Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke finne et elegant bevis for at for en funksjon med periode 2pi er chart?cht=tx&chl=\int_{-\pi}^{\pi} f(x) dx = \int_{2010}^{2010 + 2 \pi} f(x) dx. Hjelp?

Edit:

Hva om jeg sier at chart?cht=tx&chl=\int_{-\pi}^{\pi} f(x) dx er det samme som (p.g.a f(x) er periodisk): chart?cht=tx&chl=\int_{-2\pi}^{0} f(x) dx, for så å substituere i integralet?

Edit2: Ergelig. Kommer meg til chart?cht=tx&chl=\int_{2010}^{2010 + 2 \pi} f(x-2010) dx, men det blir vel ikke rett.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

p><p>

Beviser dette noe som helst?

Fordi chart?cht=tx&chl=f(x+2\pi)=f(x) kan man flytte integrasjonsområdet med heltallsmultipler av chart?cht=tx&chl=2\pi. Du må gjerne peke ut om det er noe galt der. Det hjelper ingen at du bare setter spørsmålstegn uten å påpeke hva som er galt.

edit: For å klare oppe i det; det trenger ikke nødvendigvis å stå 2010 der, men det er det som er oppgaven. Man kan bruke samme fremgangsmåte til å vise at alle integral som går over en hel periode har identisk verdi.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Fordi chart?cht=tx&chl=f(x+2\pi)=f(x) kan man flytte integrasjonsområdet med heltallsmultipler av chart?cht=tx&chl=2\pi. Du må gjerne peke ut om det er noe galt der. Det hjelper ingen at du bare setter spørsmålstegn uten å påpeke hva som er galt.

edit: For å klare oppe i det; det trenger ikke nødvendigvis å stå 2010 der, men det er det som er oppgaven. Man kan bruke samme fremgangsmåte til å vise at alle integral som går over en hel periode har identisk verdi.

Det var nettopp begrunnelse® i retning av denne jeg bl.a savnet!

Det er neppe å vente at noen gidder å lage et komplett bevisoppsett for å legge ut her, men et bevis bør vel skllle seg litt ut fra et regnestykke?

edit "r"'en i "begrunnelse® ser merkelig ut men det er bare slik.

Endret av compus
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at Wingeer skjønte hva jeg gjorde uten at jeg trengte å påpeke det; overgangen er ganske triviell så fort man ser den. Da sparer jeg heller wall of text til folk som trenger det. Det er heller ingen som forventer et ekstremt vidløftig bevis på en oppgave der formuleringen sier "show that" (Se http://www.math.ntnu.no/emner/TMA4120/2010h/ovinger/ov03.pdf ).

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at Wingeer skjønte hva jeg gjorde uten at jeg trengte å påpeke det; overgangen er ganske triviell så fort man ser den.

Du har da rett i at overgangen er triviell, (men kanskje ikke så triviell at alle interesserte forumlesere forsto den). "Show that" antyder som du sier ikke noe krav om en vidløftig utledning.

Ellers var det interessant å se at oppgaven hadde tilknytning til NTNU. Jeg hadde nok tenkt at den hørte hjemme på vgs. Er dette et kurs som typisk blir tatt i 3. og 4. semester?

Lenke til kommentar

Si jeg har en video fil med oppløsning 1280x720.

Jeg ønsker å redusere oppløsningen, men vil unngå komma, kun hele tall skal brukes. Aner ikke hvilke mattebegrep som brukes.

Hvordan ser jeg fra den oppløsningen og nedover hvilke oppløsninger jeg kan bruke?

Se det som en brøk som du forkorter og event. utvider.

Eks: 1280/720 = 320/180 = 960/540

Lenke til kommentar

Ellers var det interessant å se at oppgaven hadde tilknytning til NTNU. Jeg hadde nok tenkt at den hørte hjemme på vgs. Er dette et kurs som typisk blir tatt i 3. og 4. semester?

Avhengig av studieretning, ja. Jeg tar kurset i tredje semester, men det er noen som tar det i fjerde. Jeg er ganske sikker på at Fourier-analyse ikke har så altfor mye å gjøre på vgs. Selv om denne oppgaven kunne blitt gitt som en utfordring til elever ved videregående skole.

Lenke til kommentar

Hvordan kan dette stykket bli brukt til ABC formelen?

x^2+2x-8

--------- (brøkstrek)=0

x-1

Det er første del av oppgaven.

Telleren kan faktoriseres ved bruk av ABC-formelen.

chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+2x-8}{x-1}=0 \qquad \Rightarrow \qquad \frac{(x+4)(x-2)}{x-1}=0

Vi vet at det rasjonale uttrykket blir null dersom telleren blir null, ettersom brøken hverken kan forkortes eller er ikke-definert ved nullpunktene:

chart?cht=tx&chl=\frac{x^2+2x-8}{x-1}=0 \qquad \Rightarrow \qquad (x+4)(x-2)=0

Og da har du løsningene i faktoriseringen.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hmm ...

La z være det komplekse tallet z=1/(1-bi)+(1/(1+i)) der b er et reellt tall. Bestem de verdier av b som gjør z til et reellt tall.

Er ikke interessert i svaret, men en fremgangsmåte. Har prøvd å gange med konjugatet, og sette på fellesnevner slik at jeg får real- og imaginærdelen for seg ... Men det blir bare krøll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...