the_last_nick_left Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 For å sitere meg selv: Når du har klart å bruke den formelen jeg skrev opp, trenger du en formel til: Lg(a^b) = b lg(a). Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Ettersom jeg har dårlig tid grunnet prøve, bumper jeg meg selv. En buss starter fra ro med aks. 0.75 m/s^2. Greite løper etter bussen med fart 8 m/s, og hun var 17.5m bak den da hun og bussen starter. a) hvor lang tid bruker Grete på å ta igjen bussen? b) hvor langt har hun da løpt fra da hun startet? c) Dersom Grete løper forbi bussen, kommer den til å ta henne igjen. På hvilket tidspunkt skjer det? Oppg. b greier jeg fint selv forøvrig, det er nr. A og C jeg lurer på - men tok med b ettersom den muligens er relevant for å løse C Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hvis du allerede har regnet ut b, kan du jo bare bruke s = v*t for å finne tiden hun bruker. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Altså - jeg så i fasiten og fant svaret på A-oppgaven; slik at jeg kunne gjøre B. Det jeg lurer på er hvordan man løser A og C Lenke til kommentar
bokstavkjeks Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Har en oppgave som lyder følgende: Uttrykk den gitte rasjonale funksjonen som summen av et polynom og en annen rasjonal funksjon hvis teller er enten null eller har en mindre grad enn telleren. (x^4 + x^2) / (x^3 + x^2 + 1) Om noen vil ta seg bryet har jeg også problemer med å vise at x-1 er en faktor av et polynom P av positiv grad hvis og bare hvis summene av koeffesientene i P er lik null. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Har du lært polynomdivisjon? Den andre oppgaven kan du muligens løse med induksjon? Endret 2. september 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det er bare å utføre plynomdivisjon: (x^4+x^2):x^3+x^2+1=x-1 + (2x^2-x+1)/(x^3+x^2+1) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Laplace-transformasjoner. Skal løse differensialligningen: , hvor y(0)=2 og y'(0)=0. Har kommet frem til: . Er det noe feil, eller er dette rett? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Trenger litt hjelp til å løse ligningen: z^2 + 2iz + 5 = 0 Kommer et stykke på vei, men kjører meg fast når jeg får roten av 29. Helsikke! Er sikkert jævlig lett, men får det bare ikke til! Endret 2. september 2010 av Selvin Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Nei så tragisk.. Tror jeg skal legge bøkene fra meg for i dag når 4*5 blir 25 Takk for svar iallfall Endret 2. september 2010 av Selvin 1 Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Noen som kan forklare meg hvor -X-1=209+2x blir -70? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Du kan sjekke det ved å sette inn -70 for x i ligningen din. Ellers: Endret 3. september 2010 av NevroMance Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Jeg får dette til å bli 3, er jeg helt på jordet? Har fått med tipset at jeg skal gange med Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Du er litt på jordet http://www.wolframalpha.com/input/?i=lim+sqrt%28k^2%2B3k%29-k+as+k+approaches+infinity Endret 3. september 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Motly Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hei. Jeg har fått en utlevert en oppgave hvor en ligning er løst grafisk. Oppgaven min er å løse ligningen algebraisk, altså ved regning. Veit at svaret er x=3 og y=2. (De to aksene skjærer hverandre ved 3,2.) Jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram for å løse denne oppgaven. Har gjort veldig lite av dette før, men veit at jeg må finne fram til to ligninger (sette disse under hverandre) og bruke innsettingsmetoden. Skal jeg ta utgangspunkt i hvor de to aksene skjærer x og y-aksen? Kan noen hjelpe meg, og forklare grunnleggende hvordan jeg skal gå fram? Ville blitt veldig glad =) PS. Prøvde å få limt inn grafen, men fikk det ikke til... =/ Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Du har to likninger med to variable (f.eks. x og y). Du løser den ene mhp. x, slik at alt untatt x står på en side av likhetstegnet. Det som står på andre siden av likhetstegnet, setter du inn for x i den andre likningen. I y=ax+b II x=cy+d Setter I inn i II: x=c(ax+b)+d Skjønner? Ikke så god til å forklare … Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Du er litt på jordet http://www.wolframalpha.com/input/?i=lim+sqrt%28k^2%2B3k%29-k+as+k+approaches+infinity Øhm, når den bruker L'Hopital, hvordan får den (k^2+3k)'/k^2' til å bli 1+3/2k? Edit: er ikke greit å være idiot Endret 3. september 2010 av Sveern Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hvor kom x'en fra?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå