Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har et matteprogram å anbefale til mac?

Helst gratis. Prøvde latex, men skjønte ikke bæret :p

Program for å skrive, eller program for å rekne? Om fyrstnemnte, prøv deg på LaTeX ein gong til. Sjekk lshort, der står det meste du treng vite om å skrive LaTeX. Sjølve skrivinga kan du gjere i TeXworks eller TeXshop, alt etter kva som følgjer med den TeX-distribusjonen du har installert.

Om sistnemnte, har eg ikkje peiling.

Skal regne ut A^4 * A-^3 / A-^2 * 2

Men vil skrive det på en litt lettere måte. Svaret skal bli a^2, ,men jeg får

A^4-3 / A^-2+1 =

A^1 / A^-1 = A^0 = 1

Kva er oppgåva? Med litt godvilje les eg det du har skrive som

chart?cht=tx&chl=\frac{A^4A^{-3}}{A^{-2\cdot 2}},

noko som vert A^5.

Lenke til kommentar

Har et problem med kombinatorikk / sannsynlighet.

Blant 10 muttre finnes 4 defekte. En tar 4 muttere tilfeldig uten tilbakelegging. Hvor stor er sannsynligheten for at en får først 2 defekte, så 2 korrekte?

Jeg tenker

4C2 * 6C2

---------

10P4

Men det blir vel feil.

Lenke til kommentar

Noen som har et matteprogram å anbefale til mac?

Helst gratis. Prøvde latex, men skjønte ikke bæret :p

Program for å skrive, eller program for å rekne? Om fyrstnemnte, prøv deg på LaTeX ein gong til. Sjekk lshort, der står det meste du treng vite om å skrive LaTeX. Sjølve skrivinga kan du gjere i TeXworks eller TeXshop, alt etter kva som følgjer med den TeX-distribusjonen du har installert.

Om sistnemnte, har eg ikkje peiling.

Skal regne ut A^4 * A-^3 / A-^2 * 2

Men vil skrive det på en litt lettere måte. Svaret skal bli a^2, ,men jeg får

A^4-3 / A^-2+1 =

A^1 / A^-1 = A^0 = 1

Kva er oppgåva? Med litt godvilje les eg det du har skrive som

chart?cht=tx&chl=\frac{A^4A^{-3}}{A^{-2\cdot 2}},

noko som vert A^5.

Nesten riktig, skrev feil under brøken det er A^-2 * A

Så du skrev viktig at er opphøyd i minus 2, men det er ganger A alene, ikke ganger 2 som jeg skrev. før prøve latex igjen, trenger bare et program for å skrive matestykker inn i forum osv

Lenke til kommentar

Då vert det A^2:

p><p>\frac{A^4A^{-3}}{A^{-2}A} = \frac{A^{4-3}}{A^{-2+1}} = \frac{A}{A^{-1}} = AA=A^2

For å skrive matte i dette forumet (og andre som bruker mimeTeX eller MathTeX, som matematikk.net sitt forum):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

Vert muligens litt overkill å installere ein TeX-distribusjon berre for å skrive reknestykke til forum, men skal du skrive (litt lengre) dokument med mykje matematikk, er LaTeX absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar

Då vert det A^2:

p><p>\frac{A^4A^{-3}}{A^{-2}A} = \frac{A^{4-3}}{A^{-2+1}} = \frac{A}{A^{-1}} = AA=A^2

For å skrive matte i dette forumet (og andre som bruker mimeTeX eller MathTeX, som matematikk.net sitt forum):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

Vert muligens litt overkill å installere ein TeX-distribusjon berre for å skrive reknestykke til forum, men skal du skrive (litt lengre) dokument med mykje matematikk, er LaTeX absolutt å anbefale.

Tusen takk torbjørn, merker 3-4 år uten matte, er som å begynne på scratch igjen, kan du forklare hvorfor a / a^-1 blir =a^2.

Og takk for anbefaling av program, for sette meg inn i det en dag, så blir det litt lettere å vise mattestykkene.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Hei! Jeg er nok fortsatt i ungdomskolen, så mitt spørsmål kommer til å bli pinlig enkelt for de fleste av dere:

I trekant ABC er AC= 3*BC

AB er 8,5 cm og trekanten er rettvinklet (med AC som hypotenus)

ps. vet svaret, men lurer på utregningen...

Endret av Inusagi
Lenke til kommentar

Øving i analyse? :p

Begynn med å bevise likheten til venstre (drit i tan(x/2) nå.) Gang med 1+cos x på begge sider og så med sin x. Da har du at chart?cht=tx&chl=(1-\cos x)(1 + \cos x) = \sin^2 x. Ser du veien videre?

Etterpå velger du om du vil vise at tan(x/2) = det helt ti lhøyre eller det i midten. Du har jo nettopp vist at de to er like, så det er nok å vise at tan(x/2) = en av dem. Det er mange veier i mål her, men det er kanskje lettest å kalle x/2 for u. Da får du at chart?cht=tx&chl=\frac{\sin 2u}{1 + \cos 2u} = \tan u. Noen idé om hva du kan gjøre videre?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Akkurat nå lurer jeg på hvordan man skal regne ut dette, så hvis noen kan si hvordan man regner det ut hadde det vært fint. Jeg ser jo svaret mitt i hodet bare.

Oppgaven: Undersøk om noen av vektorene er like:

a = u+v

b = 3u + 3v

c = u-v

d = 1/2v-1/2u

Jeg tenker at a||b og c||d men hvordan regne dette ut?

Lenke til kommentar

Akkurat nå lurer jeg på hvordan man skal regne ut dette, så hvis noen kan si hvordan man regner det ut hadde det vært fint. Jeg ser jo svaret mitt i hodet bare.

Oppgaven: Undersøk om noen av vektorene er like:

a = u+v

b = 3u + 3v

c = u-v

d = 1/2v-1/2u

Jeg tenker at a||b og c||d men hvordan regne dette ut?

b=3(u+v)=3a

d=(-1/2)(-v+u)=(-1/2)(u-v)=(-1/2)c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...