Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger litt hjelp til å oppklare noen ting når det gjelder differensialer.

 

Sprsmlomdifferensialer.jpg

 

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg i en oppgave skal finne et uttrykk for stigningstallet til en graf i et punkt. Men jeg har bare dy og dx. Så spørsmålet mitt er vel egentlig: Kan jeg bruke at stigningstallet til grafen er dy/dx? Eller er dette bare stigningstallet til lineariseringa til grafen?

 

Er litt forvirra nå:S

 

EDIT: Klikk på bildet for å se hele spørsmålet ordentlig (hehe, jeg orka ikke latex, så skreiv inn i word og limte det inn)

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Så spørsmålet mitt er vel egentlig: Kan jeg bruke at stigningstallet til grafen er dy/dx? Eller er dette bare stigningstallet til lineariseringa til grafen?

 

Du har rett i det meste du sier. Poenget er at i et gitt punkt der den deriverte eksisterer er det ikke mulig å skille mellom tangenten og den tilhørende kurven (grafen). Stigningstallene for kurven og tangenten er følgelig de samme. Når vi beveger oss (litt)vekk fra det gitte punktet er dy/dx, som du sier, stigningstallet til den lineariserte grafen.

Lenke til kommentar

Hei! Sliter med en algebraoppgave i R1. Oppgaven er som følger:

Vi har gitt polynomet

 

P(x)=x3+ax2+bx-6

 

Bestem a og b slik at (x-2) og (x+3) begge er faktorer i polynomet P(x).

 

Jeg klarer å løse det når vi har en ukjent faktor, men jeg har ingen anelse om hvordan denne kan løses.

 

På forhånd takk!:)

 

Jeg forstår fortsatt ikke denne oppgaven:(

Lenke til kommentar

Hei! Sliter med en algebraoppgave i R1. Oppgaven er som følger:

Vi har gitt polynomet

 

P(x)=x3+ax2+bx-6

 

Bestem a og b slik at (x-2) og (x+3) begge er faktorer i polynomet P(x).

 

Jeg klarer å løse det når vi har en ukjent faktor, men jeg har ingen anelse om hvordan denne kan løses.

 

På forhånd takk!:)

 

Jeg forstår fortsatt ikke denne oppgaven:(

 

Du vil at P(2) og P(-3) skal bli 0. Da vil du at

 

chart?cht=tx&chl=2^3 + a \cdot 2^2 + b \cdot 2 - 6 = 0

 

Og samtidig at

 

chart?cht=tx&chl=(-3)^3 + a \cdot (-3)^2 + b \cdot (-3) - 6 = 0

 

Dette gir deg to enkle ligninger med a og b som ukjente.

Lenke til kommentar

Indeks og subskript var det jeg tenkte på. Takk!

 

Julie:

Har du oppgitt dy og dx? Det hørtes rart ut.

 

Har ikke akkurat oppgitt dy/dx, men kan finne uttrykk for det. Er en oppgave med en kabel som henger mellom to festepunkter (henger som en hyperbolsk funksjon), også skal jeg vise at stigningstallet i et punkt P(x,y) er et gitt uttrykk. Har en vektor T for spennkraften i P, og denne vektoren ligger langs tangenten til grafen i P. Litt vanskelig å forklare. Men jeg kan ihvertfall finne et uttrykk for dy/dx, og når jeg bruekr det får jeg riktig. Men var litt usikker på om dy/dx er stigningstallet til grafen i punktet P. Det er jo egentlig stigningstallet til tangenten, med mindre dx nærmer seg null.

Lenke til kommentar

Hei! Sliter med en algebraoppgave i R1. Oppgaven er som følger:

Vi har gitt polynomet

 

P(x)=x3+ax2+bx-6

 

Bestem a og b slik at (x-2) og (x+3) begge er faktorer i polynomet P(x).

 

Jeg klarer å løse det når vi har en ukjent faktor, men jeg har ingen anelse om hvordan denne kan løses.

 

På forhånd takk!:)

 

 

 

Jeg forstår fortsatt ikke denne oppgaven:(

 

Du vil at P(2) og P(-3) skal bli 0. Da vil du at

 

chart?cht=tx&chl=2^3 + a \cdot 2^2 + b \cdot 2 - 6 = 0

 

Og samtidig at

 

chart?cht=tx&chl=(-3)^3 + a \cdot (-3)^2 + b \cdot (-3) - 6 = 0

 

Dette gir deg to enkle ligninger med a og b som ukjente.

 

Tusen takk! Da var den ikke så vanskelig mer!:)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

dy/dx er definert som stigningstallet til y.

 

Du kan se på d* som Delta*, bare at Delta er blitt "uendelig" liten.

Altså er dy/dx i praksis forandring i y-renting delt på forandring i x-retning, i et punkt. Dvs. stigningstall til tangenten i punktet.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Husk at chart?cht=tx&chl=\vec{a} \cdot \vec{b} = |\vec{a}||\vec{b}|\cos \theta der chart?cht=tx&chl=\theta er vinkelen mellom chart?cht=tx&chl=\vec{a} og chart?cht=tx&chl=\vec{b}.

 

Hvis du vil finne vinkel A tar du bare og finner vinkelen mellom chart?cht=tx&chl=\vec{AB} og chart?cht=tx&chl=\vec{AD}.

 

Takk! Har også en annen oppgave jeg sliter med. Skal finne ut om en trekant er rettvinklet: A=(4,-2) B=(12,4) C=(1,2) Får svaret 8,2 på vinkel A når den skal være 90 :S

Lenke til kommentar

Husk at chart?cht=tx&chl=\vec{a} \cdot \vec{b} = |\vec{a}||\vec{b}|\cos \theta der chart?cht=tx&chl=\theta er vinkelen mellom chart?cht=tx&chl=\vec{a} og chart?cht=tx&chl=\vec{b}.

 

Hvis du vil finne vinkel A tar du bare og finner vinkelen mellom chart?cht=tx&chl=\vec{AB} og chart?cht=tx&chl=\vec{AD}.

 

Takk! Har også en annen oppgave jeg sliter med. Skal finne ut om en trekant er rettvinklet: A=(4,-2) B=(12,4) C=(1,2) Får svaret 8,2 på vinkel A når den skal være 90 :S

 

Vet du at det er vinkel A som skal være 90 grader? Det som uansett er enklest her, er å benytte at dersom to vektorer er vinkelrett på hverandre, så må skalarproduktet deres være 0. Da slipper du å regne ut lengdene til vektorene -- du trenger bare å gange chart?cht=tx&chl=\vec{AB} med chart?cht=tx&chl=\vec{AC}, chart?cht=tx&chl=\vec{AB} med chart?cht=tx&chl=\vec{BC} og chart?cht=tx&chl=\vec{AC} med chart?cht=tx&chl=\vec{BC}. Hvis et av skalarproduktene blir 0, så må trekanten være rettvinklet.

 

edit: Du kan også bruke pytagorassetningen her. Kan du tenke deg hvordan?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hvordan bruker jeg enhetssirkelen for å finne vinkelen til post-145786-1284909597,1603_thumb.gif ?

Gitt at du mener inversfunksjonen til csc, er det bare å tenke litt. Hva må du putte inn for x, slik at du får chart?cht=tx&chl=\sqrt{2}? Husk at inversfunksjoner kansellerer hverandre. Da vil du få et uttrykk med csc, som du kan løse ved definisjonen av csc.

Lenke til kommentar

Du har at to summer av vektorene chart?cht=tx&chl=\vec{u} og chart?cht=tx&chl=\vec{v} skal være like. Da må koeffisientene vektorene er ganget med være like. Altså -- det tallet foran chart?cht=tx&chl=\vec{u} på begge sider må være likt, og det tallet foran chart?cht=tx&chl=\vec{v} må være likt på begge sider. I ditt tilfelle skal du bestemme k slik at du får det samme tallet foran chart?cht=tx&chl=\vec{v} på begge sider. Det gir deg ligningen:

 

-(k+1) = k

 

Som jeg antar du kan løse.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg sliter med en oppgave innen vektorer (matte r2). Oppgaven er:

Vise ved regning at linjene a gjennom A og B og b gjennom C og E er vindskeive, og ved regning finne minste avstand mellom a og b.

 

A=(3,2,1), B=(5,3,3], C=(8,-1,4), E=(0,1,-1)

Vektor AB blir [2,1,2] og vektor CE blir [-8,2,-5]. Siden disse linjer verken er parallelle eller har et skjæringspunkt, er de vindskeive.

Det jeg sliter med er å finne minste avstand mellom a og b. Jeg har prøvd alt, men får bare masse store tall som ikke ser riktig ut.

Noen som kunne hjelpe meg med denne oppgaven? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...