Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo fortsatt ingen utledning/utdypning. Jeg er veldig klar over at det kan skrives slik, men jeg har aldri sett hvorfor det er slik.

Da er det jo bare å google, http://www.uwfox.uwc.edu/users/tnyman/TRIGConcepts/Asinx+Bcosx.pdf

edit: fant en bedre link. Syns den forklarer det greit.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Trenger hjelp med å forstå litt brøkregning.

Eks: skriv så enkelt som mulig. ((x/e)/2)/(2x-2)- (3x+3)/((1/1/x))

Som dere ser er det en liten brøk i hver brøk. Men hvorfor kan jeg gange med f. eks 2x i den ene store brøken men ikke i den andre? Det skurrer litt pga av at jeg er vant med å gange med samme tall i alle ledd når jeg regner likninger.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

wingeer:

for at asin(x)+bcos(x) skal kunne skrives som Asin(x+o), må amplitude, fase og periode være den samme. Perioden er åpenbart den samme allerede.

a*sin(x)+b*cos(x) er maksimum når den deriverte (a*cos(x)-b*sin(x)) = 0, dvs, at a*cos(x)=b*sin(x) => tan(x)=a/b.

Setter du inn x=atan(a/b) i likningen a*sin(x)+b*cos(x) får du

a*sin(atan(a/b))+b*cos(atan(a/b)) =

a*a/sqrt(a²+b²) + b*b/sqrt(a²+b²) =

(a²+b²)/sqrt(a²+b²) =

sqrt(a²+b²)

som viser at konstanten A=sqrt(a²+b²).

faseforskyvningen finner du ved å se på avstanden fra y-aksen til maksimalpunktet gitt. Siden sin(x) har et toppunkt i pi/2 og a*sin(x)+b*cos(x) har det i atan(a/b), ønsker vi å forskyve Asin(x) med en avstand pi/2-atan(a/b) mot venstre. Derfor får vi da x+pi/2-atan(a/b). Det kan enkelt vises at pi/2-atan(a/b)=atan(b/a). derfor bli faseforskyvningen atan(b/a).

PS: dette forutsetter positiv a. For å finne forskyvningen når a<0, vis at en negativ a speiler toppunktet om y-aksen.

Lenke til kommentar

Takk Jaffe, og takk Hockey500. Flott forklaring du la frem. Vil det da si at faseforskyvningen, populært kalt phi, alltid er gitt ved arctan(b/a)?

iDuden:

Det er vel ikke nødvendig med 4 innlegg rett etterhverandre. Angående problemet ditt kan du ta kvadratroten på hver side.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Takk Jaffe, og takk Hockey500. Flott forklaring du la frem. Vil det da si at faseforskyvningen, populært kalt phi, alltid er gitt ved arctan(b/a)?

iDuden:

Det er vel ikke nødvendig med 4 innlegg rett etterhverandre. Angående problemet ditt kan du ta kvadratroten på hver side.

chart?cht=tx&chl=a\sin{x}+b\cos{x}=c\sin{(x+\phi)}=c(\sin{x}\cos{\phi}+\cos{x}\sin{\phi})

Gir umiddelbart at I. chart?cht=tx&chl=a=c\cos{\phi} og II. chart?cht=tx&chl=b=c\sin{\phi}. II/I gir chart?cht=tx&chl=\tan{\phi}=\frac{b}{a} og II^2+I^2 gir chart?cht=tx&chl=c^2=a^2+b^2.  

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål:

Finn alle hoved-nte-røtter til det komplekse tallet:

chart?cht=tx&chl=\sqrt{\frac{-1}{2}+\frac{sqrt{3}}{2}i}

Skriver det om på eksponentialform: [e^(i*(2pi/3+2k*pi))]^(1/2) og får:

z1=e^(i*(pi/3)) og z2=e^(i*(4pi/3))

Ser dette rett ut? Har ikke fasit. :)

Edit: én til:

z=-sqrt(3)/2 - (i/2) = e^(i*(-5pi/6))

z^1989=[e^(i*(-5pi/6)]^1989=e^(i*((-5*1989*pi)/6)) ... Hvordan kan jeg få denne om til en vinkel i første omløp?

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...