Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Denne har nettopp blitt spurt om. Begynn å lese ca. her.

Skal skrive 13 som binærtall, men kommer ikke fram til det binære delen, altså 1010 osv

Noen som kan vise meg en fyldig utregning ? :)

13 er såpass lavt at du kan bare tenke at chart?cht=tx&chl=13 = 8 + 4 + 1 = 1 \cdot 2^3 + 1 \cdot 2^2 + 1\cdot2^0 = 1101_2

Ellers har det nettopp vært en diskusjon om konvertering til tallsystemer noen sider tilbake i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter veldig med matte, kunne noen ha vist meg hele fremgangsmåten til denne oppgaven?

Jeg skal løse ulikheten

x^3 < 4x -3

-

Den streken skal være rett under <.

Er det forresten noen gode programmer man kan bruke til å skrive oppgaver i?

chart?cht=tx&chl=x^3 \leq 4x - 3 \Leftrightarrow x^3 -4x + 3 \leq 0

Denne er egentlig ikke så enkel, men det hjelper å se at x = 1 er et nullpunkt!

Når vi benytter dette finner vi:

chart?cht=tx&chl=x^3 -4x + 3  = (x - 1)(x^2 + x - 3)

Da burde resten være enkelt!

For å skrive matematikk er LaTex suverent. Det er ulike utgaver MikTex er et godt valg.

Lenke til kommentar

Vis at summen av tre hele tall som følger etter hverandre, er delelig med 3.

Hvordan skal jeg bevise dette? Husker at man skulle sette tallene som skal deles på tre opp som x + (x+1) + (x+2), men hva gjør jeg videre?

3x + 3 er delelig på 3 når x er etheltall!

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg sliter litt med dette epsilon-delta-opplegget, merkelige greier. Skjønner prinsippet, men akkurat utregningene og sånt sliter jeg litt med..

f(x) =

1) sin (pi/x), x er ulik null

2) 0, x = 0

Vis at f ikke er kontinuerlig i x = 0.

Litt hjelp hadde vært knall :)

Noen som har peiling?

Tja-.

Det som må bevises er at: chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0} sin {\frac{\pi}{x}} \neq 0

Et kjennetegn på at en reell funksjon f(x) går mot en grense c når x->a, er at når {an} er en konvergensfølge til a er {f(an)-c} alltid en nullfølge.

Dette må kunne benyttes til å lage et bevis. Med {an} = {1,1/2,1/3,.,.....}, blir: {f(an)= {sin pi, sin 2pi,.,.,..} og åpenbart en nullfølge.

Med f.eks. an} = {1/(1+q),1/(2+q),1/(3+q),.,.....}, blir:

{f(an)= {sin (1+q)pi, sin(2+q)pi ,.,.,..} som generelt ikke er en nullfølge.

Dermed har vi i prinsippet bevist at det ikke eksister noen grense chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0} sin {\frac{\pi}{x}}, og følgelig er heller ikke funksjonen kontinuerlig når x -> 0.

Lenke til kommentar

I et logisk direkte bevis, hvorfor holder det å bevise bare én valuasjon?

Eksempel:

“Hvis (P → Q) og (Q → R) er sanne, så er (P → R) sann”

- Anta at P er sann

- Da følger det at Q sann for at (P → Q) skal være sann Det følger så at R er sann for at (Q → R) skal være sann

- Da er (P → R) sann fordi P og R er sanne

Men påstanden kan jo være sann selv om P er usann.

Allikevel holder beviset over, såvidt jeg har skjønt. Hvorfor det?

Edit: Håper det er lov med logikk her :p

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Skal bevise om en grenseverdi eksisterer. Hvis jeg skal bevise at den IKKE finnes, holder det å:

1) Sette inn verdien x går mot inn i ligningen og får 0/0, og

2) Gange teller og nevner med den konjugerte av nevner og fortsatt ender opp med 0/0

Eller må jeg gjøre noe mer før jeg kan avgjøre om grenseverdien eksisterer eller ikke?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Du har jo bare bevist den ene veien. Alle jenter er mennesker, men at du har et menneske betyr ikke at det er en jente.

Skal bevise om en grenseverdi eksisterer. Hvis jeg skal bevise at den IKKE finnes, holder det å:

2) Gange teller og nevner med den konjugerte av nevner og fortsatt ender opp med 0/0

Eller må jeg gjøre noe mer før jeg kan avgjøre om grenseverdien eksisterer eller ikke?

Du må nesten vise at den ikke stemme ved å f.eks. vise at når x går mot grenseverdien fra forskjellige retninger gir forskjellig resultat. 0/0 kan jo håndteres med f.eks. L'Hôpital.

'

Lenke til kommentar

I et logisk direkte bevis, hvorfor holder det å bevise bare én valuasjon?

Eksempel:

“Hvis (P → Q) og (Q → R) er sanne, så er (P → R) sann”

- Anta at P er sann

- Da følger det at Q sann for at (P → Q) skal være sann Det følger så at R er sann for at (Q → R) skal være sann

- Da er (P → R) sann fordi P og R er sanne

Men påstanden kan jo være sann selv om P er usann.

Allikevel holder beviset over, såvidt jeg har skjønt. Hvorfor det?

Edit: Håper det er lov med logikk her :p

Man ser jo bare på de to tilfellene for P. Du har gjennomført den største biten for P lik sann. Hvis P er usann, blir P → R alltid sann.

Lenke til kommentar

Du må nesten vise at den ikke stemme ved å f.eks. vise at når x går mot grenseverdien fra forskjellige retninger gir forskjellig resultat. 0/0 kan jo håndteres med f.eks. L'Hôpital.

I dette tilfellet går x mot 1. Setter jeg inn x=0 får jeg grenseverdi 2, og x=2 får jeg grenseverdi -0,2, men dette har vel ikke akkurat bevist at jeg det ikke eksisterer en grenseverdi når x går mot 1. Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar

I dette tilfellet går x mot 1. Setter jeg inn x=0 får jeg grenseverdi 2, og x=2 får jeg grenseverdi -0,2, men dette har vel ikke akkurat bevist at jeg det ikke eksisterer en grenseverdi når x går mot 1. Hva ville du gjort?

Greiere hvis du viser det faktiske uttrykket, tror jeg, men strategien på endimensjonale tilfeller er ofte å prøve med 0+ og 0- og se om de blir det samme. 0+ er her 0 som kommer fra den positive delen av tallinjen og 0- er fra den negative siden. F.eks. blir grenseverdien til 1/x fra positive siden positivt uendelig mens 1/x fra negative siden blir minus uendelig og dermed har du en diskontinuitet. Banalt eksempel, men det illustrerer regnemåten.

Lenke til kommentar

Ja, long time no see. :tease: Takk, fikk den til nå!

Edit: kan man bruke L'Hopitals regel på ALLE grenseuttrykk som gir 0/0 eller uendelig/uendelig, eller finnes det unntak? Man bør vel alltid prøve å faktorisere og/eller gange med konjugerte av nevner først, eller?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Du kan alltid bruke L'Hôpital, men det er ikke alltid du får uttelling med det. Om det løser problemet varierer jo fra situasjon til situasjon - i skolesammenheng regner jeg med at du får nettopp det som faget prøver å lære bort :)

Når det er sagt så burde det ikke ta mange sekundene å derivere polynomer i teller og nevner.

Lenke til kommentar

Ok, flott. :) Har en ny oppgave, men tenker jeg linker til Wolfram-alfa da man også får opp graf der.

Jeg kom frem til at den ikke har noen grenseverdi (fikk 2/0 som grenseverdi). Kan man se dette raskt utifra grafen (selv om den ikke viser uendelige verdier for x)?

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28%282x^%285%2F3%29-x^%281%2F3%29%2B7%29%29%2F%28x^%288%2F5%29%2B3x%2Bx^%281%2F2%29%29

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...