt til norsk tror jeg det blir noe sånt som: "Gitt at z og z' er to komplekse tall, vis de følgende egenskapene:" (Oppgaven er på fransk, da jeg går på fransk "Grand École", men jeg har ikke lært meg fransk skikkelig enda.)

a) arg(zz') = arg(z) + arg(z')

b) arg(1/z) = -arg(z)

c) arg(z/z') = arg(z) - arg(z')

d) arg(z^n) = n * arg(z), n € N

Problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal starte? :S

Hvis noen kunne løst den første, eller hjulpet meg i gang, hadde det vært fint. Så tror jeg at jeg kunne klart å løse de andre.

Prøvde noe med z = x + i*y og z' = x' + i * y', men det ble bare tull siden jeg ikke ante hvordan jeg skulle finne θ (=arg(x))...

Takker for hjelp! ^^

Lenke til kommentar

Nei. Gjør ett og ett trinn nøye for å få x alene. Begynn utenfra og gå innover. F.eks. du starter med å dele d på 2, for å bli kvitt 2-tallet.

Svaret er til slutt:

x = (16 a^2) / (d^4 * pi^2 * t^2 * 2g), og så stryker du 16 mot 2 og får:

x = (8 a^2) / (d^4 * pi^2 * t^2 * g)

Greit om du hadde brukt tegn, slik at man ser brøken din skikkelig. Og jeg tror forøvrig ditt svar er feil.

Jeg har gjort slik:

chart?cht=tx&chl=d = 2 (\sqrt{ \frac{a}{ \pi t \sqrt{2gx}}})

blir til

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{2} = (\sqrt{ \frac{a}{ \pi t \sqrt{2gx}}})

Kvadrerer begge sider:

chart?cht=tx&chl=(\frac{d}{2})^2 = \frac{a}{ \pi t \sqrt{2gx}} ----> chart?cht=tx&chl=\frac{d^2}{2} = \frac{a}{ \pi t \sqrt{2gx}}

Ganger t og pi med begge sider:

chart?cht=tx&chl=\frac{d^2 \cdot \pi t}{2} = \frac{a}{\sqrt{2gx}}

Deler på a på begge sider:

chart?cht=tx&chl=\frac{d^2 \cdot \pi t}{2a} = {\sqrt{2gx}}

AH. Her må jeg kvadrere.

chart?cht=tx&chl=(\frac{d^2 \cdot \pi t}{2a})^2 = 2gx

ER DETTE RIKTIG SVAR: (?)

chart?cht=tx&chl=x = \frac{1}{2g}(\frac{d^2 \cdot \pi t}{2a})^2

Lenke til kommentar

Greit om du hadde brukt tegn, slik at man ser brøken din skikkelig. Og jeg tror forøvrig ditt svar er feil.

Det er riktig, sånne operasjoner blir som å regne 1+1 når du er vant til det. Jeg sjekket det forøvrig på Wolfram Alpha etterpå.

Her ser du det oppstilt:

http://www4d.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP61719ca6hc5db04feb4000068gg933i6gh10he7?MSPStoreType=image/gif&s=63&w=500&h=42

Du gjør det forresten nesten riktig...skal rette litt, to sek.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Shit, jeg kan ikke sånn kode! Jeg laget alt inni quoten din, her:

chart?cht=tx&chl=d = 2 (\sqrt{ \frac{a}{ \pi t \sqrt{2gx}}})

blir til

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{2} = (\sqrt{ \frac{a}{ \pi t \sqrt{2gx}}})

Kvadrerer begge sider:

chart?cht=tx&chl=(\frac{d}{2})^2 = \frac{a}{ \pi t \sqrt{2gx}} ----> chart?cht=tx&chl=\frac{d^2}{4} = \frac{a}{ \pi t \sqrt{2gx}}

Her må du huske å sette 2-tallet i annen potens også! Rettet det til 4 i nevneren. Jeg kjørte på med dette her selv:

ganget alt vekk fra a

chart?cht=tx&chl=\frac{d^2 \cdot \pi t {\sqrt{2gx}} }{4} = a

delte på alt unntatt kvadratrota siden den er jo inni en slags skjult parentes...en parentes som sier alt dette opphøyd i en halv. :)

chart?cht=tx&chl={\sqrt {2gx}}= \frac {4a}{d^2 \ pi\ t}

setter i andre potens for å fjerne rota

chart?cht=tx&chl=2gx= (\frac {4a} {d^2 \ pi\ t})^2

Endelig deler på 2g

chart?cht=tx&chl=x= (\frac {(4a)^2} {2g \ d^4 \ pi^2\ t^2}

ganger ut potenser...

chart?cht=tx&chl=x= (\frac {16a^2} {2g \ d^4 \ pi^2\ t^2}

deler heltallet 16 oppe på heltallet 2 nede

chart?cht=tx&chl=x= (\frac {8a^2} {g \ d^4 \ pi^2\ t^2}

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...