Schnell Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Vi har gitt polynomet P(x)=2x^3 - 7x^2-19x+60 a) Vis at x=4 er eit nullpunkt i P(x), og faktoriser P(x) A har eg fått til, men så kjem B og c: b) Løys likninga P(x)= 0 ved rekning c) Løys uliksapen P(x)<0 ved rekning Eg veit korleis eg gjer det med forteiknslinjer, men med rekning??? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Fortegnslinjer er regning.. Har du fått til b)? Det er bare å bruke abc-formelen på den andregradslikningen du sitter igjen med etter å ha "faktorisert ut" (x-4). Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 okei!!! Takk, så når eg løyser likningane med ulikskapar så løyser eg altså oppgåva rektig? det er ikkje noke sånn at eg berre reknar ut ulikskapen med å sette det opp som ei likning??? Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Hei! Kan noen hjelpe meg med å sette opp hvordan man løser denne: 3^x - 3^x-2 = 24 PFT Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Går ut i fra at du mener ? Bruk potensregelen til å skrive om det ene leddet på venstresiden: Nå kan du trekke sammen på venstre side. Ser du hvordan? Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ja, det stemmer. Er ca 3 år siden jeg hadde matte, så merker det skranter mange plasser. Skjønte det så langt, men neida, hvordan trekker man det sammen? Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Du har én stk minus en niendedels . , så du har altså på venstre side. Nå må du få alene på venstre side og da er du snart i mål. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Har store problemer med å forstå et resonnement i Kreyszig. Det omhandler Laplace-transformasjoner, enhetsstegfunksjonen(?) og såkalt "time shifting". . Noen som kan hjelpe meg med å se hva som har blitt gjort? Det står i teksten over at vi må skrive om fra f(t) til f(t-a)u(t-a), hvor f(t) er den funksjonen vi utfører Laplace-transformasjonen på. Jeg har òg litt problemer med å se hvordan . Hvor er Diracs deltafunksjon Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Du har én stk minus en niendedels . , så du har altså på venstre side. Nå må du få alene på venstre side og da er du snart i mål. jess, da står jeg med: 3^x = 24/(8/9) eller 3^x = 27 Skjønner ikke hva neste steg før svaret er. (skjønner jo selvsagt hva svaret er, men det er regnemetoden jeg sliter med. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Psst: Logaritmer.. Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Trenger litt hjelp med denne integrasjonsoppgaven: Kan vel skrives om til: Men får ikke til noe mer likevel. Trenger vel i grunn mest hjelp til å integrere funksjonen, tror jeg skal klare resten selv Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) . Endret 26. august 2010 av wingeer Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Takk! Typisk at jeg skal overse noe sånnt Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Hei! Sliter med en oppgave: En bil starter fra ro med aks. 2 m/s^2. Finn farten etter 4s (Det blir 8 m/s) Etter 12s blir farten jevn. Hva er akselerasjonen da? (Fant ut at den fremdeles var 2 m/s^2 ved hjelp av en av de kinematiske grunnligningene - men det kan vel umulig stemme? Hvor langt går bilen f.o.m det 13s t.o.m det 17s? Endret 26. august 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Akselerasjon er per definisjon endring i fart. Hvis farten er jevn, er det noen endring da? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Nei - det tenkte jeg også på, men da er vel farten også jevn 24 m/s fra 12s-17s? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Ja, det står jo ikke at det skjer noe videre med farten etter 12s. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Noen som kan forklare meg hvordan man regner ut argumentet til et komplekst tall som ikke ligger i første kvadrant i det komplekse planet? Jeg kan bruke arctan for å finne vinkelen når den er mindre enn 90 grader. Over det så blir det bare rot i sakene Edit: wolframalpha klarer det jo!!! Omg. Endret 26. august 2010 av Algific Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det er ikke så vanskelig uten wolfram heller. Finn . Da finner du argumentet til et tall i første kvadrant. Nå gjør du følgende: - Hvis tallet ditt er i andre kvadrant, blir argumentet - Hvis tallet ditt er i tredje kvadrant, blir argumentet - Hvis tallet ditt er i fjerde kvadrant blir argumentet Tegn litt i et koordinatsystem med reell og imaginær akse så ser du sikkert hvordan/hvorfor. Her går jeg forresten ut i fra at du er pålagt å oppgi argumentet innafor 0 til 360 grader (evt 0 til 2 pi). Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Har store problemer med å forstå et resonnement i Kreyszig. Det omhandler Laplace-transformasjoner, enhetsstegfunksjonen(?) og såkalt "time shifting". . Noen som kan hjelpe meg med å se hva som har blitt gjort? Det står i teksten over at vi må skrive om fra f(t) til f(t-a)u(t-a), hvor f(t) er den funksjonen vi utfører Laplace-transformasjonen på. De har bare skrevet om kvadradet fra t -> t - 1 (hvilket er hensiktsmessig ved bruk av Heaviside). Du har nok en skrivefeil i uttrykket, - det skal være: Jeg har òg litt problemer med å se hvordan . Hvor er Diracs deltafunksjon Du kan vel se på den der som en definisjon av deltafunksjonen. Det er flere måter å representere den på, blant annet er den deriverte av Heaviside sprangfunksjonen lik deltafunksjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå