Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hun har trukket lgx utenfor, det som står er jo:

 

2*lgx*lgx-lgx>0

 

Det er to ledd med lgx i hvert ledd, altså kan det trekkes utenfor en parrentes slik:

 

lgx(2lgx-1)>0

 

EDIT: Så det ikke var det du hadde problemer med:P

 

siden lgx(2lgx-1) > 0 må lgx > 0 og 2lgx-1 > 0 siden +- = - og 0*x = 0

Ett annet alternativ er at lgx < 0 og 2lgx-1 < 0 siden -- = +

 

Håper det forklarte litt... si ifra hvis det var noe som var uklart.

 

Etter å ha sett på løsningen er det gjort noen feil. Hun har for det første plutselig gått fra en ulikhet til en likhet. Ellers har hun løst ulikheten som om det var en likhet, noe det ikke er. Hun tenkte at da lgx(2lgx-1) > 0 må enten lgx = 0 eller 2lgx-1 = 0, noe som hadde løst ligningen lgz(2lgx-1) = 0

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar
Hvorfor blir det plutselig lik 0?

 

Det BLIR ikke plutselig lik 0.

Man setter lik 0 for å finne nullpunktene til venstresiden av ulikheten. Etterpå lager man fortegnsskjema for å finne ut på hvilken side av nullpunktene ulikheten er oppfylt (altså når venstresiden av ulikheten er større enn 0) og på hvilken side av nullpunktene ulikheten ikke er oppfylt (altså når venstresiden av ulikheten er mindre enn 0).

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skjønner nå, takk :)

 

Men sitter fast på en enklere oppgave (gullfiskhusk -.-)

 

logx2+2logx=4

logx2+2logx-4=0

Bytte logx med u, for å gjøre det enklere

u2+2u-4=0

Peise i ABC-formelen med a=1, b=2, c=-4

u1=1,23

u2=-3,23

logx=1,23 <=> x = 101,23 <=> x = ~17

logx=-3.23 er ikke definert.

 

Fasit sier: x = 10

 

Hva har jeg gjort feil?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

HJELP! Trenger motivasjon

 

Går nå mitt andre år ved den videregående skole, og har matte som avgangsfag i år. Er redd for å stryke, da min karakter til nå har vært 2.

Jeg føler liksom ikke at jeg har nok motivasjon til å jobbe med matten, verken på fritiden eller på skolen.

 

Er det noen som har slitt med samme problemet, og som har noen tips om hvordan man kan få opp motivasjonen?

Trenger virkelig hjelp!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
HJELP! Trenger motivasjon

 

Går nå mitt andre år ved den videregående skole, og har matte som avgangsfag i år. Er redd for å stryke, da min karakter til nå har vært 2.

Jeg føler liksom ikke at jeg har nok motivasjon til å jobbe med matten, verken på fritiden eller på skolen.

 

Er det noen som har slitt med samme problemet, og som har noen tips om hvordan man kan få opp motivasjonen?

Trenger virkelig hjelp!

 

På forhånd takk!

Sett deg et mål. Tenk at du faktisk MÅ gjennomføre det her for å komme dit du vil senere (studiekompetanse e.l). Gjør en innsats for å følge med, og ikke vær redd for å spørre. Jeg lå på en 2-3 i første klasse på videregående og gikk ut med en 5'er.

Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for alle svar, men jeg har møtt på en ny logaritmelikning som jeg har problemer med. Den er slik:

 

lg (x+2)^2= lg x^4

 

Jeg trodde jeg ville klare den ved å vite hvordan jeg skulle regne ut den andre likningen, men jeg klarer det ikke. Jeg må innrømme at jeg sliter litt med disse logaritme likningene, jeg skal sette meg bedre inn i det, men hadde satt pris på om noen kunne vise meg hvordan dette gjøres slik at jeg kan bruke eksempelet til å løse lignende oppgaver.

P.S: Fasit sier at likningen gir to løsninger: X1=-1 eller X2=2

 

Jeg vet det kan se ut som jeg er en lat unge som ikke gidder å gjøre leksene sine, men jeg lover dere at dette ikke er tilfellet, saken er bare den at jeg, som sagtm har litt problemer med å fatte disse logaritmelikningene.

Takk for eventuelle svar:)

Lenke til kommentar
lg (x+2)^2= lg x^4

 

I og med at du har logaritme på begge sider kan du bare fjerne disse, og du får da:

 

(x+2)^2 = x^4

 

Ta nå kvadratrot på begge sider og jobb videre med den løsningen som er mulig.

 

x+2 = x^2 (evt x+2=-x^2 men vi ser at denne ligningen ikke gir løsning i reelle tall)

 

x^2-x-2=0, og andregradsformelen gir løsninger x1=2 og x2=-1, som oppgitt i din fasit.

Lenke til kommentar

Du mener vel kanskje AB, ikke CA (det er jo like langt fra A til C som fra C til A)?

 

I såfall: i en 45-45-90-trekant er forholdet mellom sidene 1:1:√2. Da ganger du bare en av sidelengdene med √2: AB = AC*√2 = 168cm*√2 = 237.6

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
hvorfor?

Fordi det er samme lengden :!:

 

Fra spøk til revolver, tolker oppgaven slik at du skal ha lengden på AB, ikke sant?

 

Husker ikke helt trigonometri og har ikke formlene her men du gjør følgende.

 

Del trekanten i to ved høyden h som du trekker vinkelrett fra AB til vinkelen C.

 

Du har nå to like (speilvendte) trekanter med en rett vinkel.

 

Vi kaller punktet høyden treffer AB for G.

 

Du har da en vinkel og en lengde i en rettvinklet trekant og kan regne ut høyden.

 

Da har du to sider og regner ut AG med pytagoras.

 

AB = 2 x AG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...