NevroMance Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Anbefaller octave. En gratis matlab klone. Litt vanskelig å si, da det er vanskelig å se hva du har starta med Hva skal ganges med 2? Hele uttrykket? Det under brøkstreken? med A-^3, mener du da ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Noen som har et matteprogram å anbefale til mac? Helst gratis. Prøvde latex, men skjønte ikke bæret Program for å skrive, eller program for å rekne? Om fyrstnemnte, prøv deg på LaTeX ein gong til. Sjekk lshort, der står det meste du treng vite om å skrive LaTeX. Sjølve skrivinga kan du gjere i TeXworks eller TeXshop, alt etter kva som følgjer med den TeX-distribusjonen du har installert. Om sistnemnte, har eg ikkje peiling. Skal regne ut A^4 * A-^3 / A-^2 * 2 Men vil skrive det på en litt lettere måte. Svaret skal bli a^2, ,men jeg får A^4-3 / A^-2+1 = A^1 / A^-1 = A^0 = 1 Kva er oppgåva? Med litt godvilje les eg det du har skrive som noko som vert A^5. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Har et problem med kombinatorikk / sannsynlighet. Blant 10 muttre finnes 4 defekte. En tar 4 muttere tilfeldig uten tilbakelegging. Hvor stor er sannsynligheten for at en får først 2 defekte, så 2 korrekte? Jeg tenker 4C2 * 6C2 --------- 10P4 Men det blir vel feil. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Noen som har et matteprogram å anbefale til mac? Helst gratis. Prøvde latex, men skjønte ikke bæret Program for å skrive, eller program for å rekne? Om fyrstnemnte, prøv deg på LaTeX ein gong til. Sjekk lshort, der står det meste du treng vite om å skrive LaTeX. Sjølve skrivinga kan du gjere i TeXworks eller TeXshop, alt etter kva som følgjer med den TeX-distribusjonen du har installert. Om sistnemnte, har eg ikkje peiling. Skal regne ut A^4 * A-^3 / A-^2 * 2 Men vil skrive det på en litt lettere måte. Svaret skal bli a^2, ,men jeg får A^4-3 / A^-2+1 = A^1 / A^-1 = A^0 = 1 Kva er oppgåva? Med litt godvilje les eg det du har skrive som noko som vert A^5. Nesten riktig, skrev feil under brøken det er A^-2 * A Så du skrev viktig at er opphøyd i minus 2, men det er ganger A alene, ikke ganger 2 som jeg skrev. før prøve latex igjen, trenger bare et program for å skrive matestykker inn i forum osv Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Då vert det A^2: For å skrive matte i dette forumet (og andre som bruker mimeTeX eller MathTeX, som matematikk.net sitt forum): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 Vert muligens litt overkill å installere ein TeX-distribusjon berre for å skrive reknestykke til forum, men skal du skrive (litt lengre) dokument med mykje matematikk, er LaTeX absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Då vert det A^2: For å skrive matte i dette forumet (og andre som bruker mimeTeX eller MathTeX, som matematikk.net sitt forum): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 Vert muligens litt overkill å installere ein TeX-distribusjon berre for å skrive reknestykke til forum, men skal du skrive (litt lengre) dokument med mykje matematikk, er LaTeX absolutt å anbefale. Tusen takk torbjørn, merker 3-4 år uten matte, er som å begynne på scratch igjen, kan du forklare hvorfor a / a^-1 blir =a^2. Og takk for anbefaling av program, for sette meg inn i det en dag, så blir det litt lettere å vise mattestykkene. Endret 6. september 2010 av henrikrox Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Det skjer fordi vi har: Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) henrikrox: Red.: La til det tredje skrittet. Mer forståelig. Endret 6. september 2010 av JarlG Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Takk folkens, dere er til stor hjelp, evig takknemlig Lenke til kommentar
Inusagi Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Hei! Jeg er nok fortsatt i ungdomskolen, så mitt spørsmål kommer til å bli pinlig enkelt for de fleste av dere: I trekant ABC er AC= 3*BC AB er 8,5 cm og trekanten er rettvinklet (med AC som hypotenus) ps. vet svaret, men lurer på utregningen... Endret 6. september 2010 av Inusagi Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Skriv AC som 3*BC, og bruk pytagorassetningen. Klarer du resten selv, nå? Endret 6. september 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Inusagi Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Skriv AC som 3*BC, og bruk pytagorassetningen. Klarer du resten selv, nå? Jeg fant ut av svaret! Vi hadde nemlig ikke lært at (3x)^2 er 9x^2. Takk for svaret:) Lenke til kommentar
bokstavkjeks Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Er så ufattelig dårlig på bevis, her skal jeg bevise at (1-cos x)/(sin x) = (sin x)/(1+cos x) = tan(x/2) Noen som kan hjelpe med dette? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Øving i analyse? Begynn med å bevise likheten til venstre (drit i tan(x/2) nå.) Gang med 1+cos x på begge sider og så med sin x. Da har du at . Ser du veien videre? Etterpå velger du om du vil vise at tan(x/2) = det helt ti lhøyre eller det i midten. Du har jo nettopp vist at de to er like, så det er nok å vise at tan(x/2) = en av dem. Det er mange veier i mål her, men det er kanskje lettest å kalle x/2 for u. Da får du at . Noen idé om hva du kan gjøre videre? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Øving i analyse? Det ser veldig slik ut! Synes å huske jeg hadde nogenlunde samme oppgaven i fjor. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Akkurat nå lurer jeg på hvordan man skal regne ut dette, så hvis noen kan si hvordan man regner det ut hadde det vært fint. Jeg ser jo svaret mitt i hodet bare. Oppgaven: Undersøk om noen av vektorene er like: a = u+v b = 3u + 3v c = u-v d = 1/2v-1/2u Jeg tenker at a||b og c||d men hvordan regne dette ut? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 For at vektor a og b skal være like må vektor b kunne skrives som k*a der k er en konstant forskjellig fra null.. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Akkurat nå lurer jeg på hvordan man skal regne ut dette, så hvis noen kan si hvordan man regner det ut hadde det vært fint. Jeg ser jo svaret mitt i hodet bare. Oppgaven: Undersøk om noen av vektorene er like: a = u+v b = 3u + 3v c = u-v d = 1/2v-1/2u Jeg tenker at a||b og c||d men hvordan regne dette ut? b=3(u+v)=3a d=(-1/2)(-v+u)=(-1/2)(u-v)=(-1/2)c Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Bump: Laplace-transformasjoner. Skal løse differensialligningen: , hvor y(0)=2 og y'(0)=0. Har kommet frem til: . Det virker ikke som om det samsvarer med fasit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå