Merk. Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Hvis y = A sin (lnx) + B cos (lnx), hvor A og B er konstanter, vis at: x^2 *y'' + x *y' + y = 0 Jeg får x^2 *y'' + x *y' + y = x *y' Beklager rotet, må nesten lære LaTeX snart Endret 12. september 2010 av Merkwürdichliebe Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Det er jo bare å derivere funksjonene, for så å sette det inn i uttrykket og vise at det blir null. Blir det ikke null har du a) derivert feil, eller b) tullet med algebraen din. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Noen som kan forklare hvorfor formelen er slik? Det kan jeg. For en geometrisk rekke har vi at: . Ganger vi dette med k, får vi: . Om vi nå trekker disse fra hverandre vil , , helt opp til , strykes med hverandre, og vi sitter igjen med: . Q.e.d. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Har du lært å skrive om funksjoner på formen til én sinusfunksjon på formen ? Har du lyst til å utdype dette? (Beklager for øvrig for tre på rad.) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Har du lært å skrive om funksjoner på formen til én sinusfunksjon på formen ? Har du lyst til å utdype dette? (Beklager for øvrig for tre på rad.) http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_identities#Linear_combinations VGS-pensum. Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Sitter fast på vektorer igjen.. Skal finne ligningen til et plan (I) som står vinkelrett på et et plan (II) med ligningen x-2y+z+4=0. Jeg har et punkt Q(6,5,0). Hvordan kan jeg finne normalvektoren til plan I? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_identities#Linear_combinations VGS-pensum. Det var jo fortsatt ingen utledning/utdypning. Jeg er veldig klar over at det kan skrives slik, men jeg har aldri sett hvorfor det er slik. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_identities#Linear_combinations VGS-pensum. Det var jo fortsatt ingen utledning/utdypning. Jeg er veldig klar over at det kan skrives slik, men jeg har aldri sett hvorfor det er slik. Da er det jo bare å google, http://www.uwfox.uwc.edu/users/tnyman/TRIGConcepts/Asinx+Bcosx.pdf edit: fant en bedre link. Syns den forklarer det greit. Endret 12. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Det er jo bare å derivere funksjonene, for så å sette det inn i uttrykket og vise at det blir null. Blir det ikke null har du a) derivert feil, eller b) tullet med algebraen din. Aha, nå ser jeg det. Hadde ikke brukt produktderivasjon på den andrederiverte. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Trenger hjelp med å forstå litt brøkregning. Eks: skriv så enkelt som mulig. ((x/e)/2)/(2x-2)- (3x+3)/((1/1/x)) Som dere ser er det en liten brøk i hver brøk. Men hvorfor kan jeg gange med f. eks 2x i den ene store brøken men ikke i den andre? Det skurrer litt pga av at jeg er vant med å gange med samme tall i alle ledd når jeg regner likninger. Endret 12. september 2010 av morgan_kane Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 wingeer: for at asin(x)+bcos(x) skal kunne skrives som Asin(x+o), må amplitude, fase og periode være den samme. Perioden er åpenbart den samme allerede. a*sin(x)+b*cos(x) er maksimum når den deriverte (a*cos(x)-b*sin(x)) = 0, dvs, at a*cos(x)=b*sin(x) => tan(x)=a/b. Setter du inn x=atan(a/b) i likningen a*sin(x)+b*cos(x) får du a*sin(atan(a/b))+b*cos(atan(a/b)) = a*a/sqrt(a²+b²) + b*b/sqrt(a²+b²) = (a²+b²)/sqrt(a²+b²) = sqrt(a²+b²) som viser at konstanten A=sqrt(a²+b²). faseforskyvningen finner du ved å se på avstanden fra y-aksen til maksimalpunktet gitt. Siden sin(x) har et toppunkt i pi/2 og a*sin(x)+b*cos(x) har det i atan(a/b), ønsker vi å forskyve Asin(x) med en avstand pi/2-atan(a/b) mot venstre. Derfor får vi da x+pi/2-atan(a/b). Det kan enkelt vises at pi/2-atan(a/b)=atan(b/a). derfor bli faseforskyvningen atan(b/a). PS: dette forutsetter positiv a. For å finne forskyvningen når a<0, vis at en negativ a speiler toppunktet om y-aksen. Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Bare se bort fra denna. Fant en løsning. God natt! Endret 12. september 2010 av Vibetoon Lenke til kommentar
iDuden Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Sitter litt fast på denne: (x-1)^2=4 Lenke til kommentar
iDuden Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Slett Endret 12. september 2010 av iDuden Lenke til kommentar
iDuden Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Slett Endret 12. september 2010 av iDuden Lenke til kommentar
iDuden Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) EDit: var ikke meningen å skrive 4 innlegg skjønner at jeg må ta kvadratroten, men kommer ikke så langt.. (x-1)^2=4 (x-1)(x-1)=4 x^2-x-x+1=4 x^2-2x+1=4 sitter fast her.. Endret 12. september 2010 av iDuden Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Takk Jaffe, og takk Hockey500. Flott forklaring du la frem. Vil det da si at faseforskyvningen, populært kalt phi, alltid er gitt ved arctan(b/a)? iDuden: Det er vel ikke nødvendig med 4 innlegg rett etterhverandre. Angående problemet ditt kan du ta kvadratroten på hver side. Endret 12. september 2010 av wingeer Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) iDuden: Du kan enten løse den slik du har gjort. Faktoriser dette utrykket for å finne løsningene. Eller du kan ta kvadratroten ved starten: Endret 12. september 2010 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Takk Jaffe, og takk Hockey500. Flott forklaring du la frem. Vil det da si at faseforskyvningen, populært kalt phi, alltid er gitt ved arctan(b/a)? iDuden: Det er vel ikke nødvendig med 4 innlegg rett etterhverandre. Angående problemet ditt kan du ta kvadratroten på hver side. Gir umiddelbart at I. og II. . II/I gir og II^2+I^2 gir . Endret 12. september 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Kjapt spørsmål: Finn alle hoved-nte-røtter til det komplekse tallet: Skriver det om på eksponentialform: [e^(i*(2pi/3+2k*pi))]^(1/2) og får: z1=e^(i*(pi/3)) og z2=e^(i*(4pi/3)) Ser dette rett ut? Har ikke fasit. Edit: én til: z=-sqrt(3)/2 - (i/2) = e^(i*(-5pi/6)) z^1989=[e^(i*(-5pi/6)]^1989=e^(i*((-5*1989*pi)/6)) ... Hvordan kan jeg få denne om til en vinkel i første omløp? Endret 13. september 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå