Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

chart?cht=tx&chl=ax^2+bx+c=0

Har løsningene chart?cht=tx&chl=x=x1 og chart?cht=tx&chl=x=x2

Greit nok. Gjordt a) oppgaven, den var grei.

b) oppgaven er

"Bevis at chart?cht=tx&chl=b = -a*(x1+x2) og chart?cht=tx&chl=c = a*(x1*x2)"

 

Har løst oppgaven med utregning, men jeg forstår ikke hvorfor det blir hva det blir.

 

c) "Bevis athvis lignengen chart?cht=tx&chl=2x^2+bx+c=0 skal ha 2 heltallige løsninger, så må b og c være partall."

Jeg forstå ikke hvordan jeg skal løse c) i det heletatt T.T

 

For oppgave b: Du vet at du kan faktorisere: chart?cht=tx&chl=ax^2+bx+c=0 \qquad \Rightarrow \qquad (x-x_{1})(x-x_{2})=0

 

Vis implikasjonen motsatt vei, så skal du være i boks.

 

For oppgave c: Det er to typer tall som ikke er partall; oddetall og rasjonelle tall som ikke er partall (alt. irrasjonelle tall, men jeg regner med du slipper å bevise dette siden det er selvinnlysende da irrasjonelle tall ikke går opp i brøker og da ikke kan skrives på formen).

 

1. Vis at et oddetall chart?cht=tx&chl=2k+1 ikke kan skrives på formen.

2. Vis at dersom et rasjonelt tall chart?cht=tx&chl=k = \frac{P}{Q} kan skrives på formen, så er k et partall.

 

Det er selvsagt flere måter dette kan gjøres på, men dette er den jeg liker best selv. Si ifra om du trenger en annen innfallsvinkel.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg sitter med en oppgave om rasjonale uttrykk. Oppgaven er:

 

Løs ulikheten ved regning: (x)/(x-2)+1(større enn eller lik)0

 

For å få lagt tallene sammen ganget jeg 1 med (x-2).

Da fikk jeg:

(x)/(x-2)+ 1(x-2)/(x-2)(større enn eller lik)0

 

så la jeg tallene sammen:

(x+x-2)/(x-2)(større enn eller lik)0

(2x-2)/(x-2) (større enn eller lik)0

2(x-2)/(x-2) (større enn eller lik)0

 

Så brukte jeg fortegnslinjer for 2, (x-2) og (x-2)

 

Da fikk jeg svaret (x)/(x-2)+1 (større enn eller lik) 0 når x<2 eller x>2

 

Fasitsvaret er x(større enn eller lik)1 eller x>2

 

Håper noen kan hjelpe meg! På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hei. Oppgaven lyder som følgende (geometriske rekker):

 

Lars vil kjøpe en spisestue. Han kan velge mellom å betale 24 000 kr i kontant eller å betale 2250 kr hver måned i ett år, første gang om en måned. Hva bør han velge hvis kalkulasjonsrenten er 6,0% per år?

 

Jeg har regnet ut følgende (nåverdien av pengene som skal settes i banken.

720771.jpeg

Får at summen av nåverdiene er mindre enn det han må betale kontant (noe som betyr at jeg må ha regnet feil).Fasiten sier at han bør velge kontantbetaling. Hva har jeg gjort feil?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Hei. Oppgaven lyder som følgende (geometriske rekker):

 

Lars vil kjøpe en spisestue. Han kan velge mellom å betale 24 000 kr i kontant eller å betale 2250 kr hver måned i ett år, første gang om en måned. Hva bør han velge hvis kalkulasjonsrenten er 6,0% per år?

 

Jeg har regnet ut følgende (nåverdien av pengene som skal settes i banken.

720771.jpeg

Får at summen av nåverdiene er mindre enn det han må betale kontant (noe som betyr at jeg må ha regnet feil).Fasiten sier at han bør velge kontantbetaling. Hva har jeg gjort feil?

 

Rente på 6% p.å tilsvarer 0,5% pr.mnd. Tenker du har noe der. Oppstillingen din var ellers litt vanskelig å tyde.

Lenke til kommentar

Hei. Oppgaven lyder som følgende (geometriske rekker):

 

Lars vil kjøpe en spisestue. Han kan velge mellom å betale 24 000 kr i kontant eller å betale 2250 kr hver måned i ett år, første gang om en måned. Hva bør han velge hvis kalkulasjonsrenten er 6,0% per år?

 

Jeg har regnet ut følgende (nåverdien av pengene som skal settes i banken.

720771.jpeg

Får at summen av nåverdiene er mindre enn det han må betale kontant (noe som betyr at jeg må ha regnet feil).Fasiten sier at han bør velge kontantbetaling. Hva har jeg gjort feil?

 

Rente på 6% p.å tilsvarer 0,5% pr.mnd. Tenker du har noe der. Oppstillingen din var ellers litt vanskelig å tyde.

 

Ah selvfølgelig. Overså den. :)

Lenke til kommentar

Rente på 6% p.å tilsvarer 0,5% pr.mnd. Tenker du har noe der. Oppstillingen din var ellers litt vanskelig å tyde.

Månedlig rente er vel regnet ut som (1+årlig rente)^(1/12) - 1, dvs 12.rot, ikke divisjon på 12.

 

Dersom vi regner månedlig forrentning er det nok korrekt å regne som du gjør. Men går vi i banken og låner 10000 kr til 6% p.å. og betaler lånet tilbake etter 4 mnd. blir renten 200 kr som tilsvarer 0.5% x 4 = 2%. (Hva vi totalt måtte betale er en annen historie!)

Lenke til kommentar

Har en oppgave som sier "finn ligningene til to rette linjer som har stigningstall -2 og are tangenter til grafen y=1/x"

 

Noen som kan peke meg i riktig retning her? :)

 

Linjene du leter etter har ligninger på formen y = -2x + b

Disse skal passere gjennom punkter der den deriverte av 1/x = -2

Du må finne disse punktene og bestemme a'ene slik at linjene går gjennom de.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=ax^2+bx+c=0

Har løsningene chart?cht=tx&chl=x=x1 og chart?cht=tx&chl=x=x2

Greit nok. Gjordt a) oppgaven, den var grei.

b) oppgaven er

"Bevis at chart?cht=tx&chl=b = -a*(x1+x2) og chart?cht=tx&chl=c = a*(x1*x2)"

 

Har løst oppgaven med utregning, men jeg forstår ikke hvorfor det blir hva det blir.

 

c) "Bevis athvis lignengen chart?cht=tx&chl=2x^2+bx+c=0 skal ha 2 heltallige løsninger, så må b og c være partall."

Jeg forstå ikke hvordan jeg skal løse c) i det heletatt T.T

 

For oppgave b: Du vet at du kan faktorisere: chart?cht=tx&chl=ax^2+bx+c=0 \qquad \Rightarrow \qquad (x-x_{1})(x-x_{2})=0

 

Vis implikasjonen motsatt vei, så skal du være i boks.

 

For oppgave c: Det er to typer tall som ikke er partall; oddetall og rasjonelle tall som ikke er partall (alt. irrasjonelle tall, men jeg regner med du slipper å bevise dette siden det er selvinnlysende da irrasjonelle tall ikke går opp i brøker og da ikke kan skrives på formen).

 

1. Vis at et oddetall chart?cht=tx&chl=2k+1 ikke kan skrives på formen.

2. Vis at dersom et rasjonelt tall chart?cht=tx&chl=k = \frac{P}{Q} kan skrives på formen, så er k et partall.

 

Det er selvsagt flere måter dette kan gjøres på, men dette er den jeg liker best selv. Si ifra om du trenger en annen innfallsvinkel.

 

Sliter fortsatt med c).

Ser fortsatt ingen måte å gjøre det om til et ledd, hvor man har et konstant partall noen som helst plass.

Lenke til kommentar

Du kan ta den andre ved å faktorisere også. En viktig detalj her er at det ikke spiller noen rolle om du først opphøyer i 3 eller tar fjerderota først. Finn fjerderota av 625. Deler du 625 på 5 (når et tall slutter på 0 eller 5 er det alltid delelig på 5) får du 125. Fra forrige oppgave vet du at 125 = 5*5*5. Så da er 625 = 5*5*5*5 og fjerderota må være 5. Opphøyer du 5 i 3 får du 125.

 

edit: litt sein ja ...

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens! Hva skulle jeg gjort uten dere :love:

 

Haha. Et kjapt spm til den siste der. Hvordan finner man fjerderota?

 

Fjerderoten av et tall er jo det tallet du må gange med seg selv 4 ganger for å få det tallet (helt parallelt med kvadratrot, tredjerot og så videre.) 16 har f.eks. fjerderoten 2 siden 2*2*2*2 = 2^4 er 16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...