Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

18" = 45cm = 0,45m

Omkretsen av hjulet er 0,45m*Pi = 1,41m

170 km/t = 170 *3,6 m/s = 612 m/s

Hjulet sitt omderinger er 612 /1,41 = 433 omderinger/s

 

Når hulet går rundt så gå drevet på hjulet rundt med 45 tenner

 

Går hjulet rundt 1 gang så må motoren gå rundt 45/12 ganger

 

Motoren går rundt med 433*45/12 = 1623,4 omderinger/s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18" = 45cm = 0,45m

Omkretsen av hjulet er 0,45m*Pi = 1,41m

170 km/t = 170 *3,6 m/s = 612 m/s

Hjulet sitt omderinger er 612 /1,41 = 433 omderinger/s

 

En liten skjønnhetsfeil gir et ganske stort utslag her. Du har ganget med 3,6 i stedet for å dele med 3,6.

 

18" = 45,72 cm (én tomme er 2,54 cm)

Omkretsen av hjulet, diameter ganger pi: 1,436 m

 

170 km/t (= 170/3,6 ) = 47,22 m/s

 

I så fall blir hjulets omdreininger 47,22/1,436 = 32,9 omdreininger i sekundet - dersom det andre du har gjort er riktig, og ganger vi med 45/12 blir motorens omdreininger per sekund lik 123,3 (men svaret behøves vel ikke oppgis med mer enn to gjeldende siffer, altså 120.)

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Opps kjedelig feil der :(

Er det mulig å finne ut hva vinklene er når man har disse to ligningene?

 

1) 78,4 cos B + 58,8 cos A = 98

 

2) 58,8 sin A = 78,4 sin B

Vel det er klart det går an å regne ut, en må bare finne riktig måte.

 

1) 78,4 cos B + 58,8 cos A = 98

 

2) 58,8^2 (sin A)^2 = 78,4^2 (sin B)^2

 

Bruker (cos x)^2 + (sin x)^2 = 1 for å få alt på cos (eller alt med sin)

 

1) 78,4 cos B + 58,8 cos A = 98

 

2) 58,8^2(1 - (cos A)^2) = 78,4^2 (1 - (cos B)^2)

 

For å skrive det enklere gjør jeg

x = cos B

y = cos A

 

1) 78,4x + 58,8y = 98

 

2) 58,8^2(1-y^2)=78,4^2 (1 - x^2)

 

1) 78,4x = 98 - 58,8y

 

2) -58,8^2*y^2 + 78,4^2*x^2 =78,4^2 - 58,8^2

 

Setter inn for x

 

-58,8^2*y^2 +(98 - 58,8y)^2= 78,4^2 - 58,8^2

 

Nå er det bare å løse andre grads likningen (hvis den har løsninger) og så finne x og så invertere cos for A og B. Bare vær oppmerksom at vi får to sett med svar og at disse må kontrolleres siden trolig vil bare et stemme. Dette fordi vi tok kvadraten av likningen lenger oppe.

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Problemer med å løse denne.

 

ln(x+2)<0

 

Først ser vi at vi må ha x>-2 for at ln(x+2) skal være definert. ( ln(y) bare definert for y>0 )

 

x+2<1

x+1<0

x<-1

 

Vi får derfor -2<x<-1

 

Edit: For sen ser jeg:)

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

et spørsmå om arealsetningen.

 

side AB=3cm, AC=5cm, vinkel B=90grader.

 

etter som jeg har regned ut blir svaret 7.5cm, men i fasiten står det 6cm.

 

3/2*5*sin(90)=7.5cm

 

er det fasiten eller jeg som er feil

 

hmm. trur eg heller må finne vinkel A og så regne ut svaret. vinkel B blir vist feil.

 

regnet ut vinkel A:

tan(a)=5/3 tan(A)=1.667 atan(1.667)=59grader.

 

3/2*5*sin(59)=6.4 er det rett?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Du trenger ikke bruke arealsetningen når en av vinklene er 90 grader, men hvis du absolutt skal gjøre det blir det slik:

vinkel mellom AB og AC: cos-1(3/5) = 53,13

areal: 1/2*3*5*sin(53,13) = 6

 

thanks. opgaven handlet om arealsetningen så jeg var nødt til å bruke den.

 

 

har en til oppgave jeg ikke får til.

 

vi har gitt AB=a, AC= 2a og <A=60grader. bestem BC

 

dette handler om cosiniusetningen.

 

BTW: setta inn kor mange grader A er.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har fått en oppgave hvor jeg skal derivere 6x3+9x2-6x+5 med definisjonen til derivasjon. Har kommen meg så langt at jeg har fått skrevet

 

DELTAy = f(x+DELTAx)-f(x)=6(x+DELTAx3+9(x+DELTAx)2-6(x+DELTAx)

 

og nå lurer jeg på om jeg bare skal skrive +5 bak -6(x+DELTAx). Alle oppgavene til nå har vært uten konstantledd, så jeg er litt usikker :blush:

Lenke til kommentar

Når du setter inn i en funksjon skal du ikke gjøre noe med konstantleddene nei:

 

f(x) = 6x + 5

 

f(2) = 6*2 + 5 = 17

f(h+5) = 6(h+5) + 5

 

Du må aldri være i tvil om hva f(ett eller annet) betyr. At du deriverer vil ikke ha noen innvirkning på det!

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jepp de vil forsvinne, men må jo vise hvorfor. i alle fall for meg selv, så jeg ikke blir forvirra. Har ganske dårlig korttidshusk :hm:. Fikk i alle fall til oppgaven :D

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Går nå i 10. og karakterene skal på vitnemålet..

 

vi har om sansynlighet. Det jeg lurer på er om noen kan en formel for dette..det er ikke stas å bruke flere sider på å skrive ned ulike muligheter...

 

eks. på oppgave:

 

 

Carlos, Ida og Ingrid skal tevle(konkurere) med to terningar.

Ingrid foreslår desse reglane:

*Carlos vinn dersom summen av auga på terningane er 3, 4 eller 5.

*Ingrid ---------------------------""----------------------- blir 6, 7, eller 8.

*Ida ---------------------------""----------------------- blir 9, 10, eller 11.

 

Er tevlinga rettferdig? Kontroler ved at rekner ut eller viser sannsyner for at

a) Carlos vinn.

b) Ida vinn.

c)Ingrid vinn.

 

er sikkert ikke det beste eksempelet, men vist det finnes en formel hadde det ver greit(læreren er inkompetent og vet ikke om det finnes :hrm: )

det kan komme til nytte når oppg. blir vanskligere og det blir MANGE muligheter...

 

Takker for svar

 

Mvh. 2ball(s)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

tror det er sånn at man deler antal mulige riktige på den totale ellr. noe sånt, er ikke sikkert på den oppgv. din men f. eks:

 

o0oo0

 

hva er mett sansynlig at man trykker på tasturet?

 

man tar 2(siden det er 2 0)/5(det totale)

og 3(siden der er 3 o)/5(det totale)

 

da ser man at 3/5 er større en 2/5....

 

håper jeg var til hjelp! (går selv i tiende)

Endret av cHilfiger
Lenke til kommentar
tror det er sånn at man deler antal mulige riktige på den totale ellr. noe sånt, er ikke sikkert på den oppgv. din men f. eks:

 

o0oo0

 

hva er mett sansynlig at man trykker på tasturet?

 

man tar 2(siden det er 2 0)/5(det totale)

og 3(siden der er 3 o)/5(det totale)

 

da ser man at 3/5 er større en 2/5....

 

håper jeg var til hjelp! (går selv i tiende)

akkurat den delen kan jeg, men når det er to terninger er det verre...

hadde ver fint om noen kunne vis et løsnings forslag på oppgaven..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...