Torbjørn T. Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Det kan faktoriserast: (3x)2 - x = x(9x-1), og 3x2 - x = x(3x-1). Lenke til kommentar
twisted_ Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Det kan faktoriserast: (3x)2 - x = x(9x-1), og 3x2 - x = x(3x-1). Ja, men hva tjener man på det? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Tja. Er det ein funksjon vert det kanskje enklare å sjå nullpunkta. Eller so kan det jo faktisk vere at oppgåva er å faktorisere, men det vert jo berre gjetting, so trådstartar må kome med tilbakemelding. Lenke til kommentar
xmariannex Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Tja. Er det ein funksjon vert det kanskje enklare å sjå nullpunkta. Eller so kan det jo faktisk vere at oppgåva er å faktorisere, men det vert jo berre gjetting, so trådstartar må kome med tilbakemelding. alt jeg skal ha er et svar på (3X i andre) - 3X X - altså et ukjent tall men alt jeg trenger er svaret på (3X i andre) - 3X , resten gjør jeg selv ; ) Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) du setter 3x^2-x=0 også har du jo en annengradslikning.(altså to svar) btw denne tråden burde vel stått under "den store mattetråden" Endret 23. august 2010 av LiNwin Lenke til kommentar
multinoob Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hei vi fikk denne oppgaven i fysikken i dag. Vi skal løse denne formelen med hensyn på l. Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
twisted_ Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hei vi fikk denne oppgaven i fysikken i dag. Vi skal løse denne formelen med hensyn på l. Kan noen hjelpe? Da må du få roten av l alene på den ene siden, og når det er gjort så kvadrerer du begge sidene av ligningen. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hei vi fikk denne oppgaven i fysikken i dag. Vi skal løse denne formelen med hensyn på l. Kan noen hjelpe? Det blir slik: 3 Lenke til kommentar
multinoob Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Tusen takk du er en snill kar. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Tja. Er det ein funksjon vert det kanskje enklare å sjå nullpunkta. Eller so kan det jo faktisk vere at oppgåva er å faktorisere, men det vert jo berre gjetting, so trådstartar må kome med tilbakemelding. alt jeg skal ha er et svar på (3X i andre) - 3X X - altså et ukjent tall men alt jeg trenger er svaret på (3X i andre) - 3X , resten gjør jeg selv ; ) Og det er heilt umogeleg å finne ut slik du har skrive av oppgåva, det må vere noko på andre sida av eit likskapsteikn, slik LiNwin nemner. Om oppgåva er å finne x ut frå likninga 3x^2 - x = 0, kan du anten faktorisere slik eg gjorde, eller bruke abc-formelen. Om du faktoriserer, so finn du løysingane ved at om eit produkt er lik null, må ein av faktorane vere lik null. Dvs. at for at x(3x-1) = 0, må anten x = 0 eller 3x - 1 = 0. Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) "Et idrettslag har laget et spill de kaller minilotto. I dette spillet krysser en av fire tall fra og med 1 til og med 9. Premiene blir beregnet ved at en trekker ut fire vinnertall og to tilleggstall. 1. Premie: 4 rette vinnertall 2. Premie: 3 rette vinnertall og 1 tilleggstall 3. Premie: 3 rette vinnertall 4. Premie: 2 rette vinnertall og 1 tilleggstall. a) Vis at sannsynligheten for å vinne 1. Premie i minilotto er 0.00794. b) Regn ut sannsynligheten for å vinnr 3. premie i minilotto. Har klart a, men klarer ikke b. Gjorde de på lik måte, men får feil ifølge fasit. Gjør slik: (4C3*5C1)/(9C4)=0.159 Fasit sier 0.0952. Endret 23. august 2010 av lolbits Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Engelskkunnskapene mine har dessverre råtnet litt, så jeg er rett og slett usikker på hva oppgaven spør om: Interpret the equation as a statement about distance, and hence determine the graph of the equation. Utregningen er grei. Endret 23. august 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 "Tolk likninga som ei forkaling om avstand, og difor bestemm grafa til likninga. Altså få den på formen y = x Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 A=3j, AxB=9i og A*B=12 Finn B Svar: 3j+3k Setter jeg bare B=ai+by+cz og regner ut kryss- og skalarprodukt og stapper inn i hverandre? Får feil svar. :/ Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) "Tolk likninga som ei forkaling om avstand, og difor bestemm grafa til likninga. Altså få den på formen y = x Takk! Og hva blir det mest presise svaret på det? At avstanden fra x-aksen øker lineært med avstanden fra y-aksen, da x=y. Noe mer? Endret 23. august 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Off, militæret har tatt knekken på all smådillingen. Hvordan flytter jeg en graf ett hakk ned og ett til venstre? Ligningen for grafen er: . Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Vel, på en vanlig graf skrevet på formen forteller b oss hvor grafen krysser y-aksen. Denne vil du gjøre en lavere, om jeg forstår deg riktig. Og motsatt må du finne ut når x=0, og igjen gjøre denne verdien en mindre, om jeg forstår deg rett. (Dette selv om din graf ikke er linjær) Endret 24. august 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 For å flytte den et hakk til venstre kan du også tenke at du vil at grafen skal ha samme høyde som , men for én lavere x. Det er klart at for å oppnå samme verdi, må du da øke x med 1. Altså slik at du får . Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 'heisann! Eg har eit knakande stort problem eg skulle hatt svar på: Polynomfunksjonen P er gitt ved P(x) = x^3+2x^2-3x-10 a) vis at -2 er ein faktor b) faktoriser P(x) mest mulig c) Finn nullpunkta til P ved regning d) finn ut ved regning for hvilke verdier av x grafen til P ligger under x-aksen Så er det c og det eg ikkje anar korleis eg gjer?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå