Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har sin(pi/x), og lar x gå mot 0, vil det si at du har veldig mange store tall på veien, sant? F.eks 2000000pi, men også 23000021pi som gir helt forskjellige verdier som svar. En ser at funksjonen ikke nærmer seg et bestemt punkt når vi lar x->0, men heller uendelig mange punkt. Siden en funksjon per definisjon kun er kontinuerlig hvis og bare hvis den nærmer seg et bestemt tall, kan umulig grenseverdien eksistere, siden den ikke kan være uendelige mange punkt på én gang. Ser du argumentet?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Oia, jeg leste at x skulle gå mot uendelig, men ser nå at det var et spørsmål.

La x gå mot 0 fra den negative siden, og 0 fra den positive siden. Du ser at det ene svaret, samme hva det skulle være, danner en vinkel som går i stikk motsatt retning enn den andre. Dette skal også stå på en side rett her bak.

Det er også riktig at funksjonen ikke nermer seg èn verdi, og derav eksisterer ikke grenseverdien og funksjonen er ikke kontinuerlig i punktet.

Lenke til kommentar

Vel, pi i seg selv går jo ikke mot uendelig, men pi/x går mot uendelig. Det blir en uendelig gjentagelse, ja. Litt på samme måten som en ikke kan si om -1+1-1+1-1+1- .... har en fast sum. Begrepet en bruker er da at følgen divergerer. Det er sikkert fullt mulig å bruke samme begrep om funksjonen.

Lenke til kommentar

er sikkert på jeg kommer til å få feil på denne her :(

det jeg "tror" at jeg har forstått er

lim x -->0 så gor sin(pi/x)-->

og dermed fins ikke grense, holder det utsagnet?

Du er veldig nær. Jeg ville sagt det slik:

Dersom vi lar x gå mot 0 vil pi/x gå mot uendelig. Om vi tar sinusfunksjonen av noe uendelig kan vi umulig få ett tall ut, siden sinusfunksjonen er periodisk. Siden vi ikke får ett tall når vi lar x gå mot 0 kan det ikke eksistere en grenseverdi, verken fra høyre eller venstre side. Derfor kan umulig funksjonen være kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med denne oppgaven, please:

Et koordinatsystem har punktene: A(1,1,0) B(4,1,1) C(2,0,-1) D(3,10,4)

Punktene A,B og C ligger i et plan som har likningen: x+4y-3z-5=0

En rett linje går gjennom D, er parallell med planet, og skjærer z-aksen i punket P.

Hva er koordinatene til P.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med denne oppgaven, please:

Et koordinatsystem har punktene: A(1,1,0) B(4,1,1) C(2,0,-1) D(3,10,4)

Punktene A,B og C ligger i et plan som har likningen: x+4y-3z-5=0

En rett linje går gjennom D, er parallell med planet, og skjærer z-aksen i punket P.

Hva er koordinatene til P.

1: Hvor skjærer det gitte planet z-aksen?

2: Hvor skjærer det parallelle planet gjennom D z-aksen?

3: Koordinatene til P er (...).

Lenke til kommentar

Har en oppgave som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal sette opp. Svaret er ikke noe problem å finn, men jeg lurer på fremgangsmåten.

Kari og Ola er til sammen 62 år.

Om to år er Ola akkurat dobbelt så gammel som Kari.

Hvor gamle er de i dag?

Hvis noen har forslag hadde det vært veldig fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...