Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, supert! Har lest løsningsforslaget i fastiten, men skjønner ikke helt hvordan den jobber seg frem til "svaret". Så hadde vært greit med et alternativt løsningsforslag. :) (Kan legge ut løsningsforslaget fra boken om det er ønskelig).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Noen som er stødige på epsilon-delta-beviset? Litt usikker på denne:

 

p><p>

 

O.k., jeg tar utgangspunkt i den siste delen av regnestykket ditt, ettersom jeg regner med du har klart og forstått faktoriseringen selv (siden den først har blitt gjort):

 

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to -1} \, (\frac{1}{x-1}) = - \frac{1}{2}

 

Hele teoremet er at dersom du har en verdi (epsilon) som beveger seg fra et punkt på y-aksen, L, vil du ha en verdi (delta) som svarer til dette punktet på x-aksen.

 

Merk at delta er avstanden mellom punktet som svarer til grenseverdien, og et vilkårlig punkt som er innenfor det avgrensede området som samsvarer med avstanden mellom grenseverdien L og den valgte verdi epsilon. Vi har at 0 < |x-(-1)| < delta (så lenge vi er innenfor delta, og denne avstanden er større enn null) => |f(x) - L| < epsilon.

 

Klarer du nå å uttrykke delta som en funksjon av epsilon, så har du bevist sammenhengen.

 

Beklager for liten bruk av tex-funksjonen, men jeg er på vei til sengs. Skal gi litt mer hjelp om du ikke klarer det herfra, men du har jo løsningsforslaget, så da går det kanskje fint.

Lenke til kommentar

Jess, selve teoremet i seg selv er greit. Men sliter likevel litt med oppgaven under.

 

p><p>

 

Videre skal jeg prøve å gjøre uttrykket som er mindre enn epsilon ganget en konstant til å bli likt uttrykket som er mindre enn delta. La meg forkalre med tall og bokstaver:

 

p><p>

 

Så hvordan finner jeg konstanten, k, i denne oppgaven?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja, det er jo det som er hele poenget - å sinne en k slik at du får et forhold mellom epsilon og delta hvor uansett hvilken delta du gir vil du alltid havne innenfor epsilonområdet og omvendt. K er ikke gitt fordi det er en konstant du skal komme frem til når du har forenklet uttrykket. Skal skrive inn løsningsforslaget litt senere.

Lenke til kommentar

Okei, her er da løsningsforslaget. Grunnen til at det blir litt mer komplisert enn en hvilken som helst annen oppgave, er at du må forholde deg til (x+1) samtidig som du må forholde deg til (x-1).

 

p><p>

 

1) If |x+1| < 1,

2) then -2 < x < 0,

3) so -3 < x-1 < -1

4) and |x-1| > 1.

 

5) Let δ = min(1, 2ε)

 

6) If 0 < |x-(-1)| < δ

7) then |x-1| > 1

8) and |x+1| < 2ε

 

Hva skjer bl.a. fra punkt 6 til 7?

Lenke til kommentar

Skjønner hvorfor du ikke forstår den :hmm: Gleder meg til noen svarer, fordi det er aktuelt for min del og.

 

Så kan jeg spørre mitt noob spørsmål: lim x-> 0 x sin 1/x. Jeg ser jo hva L blir, men hvordan kan jeg faktorisere det? (Seriøst så man skal få slite fordi man ikke har gjort så mye matte på skolen tidligere).

Endret av Algific
Lenke til kommentar

Er ganske omfattende å bevise hvorfor den grenseverdien der blir 1, innvolverer både figurer og en god del omskrivning, ikke noe jeg orker å skrive ned her.

 

Men kan se om jeg finner en link som kanskje forklarer det godt nok.

 

Edit: Fant en link

 

http://ansatte.uit.no/bda006/MatteNotater/Funksjoner/Grenser.pdf

 

Side 6 på den pdf-en. Litt knotete figur men det får la gå.

Endret av Mildir
Lenke til kommentar

1) If |x+1| < 1,

2) then -2 < x < 0,

3) so -3 < x-1 < -1

4) and |x-1| > 1.

 

5) Let δ = min(1, 2ε)

 

6) If 0 < |x-(-1)| < δ

7) then |x-1| > 1

 

Jeg har nå kun tatt med de punktene som er viktige for spørsmålet du stilte: Merk punkt fem, hvor man definerer delta til å være innenfor, eller mindre enn 1. Gjennom punkt en til fire har man bevist hva som gjelder da, derfor punkt seks og syv som stemme.

 

Dersom delta er større enn |x+1|, men samtidig er x mellom -2 og 0, så må jo delta være mindre enn en. Når |x+1| var mindre enn en, gjalt som følger at |x-1| > 1

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...