Nebuchadnezzar Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Put inn 2 og minus 3 og løs likningsystemet P(2) = 0 P(-3) = 0 Endret 19. september 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Gaut1 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Sorry, missforstod litt. Endret 19. september 2010 av Gaut1 Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Jeg trenger litt hjelp til å oppklare noen ting når det gjelder differensialer. Grunnen til at jeg lurer, er at jeg i en oppgave skal finne et uttrykk for stigningstallet til en graf i et punkt. Men jeg har bare dy og dx. Så spørsmålet mitt er vel egentlig: Kan jeg bruke at stigningstallet til grafen er dy/dx? Eller er dette bare stigningstallet til lineariseringa til grafen? Er litt forvirra nå:S EDIT: Klikk på bildet for å se hele spørsmålet ordentlig (hehe, jeg orka ikke latex, så skreiv inn i word og limte det inn) Endret 19. september 2010 av duperjulie Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Indeks og subskript var det jeg tenkte på. Takk! Julie: Har du oppgitt dy og dx? Det hørtes rart ut. Lenke til kommentar
compus Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Så spørsmålet mitt er vel egentlig: Kan jeg bruke at stigningstallet til grafen er dy/dx? Eller er dette bare stigningstallet til lineariseringa til grafen? Du har rett i det meste du sier. Poenget er at i et gitt punkt der den deriverte eksisterer er det ikke mulig å skille mellom tangenten og den tilhørende kurven (grafen). Stigningstallene for kurven og tangenten er følgelig de samme. Når vi beveger oss (litt)vekk fra det gitte punktet er dy/dx, som du sier, stigningstallet til den lineariserte grafen. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hei! Sliter med en algebraoppgave i R1. Oppgaven er som følger: Vi har gitt polynomet P(x)=x3+ax2+bx-6 Bestem a og b slik at (x-2) og (x+3) begge er faktorer i polynomet P(x). Jeg klarer å løse det når vi har en ukjent faktor, men jeg har ingen anelse om hvordan denne kan løses. På forhånd takk! Jeg forstår fortsatt ikke denne oppgaven:( Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hei! Sliter med en algebraoppgave i R1. Oppgaven er som følger: Vi har gitt polynomet P(x)=x3+ax2+bx-6 Bestem a og b slik at (x-2) og (x+3) begge er faktorer i polynomet P(x). Jeg klarer å løse det når vi har en ukjent faktor, men jeg har ingen anelse om hvordan denne kan løses. På forhånd takk! Jeg forstår fortsatt ikke denne oppgaven:( Du vil at P(2) og P(-3) skal bli 0. Da vil du at Og samtidig at Dette gir deg to enkle ligninger med a og b som ukjente. Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Indeks og subskript var det jeg tenkte på. Takk! Julie: Har du oppgitt dy og dx? Det hørtes rart ut. Har ikke akkurat oppgitt dy/dx, men kan finne uttrykk for det. Er en oppgave med en kabel som henger mellom to festepunkter (henger som en hyperbolsk funksjon), også skal jeg vise at stigningstallet i et punkt P(x,y) er et gitt uttrykk. Har en vektor T for spennkraften i P, og denne vektoren ligger langs tangenten til grafen i P. Litt vanskelig å forklare. Men jeg kan ihvertfall finne et uttrykk for dy/dx, og når jeg bruekr det får jeg riktig. Men var litt usikker på om dy/dx er stigningstallet til grafen i punktet P. Det er jo egentlig stigningstallet til tangenten, med mindre dx nærmer seg null. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Hei! Sliter med en algebraoppgave i R1. Oppgaven er som følger: Vi har gitt polynomet P(x)=x3+ax2+bx-6 Bestem a og b slik at (x-2) og (x+3) begge er faktorer i polynomet P(x). Jeg klarer å løse det når vi har en ukjent faktor, men jeg har ingen anelse om hvordan denne kan løses. På forhånd takk! Jeg forstår fortsatt ikke denne oppgaven:( Du vil at P(2) og P(-3) skal bli 0. Da vil du at Og samtidig at Dette gir deg to enkle ligninger med a og b som ukjente. Tusen takk! Da var den ikke så vanskelig mer! Endret 19. september 2010 av hoyre Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Om du sier at du kan finne dy/dx, så har du allerede latt delta x gå mot 0. Følgelig finner du da stigningstallet til funksjonen i et vilkårlig punkt. Delta y over delta x er stigningstallet til en sekant, men når delta x går mot 0 vil dette bli til en tangent. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) dy/dx er definert som stigningstallet til y. Du kan se på d* som Delta*, bare at Delta er blitt "uendelig" liten. Altså er dy/dx i praksis forandring i y-renting delt på forandring i x-retning, i et punkt. Dvs. stigningstall til tangenten i punktet. Endret 19. september 2010 av madsc90 Lenke til kommentar
rkjetil Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Husk at der er vinkelen mellom og . Hvis du vil finne vinkel A tar du bare og finner vinkelen mellom og . Takk! Har også en annen oppgave jeg sliter med. Skal finne ut om en trekant er rettvinklet: A=(4,-2) B=(12,4) C=(1,2) Får svaret 8,2 på vinkel A når den skal være 90 :S Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Skriv gjerne opp hva du har gjort, så er det lettere(mulig) for oss å se hvor det har skjært seg. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hvordan bruker jeg enhetssirkelen for å finne vinkelen til ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Husk at der er vinkelen mellom og . Hvis du vil finne vinkel A tar du bare og finner vinkelen mellom og . Takk! Har også en annen oppgave jeg sliter med. Skal finne ut om en trekant er rettvinklet: A=(4,-2) B=(12,4) C=(1,2) Får svaret 8,2 på vinkel A når den skal være 90 :S Vet du at det er vinkel A som skal være 90 grader? Det som uansett er enklest her, er å benytte at dersom to vektorer er vinkelrett på hverandre, så må skalarproduktet deres være 0. Da slipper du å regne ut lengdene til vektorene -- du trenger bare å gange med , med og med . Hvis et av skalarproduktene blir 0, så må trekanten være rettvinklet. edit: Du kan også bruke pytagorassetningen her. Kan du tenke deg hvordan? Endret 19. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hvordan bruker jeg enhetssirkelen for å finne vinkelen til ? Gitt at du mener inversfunksjonen til csc, er det bare å tenke litt. Hva må du putte inn for x, slik at du får ? Husk at inversfunksjoner kansellerer hverandre. Da vil du få et uttrykk med csc, som du kan løse ved definisjonen av csc. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Kan noen hjelpe meg med dette? u-(k+1)v = 2kv+u (u og v er vektorer.) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Du har at to summer av vektorene og skal være like. Da må koeffisientene vektorene er ganget med være like. Altså -- det tallet foran på begge sider må være likt, og det tallet foran må være likt på begge sider. I ditt tilfelle skal du bestemme k slik at du får det samme tallet foran på begge sider. Det gir deg ligningen: -(k+1) = k Som jeg antar du kan løse. Lenke til kommentar
maXini Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hei. Jeg sliter med en oppgave innen vektorer (matte r2). Oppgaven er: Vise ved regning at linjene a gjennom A og B og b gjennom C og E er vindskeive, og ved regning finne minste avstand mellom a og b. A=(3,2,1), B=(5,3,3], C=(8,-1,4), E=(0,1,-1) Vektor AB blir [2,1,2] og vektor CE blir [-8,2,-5]. Siden disse linjer verken er parallelle eller har et skjæringspunkt, er de vindskeive. Det jeg sliter med er å finne minste avstand mellom a og b. Jeg har prøvd alt, men får bare masse store tall som ikke ser riktig ut. Noen som kunne hjelpe meg med denne oppgaven? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Kan du løse hele ligningen steg for steg så jeg får se hvordan du gjør det? Jeg forstår ikke helt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå