Atmosphere Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Gikk igjennom forelesningsnotatene mine i dag, og har notert ned en omskriving jeg ikke fatter. Egentlig er det fra fysikkforelesningen. Vx(t)=(40.0-5.00t^2) m/s, [t]=s <=> Vx(t)=40.0(m/s)-(5.00)(m/s^3) t^2 Ser at det står det samme på Powerpoint-dokumentet som ligger på It's Learning. Er det bare jeg som er trøtt? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Du har 5m/s3 • t2, og eininga til sistnemnte er s2, so totalt vert det m/s. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) De har bare skrevet om kvadradet fra t -> t - 1 (hvilket er hensiktsmessig ved bruk av Heaviside). Takk for svar Men om en setter inn (t-1) for t, burde en vel få ? Slik som det ser ut for meg har de satt t=(t+1), for så å sette t=(t-1) i det uttrykket en får ved ekspansjonen. Fortsatt litt utydelig. Og ja, det var en liten skrivefeil der. Du kan vel se på den der som en definisjon av deltafunksjonen. Det er flere måter å representere den på, blant annet er den deriverte av Heaviside sprangfunksjonen lik deltafunksjonen. Så du kan ikke utdype hvordan en resonnerer seg til det? - "Det er bare er slik"? Hehe. Interessant med den deriverte forresten. Endret 27. august 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Nei, leddet skal være +(t-1). Regn ut så ser du! Du ser dessuten umiddelbart på konstantleddene at det ikke kan være -(t-1). ("Completing the square.") Det blir kanskje forklart nærmere i høyere analysefag, - du kan se jo se litt på wikipedia. Jeg vet ikke så mye mer inngående selv. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Åh slik. Så de har ganget ut (t-1)^2 og trukket den sammen på en spenstig måte igjen? Da tror jeg jammen jeg forstår. Nei, det blir vel forhåpentligvis forklart i neste forelesning. Liker dog å være litt forut. For øvrig sliter jeg litt med en oppgave. Selve metoden for å løse differensialligninger ved Laplace-transformasjoner er veldig grei, men jeg finner algebradelen litt vanskelig. Her er uttrykket jeg sitter med: , som kommer av ligningen , hvor y(0)=-1. Problemet er da: . Hvordan gjør jeg dette til noe jeg kan ta inverstransformasjonen av? Har prøvd det meste med debrøksoppspaltning o.l. Er det noe jeg "ikke ser"? Endret 27. august 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Tror dette skal bli riktig utregning: Transformeringen klarer du vel selv Endret 27. august 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Transformeringen er jo grei. Problemet mitt var å få det på en gjenkjennelig form, slik at jeg kunne transformere. Ser ut som om du samlet alt i en brøk, for så å splitte det opp i passende fragmenter? Delbrøksoppspaltning? Isåfall var det jo ikke så ille. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Delbrøksoppspaltning, ja. Du får nok etter hvert et "trenet øye" til å se hva du skal fram til. Særlig s-shift kan by på problemer hvis du ikke "ser". Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Gikk igjennom forelesningsnotatene mine i dag, og har notert ned en omskriving jeg ikke fatter. Egentlig er det fra fysikkforelesningen. Vx(t)=(40.0-5.00t^2) m/s, [t]=s <=> Vx(t)=40.0(m/s)-(5.00)(m/s^3) t^2 Det her må jo bare være fra UiS, fysikk med Gunnar Thorkildsen? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Ja, en blir ikke god uten trening. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Gikk igjennom forelesningsnotatene mine i dag, og har notert ned en omskriving jeg ikke fatter. Egentlig er det fra fysikkforelesningen. Vx(t)=(40.0-5.00t^2) m/s, [t]=s <=> Vx(t)=40.0(m/s)-(5.00)(m/s^3) t^2 Det her må jo bare være fra UiS, fysikk med Gunnar Thorkildsen? Jepp. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Noen som kan vise meg hvordan man forkorter polynomer? (x^3-2x^2+2x-1)/(x^2-x) e: en til: Bestem a og b slik at polynomet x^3-ax^2+bx+3 er delelig med x+1 og x-2 Endret 28. august 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Eg skreiv ein liten sak om polynomdivisjon ved ein tidlegare anledning, kanskje den kan vere til hjelp: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=318662 (PDF) 1 Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Bestem a og b slik at polynomet x^3-ax^2+bx+3 er delelig med x+1 og x-2 Sett det opp et ligningssett med to ukjente - henholdsvis a og b. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Hvis polynomet skal være delelig med og må de to være faktorer i polynomet. Dette gir oss et veldig enkelt likningssett med tre ukjente. Man ser umiddelbart at , som gir og . Eventuelt ser vi at og må gi null, som gir oss et likningssett med to ukjente. Som også (selvfølgelig) gir og . Endret 28. august 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Hei! Har en oppgave til som ikke var så lett. Oppgaven er som følger: vis at x går opp i 24 -> x går opp i 48. Jeg har prøvd litt på denne oppgaven, men jeg tviler på ar svaret mitt er rett: Jeg sier at x er et partall, siden det går opp i 24. Altså x=2*k, der k er et helt tall. Også tar jeg: 2*k/24=k/12 2*k/48=k/24 Dette kan vel umulig stemme, eller? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Er det sånn og forstå at når man trekker andrerot av etthvert komplekst tall, kan man bare gange den første roten med -1 så får man den andre? Og, er det 2 røtter ved andre rot, 3 ved tredje, 4 ved fjerde osv? Endret 28. august 2010 av Selvin Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Hei! Har en oppgave til som ikke var så lett. Oppgaven er som følger: vis at x går opp i 24 -> x går opp i 48. Jeg har prøvd litt på denne oppgaven, men jeg tviler på ar svaret mitt er rett: Jeg sier at x er et partall, siden det går opp i 24. Altså x=2*k, der k er et helt tall. Også tar jeg: 2*k/24=k/12 2*k/48=k/24 Dette kan vel umulig stemme, eller? På forhånd takk! Hvis x | 24, betyr det at 24 = k*x for én k. Men da må 48 = 2*24 = (2k)*x, dvs. x | 48. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Selvin: Det er vel fjerderoten du kan multiplisere med i for å få neste rot, da det er 90 grader mellom hver rot. Og ja, det er n n-te-røtter. edit: Den enkleste måten å se det på er i polar form. Endret 28. august 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Det er vel 180 grader mellom hver rot når du tar andreroten? Altså gange med -1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå