Jaffe Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) EDIT: Hehe, misforsto visst helt. Trodde du mente det motsatte, om du bare kunne gå ut i fra (uten å rekne) at lg(x+8) = 1 impliserer at x = 2. I såfall ville det komt an på læreren. Endret 14. januar 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hei. Retter fortsatt prøven, og jeg skjønner ikke helt hva hun har gjort her etter lg x(2lg x-1)>0 Hvorfor blir det plutselig lik 0? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Hun har trukket lgx utenfor, det som står er jo: 2*lgx*lgx-lgx>0 Det er to ledd med lgx i hvert ledd, altså kan det trekkes utenfor en parrentes slik: lgx(2lgx-1)>0 EDIT: Så det ikke var det du hadde problemer med:P siden lgx(2lgx-1) > 0 må lgx > 0 og 2lgx-1 > 0 siden +- = - og 0*x = 0 Ett annet alternativ er at lgx < 0 og 2lgx-1 < 0 siden -- = + Håper det forklarte litt... si ifra hvis det var noe som var uklart. Etter å ha sett på løsningen er det gjort noen feil. Hun har for det første plutselig gått fra en ulikhet til en likhet. Ellers har hun løst ulikheten som om det var en likhet, noe det ikke er. Hun tenkte at da lgx(2lgx-1) > 0 må enten lgx = 0 eller 2lgx-1 = 0, noe som hadde løst ligningen lgz(2lgx-1) = 0 Endret 15. januar 2008 av NevroMance Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Hvorfor blir det plutselig lik 0? Det BLIR ikke plutselig lik 0. Man setter lik 0 for å finne nullpunktene til venstresiden av ulikheten. Etterpå lager man fortegnsskjema for å finne ut på hvilken side av nullpunktene ulikheten er oppfylt (altså når venstresiden av ulikheten er større enn 0) og på hvilken side av nullpunktene ulikheten ikke er oppfylt (altså når venstresiden av ulikheten er mindre enn 0). Endret 15. januar 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Ifølge notasjonen hennes sier hun at lgx = 0, altså blir det plutselig 0. Er vel kun en notasjonsfeil, men en veldig forvirrende en som det burde trekkes for. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Skjønner nå, takk Men sitter fast på en enklere oppgave (gullfiskhusk -.-) logx2+2logx=4 logx2+2logx-4=0 Bytte logx med u, for å gjøre det enklere u2+2u-4=0 Peise i ABC-formelen med a=1, b=2, c=-4 u1=1,23 u2=-3,23 logx=1,23 <=> x = 101,23 <=> x = ~17 logx=-3.23 er ikke definert. Fasit sier: x = 10 Hva har jeg gjort feil? Endret 15. januar 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det står ikke logx2 og ikke (logx)2 Nå er ikke jeg helt god på ligninger men, dersom det er førstnevnte kan jo 2logx skrives som logx2 og du vil få logx2 + logx2 = 4 2logx2 = 4 logx2 = 2 10^logx2 = 102 x2 = 102 x2 = 100 og tar kvadratrot på hver side: x = 10 Er det korrekt? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) log x2 er ikke lik (log x)^2! (Eller glemte du å sette paranteser?) EDIT: Chokke var før meg. Det ser helt korrekt ut. Endret 15. januar 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Aaaaaaaaaaaaah! *lyden av et lys som tennes* Logaritmer er teit Takk igjen Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 HJELP! Trenger motivasjon Går nå mitt andre år ved den videregående skole, og har matte som avgangsfag i år. Er redd for å stryke, da min karakter til nå har vært 2. Jeg føler liksom ikke at jeg har nok motivasjon til å jobbe med matten, verken på fritiden eller på skolen. Er det noen som har slitt med samme problemet, og som har noen tips om hvordan man kan få opp motivasjonen? Trenger virkelig hjelp! På forhånd takk! Lenke til kommentar
danno_O Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 HJELP! Trenger motivasjon Går nå mitt andre år ved den videregående skole, og har matte som avgangsfag i år. Er redd for å stryke, da min karakter til nå har vært 2. Jeg føler liksom ikke at jeg har nok motivasjon til å jobbe med matten, verken på fritiden eller på skolen. Er det noen som har slitt med samme problemet, og som har noen tips om hvordan man kan få opp motivasjonen? Trenger virkelig hjelp! På forhånd takk! Sett deg et mål. Tenk at du faktisk MÅ gjennomføre det her for å komme dit du vil senere (studiekompetanse e.l). Gjør en innsats for å følge med, og ikke vær redd for å spørre. Jeg lå på en 2-3 i første klasse på videregående og gikk ut med en 5'er. Lenke til kommentar
Pimmy Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hei igjen, takk for alle svar, men jeg har møtt på en ny logaritmelikning som jeg har problemer med. Den er slik: lg (x+2)^2= lg x^4 Jeg trodde jeg ville klare den ved å vite hvordan jeg skulle regne ut den andre likningen, men jeg klarer det ikke. Jeg må innrømme at jeg sliter litt med disse logaritme likningene, jeg skal sette meg bedre inn i det, men hadde satt pris på om noen kunne vise meg hvordan dette gjøres slik at jeg kan bruke eksempelet til å løse lignende oppgaver. P.S: Fasit sier at likningen gir to løsninger: X1=-1 eller X2=2 Jeg vet det kan se ut som jeg er en lat unge som ikke gidder å gjøre leksene sine, men jeg lover dere at dette ikke er tilfellet, saken er bare den at jeg, som sagtm har litt problemer med å fatte disse logaritmelikningene. Takk for eventuelle svar:) Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 lg (x+2)^2= lg x^4 I og med at du har logaritme på begge sider kan du bare fjerne disse, og du får da: (x+2)^2 = x^4 Ta nå kvadratrot på begge sider og jobb videre med den løsningen som er mulig. x+2 = x^2 (evt x+2=-x^2 men vi ser at denne ligningen ikke gir løsning i reelle tall) x^2-x-2=0, og andregradsformelen gir løsninger x1=2 og x2=-1, som oppgitt i din fasit. Lenke til kommentar
Helpel Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) En likebent trekant har disse målene: Trekant ABC AC - 168cm BC - 168cm AB - ???cm Vinkel ACB - 90grader skjønner ikke.... Sånn fiksa det Endret 17. januar 2008 av Helpel Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 En likebent trekant har disse målene: Trekant ABC AC - 168cm BC - 168cm CA - ???cm Vinkel ACB - 90grader skjønner ikke.... AC = CA = 168 cm Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Du mener vel kanskje AB, ikke CA (det er jo like langt fra A til C som fra C til A)? I såfall: i en 45-45-90-trekant er forholdet mellom sidene 1:1:√2. Da ganger du bare en av sidelengdene med √2: AB = AC*√2 = 168cm*√2 = 237.6 Endret 16. januar 2008 av Jaffe Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 hvorfor? Fordi det er samme lengden :!: Fra spøk til revolver, tolker oppgaven slik at du skal ha lengden på AB, ikke sant? Husker ikke helt trigonometri og har ikke formlene her men du gjør følgende. Del trekanten i to ved høyden h som du trekker vinkelrett fra AB til vinkelen C. Du har nå to like (speilvendte) trekanter med en rett vinkel. Vi kaller punktet høyden treffer AB for G. Du har da en vinkel og en lengde i en rettvinklet trekant og kan regne ut høyden. Da har du to sider og regner ut AG med pytagoras. AB = 2 x AG Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Du har en rettvinklet likebeint trekant der du vet begge hypotenusene. Da er det bare til å fylle inn i pytagoras. hyp^2 = kat1^2 + kat2^2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Du har en rettvinklet likebeint trekant der du vet begge hypotenusene. Da er det bare til å fylle inn i pytagoras.hyp^2 = kat1^2 + kat2^2 Edit: Mente du begge katetene? Endret 16. januar 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå