mr-niceguy Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 nå har jeg lissom hoded ut av veggen klarte å ødelegge den!! når du sier at sinusverdien er 0,2pi,3pi, 4pi som e lik 0 mener du da at siden du går rundt om igjen og om igjen i den sirkelen? og da er alle sinpi 0 ved 360grader? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Om du har sin(pi/x), og lar x gå mot 0, vil det si at du har veldig mange store tall på veien, sant? F.eks 2000000pi, men også 23000021pi som gir helt forskjellige verdier som svar. En ser at funksjonen ikke nærmer seg et bestemt punkt når vi lar x->0, men heller uendelig mange punkt. Siden en funksjon per definisjon kun er kontinuerlig hvis og bare hvis den nærmer seg et bestemt tall, kan umulig grenseverdien eksistere, siden den ikke kan være uendelige mange punkt på én gang. Ser du argumentet? Endret 22. september 2010 av wingeer Lenke til kommentar
mr-niceguy Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 altså blir pi større jo jo nærmere x kommer til 0. ? men siden x aldri kommer helt til 0 har vi uendelig mange verdier for pi? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hadde x kommet helt til null hadde vi klart å dele noe på null, og det er hvertfall ikke definert! Men du er inne på det, ja. Siden vi har uendelig, mange, enorme verdier for pi, og siden sinusfunksjonen er en periodisk funksjon, vil ikke grenseverdien eksistere. Lenke til kommentar
mr-niceguy Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 så når lim x-->0 da går pi-->uendelig? kan jeg si det? og siden sinus funksjonen gjentar deg hele tiden er så blir det uendelig gjentakelse? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Oia, jeg leste at x skulle gå mot uendelig, men ser nå at det var et spørsmål. La x gå mot 0 fra den negative siden, og 0 fra den positive siden. Du ser at det ene svaret, samme hva det skulle være, danner en vinkel som går i stikk motsatt retning enn den andre. Dette skal også stå på en side rett her bak. Det er også riktig at funksjonen ikke nermer seg èn verdi, og derav eksisterer ikke grenseverdien og funksjonen er ikke kontinuerlig i punktet. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Vel, pi i seg selv går jo ikke mot uendelig, men pi/x går mot uendelig. Det blir en uendelig gjentagelse, ja. Litt på samme måten som en ikke kan si om -1+1-1+1-1+1- .... har en fast sum. Begrepet en bruker er da at følgen divergerer. Det er sikkert fullt mulig å bruke samme begrep om funksjonen. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) 6lg(a^1/3) = lg(a^6/3) ? Endret 22. september 2010 av Habitats Lenke til kommentar
mr-niceguy Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 er sikkert på jeg kommer til å få feil på denne her det jeg "tror" at jeg har forstått er lim x -->0 så gor sin(pi/x)-->∞ og dermed fins ikke grense, holder det utsagnet? Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 6lg(a^1/3) = lg(a^6/3) ? Ja, men du kan forenkle det ytterligere. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 er sikkert på jeg kommer til å få feil på denne her det jeg "tror" at jeg har forstått er lim x -->0 så gor sin(pi/x)-->∞ og dermed fins ikke grense, holder det utsagnet? Du er veldig nær. Jeg ville sagt det slik: Dersom vi lar x gå mot 0 vil pi/x gå mot uendelig. Om vi tar sinusfunksjonen av noe uendelig kan vi umulig få ett tall ut, siden sinusfunksjonen er periodisk. Siden vi ikke får ett tall når vi lar x gå mot 0 kan det ikke eksistere en grenseverdi, verken fra høyre eller venstre side. Derfor kan umulig funksjonen være kontinuerlig. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Jo, antar det kan bli lg(a^2/1). Regnestykket er som følger: Kan noen fortelle meg hvor jeg kjørte i grøfta, for jeg får ikke riktig svar. Endret 22. september 2010 av Habitats Lenke til kommentar
mr-niceguy Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 tuzen takk skal dere ha folkens tror jeg har forstått det og siden jeg kan komme med argumenter om hvorfor det er sånn så kan læreren ikke si noe!! nå går jeg og legger natti natti Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Endret 22. september 2010 av Raspeball 1 Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Aha, ser det nå. Tusen takk skal du ha Raspeball Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Trenger hjelp med denne oppgaven, please: Et koordinatsystem har punktene: A(1,1,0) B(4,1,1) C(2,0,-1) D(3,10,4) Punktene A,B og C ligger i et plan som har likningen: x+4y-3z-5=0 En rett linje går gjennom D, er parallell med planet, og skjærer z-aksen i punket P. Hva er koordinatene til P. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Noen som kan hjelpe meg med å multiplisere en brøk med et helt tall? 3/42 x 7 ? Blir det 3x7/42x1= 21/42 Har jeg regna riktig? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Stemmer det så er det bare å forkorte, det blir altså lik 1/2. Lenke til kommentar
compus Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Trenger hjelp med denne oppgaven, please: Et koordinatsystem har punktene: A(1,1,0) B(4,1,1) C(2,0,-1) D(3,10,4) Punktene A,B og C ligger i et plan som har likningen: x+4y-3z-5=0 En rett linje går gjennom D, er parallell med planet, og skjærer z-aksen i punket P. Hva er koordinatene til P. 1: Hvor skjærer det gitte planet z-aksen? 2: Hvor skjærer det parallelle planet gjennom D z-aksen? 3: Koordinatene til P er (...). Lenke til kommentar
Trygve Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Har en oppgave som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal sette opp. Svaret er ikke noe problem å finn, men jeg lurer på fremgangsmåten. Kari og Ola er til sammen 62 år. Om to år er Ola akkurat dobbelt så gammel som Kari. Hvor gamle er de i dag? Hvis noen har forslag hadde det vært veldig fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå