Skunkish Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg prøver igjen siden det virka som spm mitt ble oversett.. Jeg går på bygg og anleggsteknikk vg1, og vi har fått et prosjekt å jobbe med. Først må vi finne ut hvor i hallen hytta vi skal bygge skal stå. Vi har koordinatene til hjørne på hytta og koordinatene til to punkter i bygghallen. Noen som veit hvordan man finner ut hvor hjørnet på hytta skal være når jeg veit alle koordinatene? Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hmm. Står litt fast igjen ... 0,55 * (2/9) skal i følge boka bli (11/90). Forstår ikke helt hvordan den skal løses ... Noen som vet? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Noen som har link til gode ressurser på hva "Limits and Continuity" vil si i praksis? Altså bekrefte at en funksjon er både kontinuerlig på et gitt punkt, men også i et gitt domene. Her er et eksempel på en oppgaver; Avgjør om den er kontinuerlig i x=2. Begrunn svaret. Jeg tenker at fordi den har ulik høyre og venstre grense i det punktet så er den ikke kontinuerlig. Jeg sliter med å vise det. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Er det grenseverdiene du sliter med? Hvis du har funnet de så kan du jo bare konkludere. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Er det grenseverdiene du sliter med? Hvis du har funnet de så kan du jo bare konkludere. Er det alt man trenger å gjøre da? Hvordan vet jeg at det ikke er umulig å faktorisere det slik at funksjonen faktisk har en grenseverdi i det punktet? Den oppgaven var for enkel sånn sett. Jeg sliter også litt med denne: Vis at den er kontinuerlig i sitt definisjonsområdet. Der vet jeg ikke hva jeg skal gjøre f.eks. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hmm. Står litt fast igjen ... 0,55 * (2/9) skal i følge boka bli (11/90). Forstår ikke helt hvordan den skal løses ... Noen som vet? 0.55 = 55/100 = 11/20 Greier du 11/20 * 2/9? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 hey igjenn! Trenger litt hjelp til denne oppgaven: Her skal jeg finne volumet av regionene. Altså jeg vil tro en skal trippel integrere. Problemet er at jeg ikke klarer å finne ut av hva x, y og z veridene skal ligge mellom. Så håper noen kan hjelpe meg med den biten, selve itegreringen skal gå greit(håper jeg) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Er det grenseverdiene du sliter med? Hvis du har funnet de så kan du jo bare konkludere. Er det alt man trenger å gjøre da? Hvordan vet jeg at det ikke er umulig å faktorisere det slik at funksjonen faktisk har en grenseverdi i det punktet? Den oppgaven var for enkel sånn sett. Jeg sliter også litt med denne: Vis at den er kontinuerlig i sitt definisjonsområdet. Der vet jeg ikke hva jeg skal gjøre f.eks. Hm, det skulle vel være nok å vise at for alle a i defmengden er . Både 1 og er kontinuerlige, så og . Da må og funksjonen er kontinuerlig. edit: fikset stygg latex Endret 16. september 2010 av Jaffe 1 Lenke til kommentar
compus Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 hey igjenn! Trenger litt hjelp til denne oppgaven: Her skal jeg finne volumet av regionene. Altså jeg vil tro en skal trippel integrere. Problemet er at jeg ikke klarer å finne ut av hva x, y og z veridene skal ligge mellom. Så håper noen kan hjelpe meg med den biten, selve itegreringen skal gå greit(håper jeg) Det bør vel bli noe i denne retningen? laTex'en er litt rotete, mem det er leggetid. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Får fortegnsfeil i et stykke jeg holder på med. sant? og right? I alle fall det kalkisen gir meg, men vet aldri. Endret 16. september 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Jeg prøver igjen siden det virka som spm mitt ble oversett.. Jeg går på bygg og anleggsteknikk vg1, og vi har fått et prosjekt å jobbe med. Først må vi finne ut hvor i hallen hytta vi skal bygge skal stå. Vi har koordinatene til hjørne på hytta og koordinatene til to punkter i bygghallen. Noen som veit hvordan man finner ut hvor hjørnet på hytta skal være når jeg veit alle koordinatene? Du har gitt oss veldig lite info å jobbe med. Er du kjent med vektorregning? Har du punktene for hjørnene, så "beveger" du deg bare derfra og opp til kordinatene fra hjørnene. 2bb1: 1^3 = 1. Derfor må tredjeroten til -1 være -1, og ikke 1. Endret 16. september 2010 av cuadro Lenke til kommentar
compus Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg prøver igjen siden det virka som spm mitt ble oversett.. Jeg går på bygg og anleggsteknikk vg1, og vi har fått et prosjekt å jobbe med. Først må vi finne ut hvor i hallen hytta vi skal bygge skal stå. Vi har koordinatene til hjørne på hytta og koordinatene til to punkter i bygghallen. Noen som veit hvordan man finner ut hvor hjørnet på hytta skal være når jeg veit alle koordinatene? Er det slik at du kjenner koordinatene til to fastpunkter i hallen og i første omgang skal finne plasseringen av et hjørne som du kjenner koordinatene til? Eller er det noe helt annet du mener? Hva har dere av hjelpemidler? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 2bb1: 1^3 = 1. Derfor må tredjeroten til -1 være -1, og ikke 1. Var det jeg trodde, men ble i tvil når kalkisen sa noe annet *stupid*. Men det viste seg at det er to forskjellige minus-knapper på den nye kalkisen min, så nå ble det riktig. Takk! Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Sliter litt med å vise kontiniuitet til en graf i et intervall. Gitt: jeg skal vise at funksjonen er kontinuerlig i alle Jeg skal også finne etter hvert men det kan jeg ta senere... Jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette når jeg skal vise det for ett intervall Endret 17. september 2010 av Snobjorn Lenke til kommentar
dTd Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 hey igjenn! Trenger litt hjelp til denne oppgaven: Her skal jeg finne volumet av regionene. Altså jeg vil tro en skal trippel integrere. Problemet er at jeg ikke klarer å finne ut av hva x, y og z veridene skal ligge mellom. Så håper noen kan hjelpe meg med den biten, selve itegreringen skal gå greit(håper jeg) Det bør vel bli noe i denne retningen? laTex'en er litt rotete, mem det er leggetid. Takker, skal se på det i helga. Rakk ikke i går... Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Jeg sliter litt med å forstå dette. Oppgaven: u og v er to ikke-paralelle vektorer. Hvilke av disse vektorene er paralelle? 3u-2v 3v-2u 6u-4v -3u+2v 6u-9v 6v+4u Fremgangsmåte? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 To vektorer A og B er parallelle hvis og bare hvis du kan skrive: A=kB eller B=kA Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Forstår ikke helt. Viss jeg tar den første vekotoren først, er jeg på rett spor nå? 3u-2v 3(u+v)=2v? også? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Valgte to av vektorene dine som er parallelle: I 3u-2v II 6u-4v II kan skrives som 2(3u-2v), altså er II = 2*I Når du ganger en vektor med en positiv konstant, blir ikke retningen forandret ... Bare lengden. Ganger du med en negativ konstant, snus retningen. Endret 17. september 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Tusen takk. Tror jeg forstod Det blir 3u-2v, 6u-4v og -3u+2v på den første ja? Satt og knotet litt med den siste men fant at svaret var 3v-2u og 6u-9v. Jeg regnet den sånn: 6u-9v = -9v+6u = 9v-6u = 3(3v-2u) Var det riktig regnet ut? Og det som skal være paralelt må ha samme pluss eller minus inni seg ikke sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå