Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Okei, så det er det "δ = min(1, 2ε)" betyr? At δ er mindre enn begge verdier inne i parantesen, og dermed mindre enn den minste? Bare for å ha notasjonsforståelsen på plass.

Ikke mindre enn den minste. Beklager om det ble litt utydelig. Det vil være den minste av de. Som i de fleste tilfeller vil være 2epsilon, siden epsilon er valgt til å være ekstremt mye mindre enn både 1 og 2.

 

Tallteori:

Litt usikker på om dette er godt nok?

Uansett, skal vise at dersom chart?cht=tx&chl=gcd(a,b)=1 \to gcd(a^n,b^n)=1. Oppgaven refererer til en tidligere oppgave hvor det vises at dersom chart?cht=tx&chl=gcd(a,b)=1 \wedge gcd(a,c)=1 \to gcd(a,bc)=1.

Argumentet mitt baserer seg på at hvis en setter b=c, vil en ha at:

chart?cht=tx&chl=gcd(a,b)=1 \to gcd(a,b^2)=1, for så å utføre et induksjonsbevis for å komme frem til at chart?cht=tx&chl=gcd(a,b)=1 \to gcd(a,b^n)=1, og siden største felles divisor er kommutativ vil en òg ha at chart?cht=tx&chl=gcd(a,b)=1 \to gcd(a^n,b). Dette vil vel sammen gi resultatet vi ønsker å bevise?

 

Nå har jeg aldri hatt tallteori som fag, så jeg kan ikke si noe om denne måten å angripe problemet på, men blir det ikke enklere å bare vise med et enkelt motbevis? Eller er det lagt opp til at dere _skal_ bruke det forrige resultatet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2*10^5*6*10^2

-------------

4*10^4

 

Dette er altså potens. Hjelp? :)

 

 

Skjønner ikke helt hva som er spørsmålet jeg :p ?

 

Hehe, viste at noen ikke ville skjønne regnestykket :p Siden det er første gang, jeg skriver her på matte tråden.

 

Ok, skal forklare det litt tydligere.. ^ er liksom eksponent.

Lenke til kommentar

2*10^5*6*10^2

-------------

4*10^4

 

Dette er altså potens. Hjelp? :)

 

 

Skjønner ikke helt hva som er spørsmålet jeg :p ?

 

Hehe, viste at noen ikke ville skjønne regnestykket :p Siden det er første gang, jeg skriver her på matte tråden.

 

Ok, skal forklare det litt tydligere.. ^ er liksom eksponent.

 

Skjønner jo det, men hva skal "----------" forestille en brøkstrek?

Lenke til kommentar

2*10^5*6*10^2

-------------

4*10^4

 

Dette er altså potens. Hjelp? :)

 

 

Skjønner ikke helt hva som er spørsmålet jeg :p ?

 

Hehe, viste at noen ikke ville skjønne regnestykket :p Siden det er første gang, jeg skriver her på matte tråden.

 

Ok, skal forklare det litt tydligere.. ^ er liksom eksponent.

 

Skjønner jo det, men hva skal "----------" forestille en brøkstrek?

 

Brøkstrek ja :innocent:

Lenke til kommentar

Da er det bare å regne ut, du kan regne ut potensen (de som er opphøyet (^) for seg selv og grunntallene for seg selv)

 

Først grunntallene:

2*6 / 4 = 3

 

Så potensene (når to grunntall med potenser ganges med hverandre legger du sammen potensene, når de deles på hverandre trekker du fra)

 

10^(5+2-4)= 10^3

 

 

Svaret blir da 3*10^3 = 3 000

 

Det fins selvfølgelig kjappere måter å gjøre det på da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det bare å regne ut, du kan regne ut potensen (de som er opphøyet (^) for seg selv og grunntallene for seg selv)

 

Først grunntallene:

2*6 / 4 = 3

 

Så potensene (når to grunntall med potenser ganges med hverandre legger du sammen potensene, når de deles på hverandre trekker du fra)

 

10^(5+2-4)= 10^3

 

 

Svaret blir da 3*10^3 = 3 000

 

Det fins selvfølgelig kjappere måter å gjøre det på da!

 

Ser ut som du har kommet til et riktig svar! :thumbup:

 

Takk.

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri hatt tallteori som fag, så jeg kan ikke si noe om denne måten å angripe problemet på, men blir det ikke enklere å bare vise med et enkelt motbevis? Eller er det lagt opp til at dere _skal_ bruke det forrige resultatet?

Motbevis? Jeg skal jo vise at påstanden stemmer, hehe. Det med det forrige resultatet står i et hint gitt med oppgaven. Jeg regner da med at det er sentralt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri hatt tallteori som fag, så jeg kan ikke si noe om denne måten å angripe problemet på, men blir det ikke enklere å bare vise med et enkelt motbevis? Eller er det lagt opp til at dere _skal_ bruke det forrige resultatet?

Motbevis? Jeg skal jo vise at påstanden stemmer, hehe. Det med det forrige resultatet står i et hint gitt med oppgaven. Jeg regner da med at det er sentralt.

 

Sorry, tenkte på bevis ved motsigelse. Altså å anta at chart?cht=tx&chl=a^n og chart?cht=tx&chl=b^n har minst én felles faktor forskjellig fra 1 og vise hva det fører til angående gcd(a,b).

Lenke til kommentar

Vi kan se på problemet fra en annen side ved hjelp av aritmetikkens fundamentalteorem: Siden a og b er relativt primiske, har de ingen felles faktorer. Kvadrering vil ikke etterlate noen felles faktorer, og vi generaliserer til eksponering av grad n. an og bn er altså relativt primiske.

 

(Det første forsøket på løsning medførte jo at gcd(an, bn) = gcd(a, b) for vilkårlige naturlige tall, noe som er galt. Fjernet det derfor.)

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Jeg tenkte noe slikt, blir dette feil? Anta at et tall s er faktor i både chart?cht=tx&chl=a^n og chart?cht=tx&chl=b^n. Da må minst én primfaktor p i s være faktor i a og minst én primfaktor q i s være faktor i b. Da er q en faktor i chart?cht=tx&chl=a^n og følgelig må q være en faktor i a. Da er ikke gcd(a,b) = 1 og antagelsen må være feil.

 

Men dette blir kanskje det samme du sa, bare formulert på en annen måte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...