Henrik C Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Gypsy: Hva er definisjonen av to parallelle vektorer? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 At dem kan ganges sånn som gjort på forrige side? er ikke så flink til å huske uttrykk. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Om det er noe du trenger å huske hva angår vektorregning i vgs, så er det definisjonen av parallelle vektorer, samt skalarprodukt. Lenke til kommentar
Skunkish Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Jeg prøver igjen siden det virka som spm mitt ble oversett.. Jeg går på bygg og anleggsteknikk vg1, og vi har fått et prosjekt å jobbe med. Først må vi finne ut hvor i hallen hytta vi skal bygge skal stå. Vi har koordinatene til hjørne på hytta og koordinatene til to punkter i bygghallen. Noen som veit hvordan man finner ut hvor hjørnet på hytta skal være når jeg veit alle koordinatene? Er det slik at du kjenner koordinatene til to fastpunkter i hallen og i første omgang skal finne plasseringen av et hjørne som du kjenner koordinatene til? Eller er det noe helt annet du mener? Hva har dere av hjelpemidler? Ja det er korrekt, skal finne plasseringen. Vi har alt tenker jeg, hvis du mener kalkulator, pc osv? Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Noen som klarer å løse denne? 5,12*10^26/2,56*10^12*1,2*10^-4 Takk. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hallo. Noen som bare kan kontrollere at jeg har gjort rett? V0=12m/s Aks. -9.81 (ball som kastes oppover) Fart etter 1s = 12+(-9.8*1)=2.2m/s Fart etter 1.2s = 12+(-9.8*1.2)=0.24m/s Osv. Dette er riktig, sant? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Ja, det ser rett ut. Har bare én kommentar: Aks. -9.81 (ball som kastes oppover) Det er ikke slik at valg av positiv retning har med forsøket/oppaven i seg selv å gjøre. Du kunne like gjerne valgt at positiv retning skulle være nedover, og sagt at a = 9.81m/s^2. Men da måtte du hatt v0 = -12m/s. Utregningene ville fortsatt gitt samme svar, bare at du ville fått negativt fortegn. Men siden positiv retning er valgt som nedover, betyr jo negativt fortegn at farten er i motsatt retning -- altså oppover. Dette var bare en kommentar. Det er selvsagt mest hensiktsmessig og "logisk" å velge positiv retning oppover her, slik du har gjort. Men man må ikke det. edit: denne hører vel forresten hjemme i fysikkassistansetråden? Endret 18. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Jo, den gjør vel strengt tatt det - skal være flinkere til å passe på til neste gang Men altså - blir det ikke rett hvis jeg tenker at ballen "akselererer i negativ retning" oppover, mens den "akselerer i positiv retning nedover"? Farten minker jo på vei opp, mens den øker på vei ned - om du forstår? (..altså at akselerasjonen får negativt fortegn når jeg regner fart/tid oppover (-9.8) mens aks. får positivt fortegn når jeg regner fart/tid oppover (+9.8) ) Endret 18. september 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Joda, det er helt riktig det. Jeg ville bare få fram at du ikke nødvendigvis må velge positiv retning i den retningen objektet du studerer beveger seg. I parentesen bak der du definerer akselerasjonen, burde du heller skrive "-9.81 (Har valgt positiv retning oppover)", "(Definerer ballens retning som positiv") eller noe lignende. Dette er bare en bagatell altså. Svaret ditt er for all del rett. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Skal vise at , hvor er n-te primtall, aldri er et heltall. Er dette en grei argumentasjon?: For alle vil opptre i ledd i teller, slik at ingen er faktor i alle disse leddene. Teller og nevner er altså relativt primiske, og det rasjonale tallet er derfor inneholdt i . Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hjelp? hadde vært takknemlig! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Skal vise at , hvor er n-te primtall, aldri er et heltall. Er dette en grei argumentasjon?: Jeg så ikke så altfor nøye over det du har gjort, men jeg gjorde det slik: Anta at summen er et heltall. Setter alt på samme brøkstrek: . Siden åpenbart q ikke deler noen av leddene i telleren, kan ikke p/q være et heltall. Det er godt mulig du har gjort akkurat samme bare med en annen notasjon. Som sagt så jeg ikke så nøye over hva du gjorde, p.g.a. notasjonen med sigma og pi. Edit: Argumentasjonen er jo fin. Notasjonen din er derimot litt vanskeligere enn den behøver å være? Hehe. Endret 18. september 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hjelp? hadde vært takknemlig! 1 Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Hjelp? hadde vært takknemlig! Takk for at du prvøde å løse den! Glemte å sette 10^- under brøkstreken, altså minus 2 i annen. Da fikk jeg 0,5 * 10^16. Du har altså gjort det riktig! Men glemte å sette en minus bare! Kudos til deg! Lenke til kommentar
rkjetil Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Sliter litt med en vektoroppgave her. En firkant har hjørnene A=(-2,1) B=(2,4) C=(5,8) D=(1,5) Finn vinklene i firkanten. Føler jeg har prøvd alt, men får ikke korrekt svar, noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Husk at der er vinkelen mellom og . Hvis du vil finne vinkel A tar du bare og finner vinkelen mellom og . Endret 19. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Ergelig! Hva kalles den n-en? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 (endret) Indeks? Element? Ledd? Endret 19. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hei! Sliter med en algebraoppgave i R1. Oppgaven er som følger: Vi har gitt polynomet P(x)=x3+ax2+bx-6 Bestem a og b slik at (x-2) og (x+3) begge er faktorer i polynomet P(x). Jeg klarer å løse det når vi har en ukjent faktor, men jeg har ingen anelse om hvordan denne kan løses. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå