Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe ved et raskt søk, så får vel legge frem problemet mitt :)

Jeg skal finne den karakteristiske ligningen til en matrise, men har kommet til kort etter flere timers grubling.

Noen som vet fremgangsmåten for å finne den karakteristiske ligningen til en 3x3 matrise? Helst uten formler - det har jeg nok av :p Trenger eksempler eller steg for steg forklaring :roll:

På forhånd, takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du snakker om karakteriske ligninger til en matrise regner jeg da med at du skal finne egenverdiene? Isåfall er det bare å stokke litt om på definisjonen:

chart?cht=tx&chl=A\mathbf{x}= \lambda \mathbf{x}, så får du:

chart?cht=tx&chl=\det(A- \lambda I)=0.

Edit: Beklager. Leste ikke at du trengte eksempler.

Si vi har en matrise, A, vi ønsker å finne egenverdiene til:

p><p>1 & -1 & 1 \end{array} \right)

Da ser vi ut fra vår manipulasjon av definisjonen at vi er ute etter determinanten til matrisen:

p><p>1 & -1 & (1-\lambda) \end{array} \right) \right)

Vi vet hvordan vi finner determinanter til 3x3-matriser, så da er vi straks i mål.

p><p>= (3- \lambda)((1 - \lambda)^2 - 8) + (-2 -(1-\lambda))

Pynter vi litt på dette, får vi:

chart?cht=tx&chl=-(\lambda - 4)(\lambda - 3)(\lambda + 2):

Som vil være det karakteriste polynomet til matrisen A.

Kan òg presisere at hvis du tar chart?cht=tx&chl=\det(\lambda I - A)=0 vil du få akkurat samme polynom, bare med motsatt fortegn.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har følgende oppgave jeg ikke kommer meg igang med:

La fremdeles a være som i spørsmål d (a= 3i - 2j + k). og la origo O være punktet som vi kommer til hvis vi starter i A og følger vektoren c = i + j - 3k, altså AO = c. Finn koordinatene til A og deretter et uttrykk for koordinatene til et vilkårlig punkt på linjen l.

Lenke til kommentar

Har en oppgave i lineær algebra jeg sliter litt med å vise. Den lyder følgende: "Let Ax=0 be a homogenous system of n linear equations in n unknowns that has only the trivial solution. Show that if k is any positive integer, then the system Akx=0 also has only the trivial solution.

Hva kan du si om A dersom Ax = 0 bare har den trivielle løsningen?

Lenke til kommentar

Du har ikke sagt noe om linjen l?

Hmm, er ikke noe annen informasjon om linjen l i oppgaven.

Altså, det står jo ingenting i det du har skrevet om linjen l. Skal den gå gjennom A? Hvilken retning har den?

Han er litt dårlig å formulere oppgaver, læreren vår. Men får anta at skissen i oppg. 1a også er gjeldene for 1e, da ligger punkt A på linjen l og vektor a går da ut fra punkt A. Men hvor linjen l ellers er plassert i rommet med tanke på origo osv. er ikke tegnet inn.

Lenke til kommentar

Hvis du må følge vektoren c fra origo for å komme til O fra A, hvilken vektor må du følge for å gå motsatt vei -- fra origo til A? Denne vektorens komponenter vil være koordinatene til A.

For å finne et uttrykk for alle punkter på linjen l kan du tenke deg at hvis du står i O og vil gå til et punkt Q på linjen, må du først gå fra O til A, deretter gå et ukjent stykke i eller stikk motsatt av retningen a peker.

edit: fiksa en skrivefeil.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg sliter litt med dette epsilon-delta-opplegget, merkelige greier. Skjønner prinsippet, men akkurat utregningene og sånt sliter jeg litt med..

f(x) =

1) sin (pi/x), x er ulik null

2) 0, x = 0

Vis at f ikke er kontinuerlig i x = 0.

Litt hjelp hadde vært knall :)

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med oppg 33 a her ? Skulle veldig gjerne hatt det forklart ganske nøye :p

klarer ikke finne grensene... Eller jeg klarer tetta, som da er fra 0 - 2pi. Det kan man jo se ut i fra figuren, samt p som da går fra cos φ til 2. Det ser vi i fra oppgaven. Men den siste klarer jeg ikke å skjønne meg på.

post-38549-1285093761,7787_thumb.jpg

Edit: selv om jeg klarer å se de 2 grensene ut i fra tegningen, så burde det også være mulig å finne de på en annen måte right? Eventuelt forklaring på det hadde også vært flott! :)

Endret av dTd
Lenke til kommentar

Gitt at du bruker sfæriske koordinater er den siste grensen vinkelen mellom z-aksen og rho, på "samme" måte som theta er vinkelen mellom y-aksen og rho.

Vet ikke om dette bare høres helt forferdelig rart ut, uansett er jeg rimelig sikker på at phi: 0 -> pi/2. Uten at jeg akkurat klarer å forklare nøyaktig hvorfor, dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med matte, kunne noen ha vist meg hele fremgangsmåten til denne oppgaven?

Jeg skal løse ulikheten

x^3 < 4x -3

-

Den streken skal være rett under <.

Er det forresten noen gode programmer man kan bruke til å skrive oppgaver i?

Endret av Kake24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...