Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(2-x)^2 + (3-0)^2}=5

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(2-x)^2 + 9}=5

chart?cht=tx&chl=(2-x) + 3=5

chart?cht=tx&chl= x + =0

Du gjør noe som ikke stemmer, her. Kvadratroten av summene er ikke det samme som summen av kvadratrøttene, om du ser den. Akkurat slik wingeer skriver.

Ta heller å opphøy begge sidene i annen potens ved punkt 1. Da får du:

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{(2-x)^2 + (3-0)^2})^2 \qquad = \qquad 5^2

chart?cht=tx&chl=(2-x)^2+(3-0)^2 \qquad = \qquad 25

Husk at kvadratrøtter og annen-potens utligner hverandre: chart?cht=tx&chl= \qquad (\sqrt{x})^2 \qquad = \qquad x

Klarer du det herfra? :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Trenger litt hjelp med en Fourierrekke!

Oppgaven lyder som følger: Finn Fourierrekken for funksjonen f(x)=(sin2(x)+cos(x))3

Jeg har innsett at alle sinusledd vil falle bort fra rekken, men jeg finner ikke noen smart måte å redusere/skrive om integralet av f(x)*cos(nx). Et tips hadde gjort seg!

Endret av hli
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(2-x)^2 + (3-0)^2}=5

chart?cht=tx&chl=\sqrt{(2-x)^2 + 9}=5

chart?cht=tx&chl=(2-x) + 3=5

chart?cht=tx&chl= x + =0

Du gjør noe som ikke stemmer, her. Kvadratroten av summene er ikke det samme som summen av kvadratrøttene, om du ser den. Akkurat slik wingeer skriver.

Ta heller å opphøy begge sidene i annen potens ved punkt 1. Da får du:

chart?cht=tx&chl=(\sqrt{(2-x)^2 + (3-0)^2})^2 \qquad = \qquad 5^2

chart?cht=tx&chl=(2-x)^2+(3-0)^2 \qquad = \qquad 25

Husk at kvadratrøtter og annen-potens utligner hverandre: chart?cht=tx&chl= \qquad (\sqrt{x})^2 \qquad = \qquad x

Klarer du det herfra? :)

Skal ikke være så vanskelig nå, hehe. Tusen takk for hjelpen, da har jeg fått oppfrisket mattehukommelsene mine igjen og det kommer nok til stor hjelp på prøven. :)

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om Wronski og linear independence. Skjønner ikke helt def. i boka.

Se feks på y1=x, y2=x^2, og I = (-1,1) som gir W=x^2. Er disse lin indep?

Hvis vi ser på y2/y1=x, så ser vi at forholdet ikke er konstant -> lin indep

Ser på: "if there is an x1 at which W is not 0, then y1 & y2 are lin indep". Ja, feks x=1 gir W=1 som er ulik 0. -> lin indep

Ser på: "if W=0 at an x0 in I, then W == 0" Ja, x0=0 gir W=0. Som medfører at W==0. Men hva betyr dette?

Har jeg fortstått det riktig hvis jeg sier: "Hvis y1&y2 skal være lin dep. må W=0 for alle x i intervallet I. Hvis det finnes en x i I der W er ulik 0, er de lin indep."

post-49297-1284221478,7884_thumb.jpg

Endret av Cucumber
Lenke til kommentar

Veit ikke. Vektoren er skjæringslinjen mellom 2 plan, og har derfor bare [-1,-1,2]. Oppgaven er å finne skjæringspunktet mellom skæringslinjen og XY-planet. Grunnen til at jeg vil unngå parameterframstilling er igrunn bare at det er neste oppgave, så da regner jeg med at det er en annen måte. Å siden det er XY-planet, går det vel ann å si at jeg skal finne ut et punkt på vektoren som har z=0.

Endret av Vibetoon
Lenke til kommentar

Du er nødt til å bruke parameterfremstilling, eller en annen metode der du har informasjon om et punkt skjæringslinjen går igjennom. Med kun vektoren aner du ikke noe om "hvor" i rommet skjæringslinjen befinner seg, bare hvilken retning den har.

Eksempelvis kan du løse denne likningen:

chart?cht=tx&chl=(x,y,0)+k(-1,-1,2)=(p_x,p_y,p_z)

Der chart?cht=tx&chl=p er et punkt på skjæringslinjen og chart?cht=tx&chl=(-1,-1,2) er skjæringslinjens retningsvektor. Likningen sier at for å komme deg til chart?cht=tx&chl=p må du først bevege deg ut til skjæringslinjens skjæringspunkt med xy-planet, og så bevege deg k ganger retningsvektoren langs skjæringslinjen opp til chart?cht=tx&chl=p. Hvis du tar hver komponent for seg har du tre likninger og tre ukjente chart?cht=tx&chl=x,y,k.

edit: Noen andre som sliter med at forumet legger inn tilsynelatende tilfeldige linjeskift og mellomrom? Det er ufattelig irriterende.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

hei! har en oppgave her som jeg ikke kalrer å løse. alle de andre gikk fint, men ikke denne:/

oppgaven er. 5*(2 +3) * 6 + 1 -2

.........................3.........11....3

vet ikke hvordan dere skriver de formlene så ble på denne måten.

håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

og jeg har denne oppgaven som jeg har slitt med timevis.

nå håper at noen kan hjelpe meg her!!!

oppgaven er som følger : vis at 1-2i er en rot i denne likningen:

der i^2=-1

f(x)=x^4-3x^3+5x^2-x-10 det man gjør er å bare sette inn: x= 1-2i

(1-2i)^4-3(1-2i)^3+5(1-2i)^2-(1-2i)-10= 0

men jeg har prøvd å få det til å bli null men det går rett og slett ikke :no:

håper noen kan hjelpe meg her :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...