wingeer Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Vel, det er jo akkurat det samme. Som Imaginary sier skal realdelen være lik på begge sider og imaginærdelen være lik på begge sider. Dvs, at alt som står ganget med i på høyre side av likhetstegnet må være lik alt som står ganget med i på venstre side av likhetstegnet. Endret 25. august 2010 av wingeer Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Hei! Forstår ikke helt en oppgave med bevis. Oppgaven er som følger: La x være et partall. Bevis at 4 går opp i x^2. På forhånd takk for hjelpen!:-) -Oppgaven er i matte R1 Endret 25. august 2010 av hoyre Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Problemet med bevis er ofte å sette opp påstanden som skal bevises matematisk. Det står at x er et partall. Hvordan kan vi så si dette matematisk? Noe som er felles for alle partall er at de har 2 som faktor. Det betyr at de er lik 2 ganget med noe. Dette "noe" kan være hvilket som helst helt tall. Hvis du nå kaller dette "noe" for så kan du i stedet for "x er 2 ganget med noe", si at . Nå kan du jo prøve å se på . Hva blir dette hvis du tar i bruk at ? Endret 25. august 2010 av Jaffe 1 Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hei! Har en oppgave til som ikke var så lett. Oppgaven er som følger: vis at x går opp i 24 -> x går opp i 48. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Tenk litt gjennom her. Hva vil det si at x går opp i 24? Hvis du finner svaret på det tror jeg du vil finne det veldig selvsagt at x også går opp i 48. Da gjenstår det å vise det matematisk, og til det kan du bruke noe av den samme tankegangen som i forrige oppgave. 1 Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Hei, vet noen hva tredje- og fjerdegradsformelen er for hver av de ukjente for løsing av likninger? Eller hvis det finnes en webside om dette. -Takk Endret 25. august 2010 av tonyrydland Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Ja. BAre å søke på google det. Men hvorfor vil du ha de formlene, de er stygge som fy. Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hmmm, jeg tror jeg fant noe. Takk. De var ikke pene, men nå har jeg en fasit på hvordan man kommer frem til de ukjente. Da er det ingenting å bekymre seg for før en eksamen. For man må ha en formelsamling som inneholder det meste. http://planetmath.org/?op=getobj&from=objects&name=CubicFormula http://planetmath.org/encyclopedia/QuarticFormula.html Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Jeg tviler sterkt på at du møter 3. og 4.gradslikninger på eksamen, som krever en slik formel. I hvert fall ikke på "vanlig" nivå … Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Nja... nå har jeg de, så da føler jeg meg trygg. Vet dere hva faget heter etter "Matematikk 1" på høgskolen? Og hva som er pensum der? Jeg finner ikke dette noe sted... eller heter det bare simpeltheten "Matematikk 2". Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Leste feil … Matten etter matte 1 heter matte 2, evt. matematiske metoder 2. Den de fleste ingeniørstudier har 2. semester. Endret 25. august 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Vet du hva som er pensum i matte 2? bare sånn raskt oppskrevet bare så jeg kan se om boken min inneholder stoffet? Endret 25. august 2010 av tonyrydland Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 De fleste høgskoler har vel en nettside med denne informasjonen på? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Jepp. Her er læringsmålene, sakset fra UiS sine nettsider: Kjenne til en del grunnleggende begrep innenfor elementær lineær algebra, og være operasjonell innenfor disse.<li>Behandle lineære ligningssystemer og løse egenverdiproblemer.<li>Kunne avgjøre konvergens/divergens til en rekke. Finne Fourierrekken til en gitt enkel funksjon.<li>Kjenne til Laplacetransformasjonen og dens egenskaper. Anvende dette til løsning av differensialligninger.<li>Få operasjonell kunnskap om elementære begreper innenfor fler-variabel analyse. Hvis du har boken Kalkulus (av Lorentzen ++) (eller den amerikanske fra Edwards og Penney) så inneholder denne det meste av dette. Det brukes vel en annen bok i tillegg i lineær algebra. Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Jeg fant en nettside. Takk uansett. Jeg har bare aldri visst hva faget het... Jeg har Calculus "A complete course" 5th edition av Robert A. Adams. Jeg låner bare en bok fra biblioteket jeg da. Det var alt for i dag. Endret 25. august 2010 av tonyrydland Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Kommer helt an på hvilken høgskole du går. Som regel heter faget matematikk 2. Pensum finner du mest sannsynlig på høgskolens hjemmesiden. Hva fjerdegradsligninger og tilhørende røtter gjelder vil du ALDRI få spørsmål om dette. "Enkleste" måten for tredjegradsligninger er å gjette seg frem til en løsning, for så å polynomdividere. Jude Quinn: Faget som heter matematikk 2 som undervises på NTNU er helt forskjellig fra det som undervises ved UiS. Blir jo litt umulig å si noe spesifikt. Endret 25. august 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Bestem s og t slik at u(vektor) og v(vektor) blir parallelle. u= [s,s-2,-2] v= [2t, t, 6] Veit ikke helt hvor jeg skal begynne... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Begynn med definisjonen av parallellitet. Hva vet du om to vektorer som er parallelle? Kan du uttrykke den ene ved hjelp av den andre? Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Jeg har regnet ut noen like oppgaver, men det har alltid s stått alene for eksempel. Her vet jeg ikke hvordan jeg kan få ett tall eller en bokstav alene sånn at jeg kan regne videre. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Når to vektorer er parallelle så har de samme eller stikk motsatt retning, men ikke nødvendigvis samme absoluttverdi. Dette kan vi (som du sikkert er kjent med) uttrykke ved å si at to vektorer er parallelle dersom . (Uansett hvilket tall k vi ganger med, får vi en vektor som er parallell med , bare med forskjellig lengde, eller med stikk motsatt retning (dersom k er negativ.) Derfor må det, hvis og skal være parallelle, finnes en slik k.) Sett opp dette: Nå har vi at to vektorer skal være like. Da må alle komponentene være like. Kommer du videre nå tror du? Edit: glemte en ] Endret 25. august 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå