Diablonor Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Fant ikke noe ved et raskt søk, så får vel legge frem problemet mitt Jeg skal finne den karakteristiske ligningen til en matrise, men har kommet til kort etter flere timers grubling. Noen som vet fremgangsmåten for å finne den karakteristiske ligningen til en 3x3 matrise? Helst uten formler - det har jeg nok av Trenger eksempler eller steg for steg forklaring På forhånd, takk Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Når du snakker om karakteriske ligninger til en matrise regner jeg da med at du skal finne egenverdiene? Isåfall er det bare å stokke litt om på definisjonen: , så får du: . Edit: Beklager. Leste ikke at du trengte eksempler. Si vi har en matrise, A, vi ønsker å finne egenverdiene til: Da ser vi ut fra vår manipulasjon av definisjonen at vi er ute etter determinanten til matrisen: Vi vet hvordan vi finner determinanter til 3x3-matriser, så da er vi straks i mål. Pynter vi litt på dette, får vi: : Som vil være det karakteriste polynomet til matrisen A. Kan òg presisere at hvis du tar vil du få akkurat samme polynom, bare med motsatt fortegn. Endret 21. september 2010 av wingeer 1 Lenke til kommentar
bokstavkjeks Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Har en oppgave i lineær algebra jeg sliter litt med å vise. Den lyder følgende: "Let Ax=0 be a homogenous system of n linear equations in n unknowns that has only the trivial solution. Show that if k is any positive integer, then the system Akx=0 also has only the trivial solution. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Har følgende oppgave jeg ikke kommer meg igang med: La fremdeles a være som i spørsmål d (a= 3i - 2j + k). og la origo O være punktet som vi kommer til hvis vi starter i A og følger vektoren c = i + j - 3k, altså AO = c. Finn koordinatene til A og deretter et uttrykk for koordinatene til et vilkårlig punkt på linjen l. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Du har ikke sagt noe om linjen l? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Har en oppgave i lineær algebra jeg sliter litt med å vise. Den lyder følgende: "Let Ax=0 be a homogenous system of n linear equations in n unknowns that has only the trivial solution. Show that if k is any positive integer, then the system Akx=0 also has only the trivial solution. Hva kan du si om A dersom Ax = 0 bare har den trivielle løsningen? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Du har ikke sagt noe om linjen l? Hmm, er ikke noe annen informasjon om linjen l i oppgaven. Lenke til kommentar
Mr Wonderful Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) trenger ikke hjelp nå Endret 21. september 2010 av germaner123 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Du har ikke sagt noe om linjen l? Hmm, er ikke noe annen informasjon om linjen l i oppgaven. Altså, det står jo ingenting i det du har skrevet om linjen l. Skal den gå gjennom A? Hvilken retning har den? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Du har ikke sagt noe om linjen l? Hmm, er ikke noe annen informasjon om linjen l i oppgaven. Altså, det står jo ingenting i det du har skrevet om linjen l. Skal den gå gjennom A? Hvilken retning har den? Han er litt dårlig å formulere oppgaver, læreren vår. Men får anta at skissen i oppg. 1a også er gjeldene for 1e, da ligger punkt A på linjen l og vektor a går da ut fra punkt A. Men hvor linjen l ellers er plassert i rommet med tanke på origo osv. er ikke tegnet inn. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ok. Hva er det du ikke får til i oppgaven? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Hvis du må følge vektoren c fra origo for å komme til O fra A, hvilken vektor må du følge for å gå motsatt vei -- fra origo til A? Denne vektorens komponenter vil være koordinatene til A. For å finne et uttrykk for alle punkter på linjen l kan du tenke deg at hvis du står i O og vil gå til et punkt Q på linjen, må du først gå fra O til A, deretter gå et ukjent stykke i eller stikk motsatt av retningen a peker. edit: fiksa en skrivefeil. Endret 21. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Må innrømme at jeg sliter litt med dette epsilon-delta-opplegget, merkelige greier. Skjønner prinsippet, men akkurat utregningene og sånt sliter jeg litt med.. f(x) = 1) sin (pi/x), x er ulik null 2) 0, x = 0 Vis at f ikke er kontinuerlig i x = 0. Litt hjelp hadde vært knall Noen som har peiling? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Noen som kan hjelpe meg med oppg 33 a her ? Skulle veldig gjerne hatt det forklart ganske nøye klarer ikke finne grensene... Eller jeg klarer tetta, som da er fra 0 - 2pi. Det kan man jo se ut i fra figuren, samt p som da går fra cos φ til 2. Det ser vi i fra oppgaven. Men den siste klarer jeg ikke å skjønne meg på. Edit: selv om jeg klarer å se de 2 grensene ut i fra tegningen, så burde det også være mulig å finne de på en annen måte right? Eventuelt forklaring på det hadde også vært flott! Endret 21. september 2010 av dTd Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Gitt at du bruker sfæriske koordinater er den siste grensen vinkelen mellom z-aksen og rho, på "samme" måte som theta er vinkelen mellom y-aksen og rho. Vet ikke om dette bare høres helt forferdelig rart ut, uansett er jeg rimelig sikker på at phi: 0 -> pi/2. Uten at jeg akkurat klarer å forklare nøyaktig hvorfor, dessverre. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Se her http://no.wikipedia....tes_(Colatitude,_Longitude).svg For å integrere over hele området mellom de to sirklene må du ha 0<theta<2*pi (for å gå rundt hele z-aksen), 0<phi<pi/2 (for å gå fra xy-planet og opp til z-aksen samt cos(phi)<rho<2 for å integrere mellom de to kulene. Endret 21. september 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Jeg sliter veldig med matte, kunne noen ha vist meg hele fremgangsmåten til denne oppgaven? Jeg skal løse ulikheten x^3 < 4x -3 - Den streken skal være rett under <. Er det forresten noen gode programmer man kan bruke til å skrive oppgaver i? Endret 21. september 2010 av Kake24 Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Skal skrive 13 som binærtall, men kommer ikke fram til det binære delen, altså 1010 osv Noen som kan vise meg en fyldig utregning ? Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Vis at summen av tre hele tall som følger etter hverandre, er delelig med 3. Hvordan skal jeg bevise dette? Husker at man skulle sette tallene som skal deles på tre opp som x + (x+1) + (x+2), men hva gjør jeg videre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå