Jaffe Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det ser ut som du har tenkt noe riktig, men dette blir feil. Slik du har skrevet det så står det at Grete har konstant fart. Det har hun ikke -- hun akselererer med konstant akselerasjon. Bytt ut 0.75x med 0.5*0.75*x^2 så blir det riktig. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Kan du forklare meg hvorfor? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Når noe har konstant hastighet i et intervall, holder det samme gjennomsnittshastighet i intervallet som momentanfarten i et punkt (ingen akselerasjon, ingen fartsforandring). Når noe har konstant akselerasjon, øker (eller minker) blir hastigheten påvirket av en variabel (tid). Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 ..Men hvorfor skal jeg bytte ut 0.75x med (0.5*0.75*x^2)? (0.75x er jo akselerasjonen til bussen - altså at bussen øker med 0.75 pr. sek Lenke til kommentar
frittvilt Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 sliter litt med logaritmer kan noen forklare meg hvordan: lg 2 + lg 4 + lg 8 = 6 Sjkønner liksom ikke helt tankegangen? Håper noen kan hjelpe? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Frittvilt: Bruk at log a + log b = log (a*b). Om det du har skrevet stemmer eller ikke avhenger av logaritmens grunntall.. Mentalitet: De møtes når de har beveget seg samme strekning. Formelen for strekning ved konstant fart er s=vt. Formelen for strekning ved konstant akselerasjon er s =v0t + 0,5at^2, men v0 er null her så det leddet kan du se bort fra. I tillegg må du ta med at bussen har et forsprang.. Da skal det bare være å sette inn i formelen. Endret 2. september 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det gjelder oppgave 2.7 på oppgavearket jeg legger ved. Den med alle de potensene der. Er det riktig at man bare skal bruke reglene a^p x a^q = a^p+q og (a^p)^q=a^p x q og a^p/a^q = a^p-q? Også trekke alt sammen og forenkle? Kan det stemme at oppgave a får dette svaret: 1/18 x a x b^-4? Ja, det er riktig, og ja, det kan stemme. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 ..Men hvorfor skal jeg bytte ut 0.75x med (0.5*0.75*x^2)? (0.75x er jo akselerasjonen til bussen - altså at bussen øker med 0.75 pr. sek Nei, bussens posisjon øker ikke med 0.75m per sekund. Posisjonen øker med stadig mer per sekund. Farten endrer seg og blir større og større. Det har det resultat at posisjonen øker kvadratisk. Lenke til kommentar
frittvilt Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Frittvilt: Bruk at log a + log b = log (a*b). Om det du har skrevet stemmer eller ikke avhenger av logaritmens grunntall.. Det skjønte jeg ikke? altså, selve oppgaven er " skriv så enkelt som mulig" lg 2 + lg 4 + lg 8 = (og svaret er 6) Men jeg skjønner ikke hvordan tankegangen er, og hvordan de har regnet for at det skal bli 6 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) edit: se svar under Endret 2. september 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Hva får du hvis du bruker den formelen på det stykket du har? Lenke til kommentar
frittvilt Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 edit: se svar under obs: svaret skal ikke bli 6, men 6Lg 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Når du har klart å bruke den formelen jeg skrev opp, trenger du en formel til: Lg(a^b) = b lg(a). Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Med 2 som grunntall stemmer det. log2(64) = 6 (log2(2*4*8)) Red.: Ser at svaret ikke skulle bli 6, lell, men reglene gjelder som Jaffe sier uansett. Endret 2. september 2010 av Josh Homme Lenke til kommentar
frittvilt Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 jeg skjønner den formelen lg a + lg b = lg (a*b) men oppg er lg2+lg4+lg6 og hvordan bruker jeg formelen i stykket med tre ledd? Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 På nøyaktig samme måte: lg(2)+lg(4)+lg(8) = lg(2*4*8) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Bruk akkurat den samme logikken og gjett en gang hva som passer inn når det er et c-ledd der også.. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 ..Men hvorfor skal jeg bytte ut 0.75x med (0.5*0.75*x^2)? (0.75x er jo akselerasjonen til bussen - altså at bussen øker med 0.75 pr. sek Nei, bussens posisjon øker ikke med 0.75m per sekund. Posisjonen øker med stadig mer per sekund. Farten endrer seg og blir større og større. Det har det resultat at posisjonen øker kvadratisk. Kunne du/anybody satt likningen opp for meg? Gikk bare i surr nå.. En buss starter fra ro med aks. 0.75 m/s^2. Greite løper etter bussen med fart 8 m/s, og hun var 17.5m bak den da hun og bussen starter. a) hvor lang tid bruker Grete på å ta igjen bussen? Lenke til kommentar
frittvilt Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 åja, da skjønte jeg. Da får jeg lg 64, hvordan får man det til å bli 6Lg 2, da? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Du bruker regelen at lg ab = b*lg a. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå