hoyre Skrevet 25. juni 2010 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Hei! Er det noen som vet om jeg kan lage grafer av rasjonale funksjoner i geogebra? Eventuelt hvordan gjør jeg dette? Jeg får det ikke til. Oppgaven er å tegne en graf digitalt av den rasjonale funksjonen: 1-x / 2x+1 Egentlig skulle det vært en brøkstrek. På forhånd takk for hjelpen! Endret 25. juni 2010 av hoyre Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (1-x)/(2x+1) eller Funksjon[(1-x)/(2x+1),-5,5] Lenke til kommentar
NurielNorge Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Takk for løsninger ## reklame fra posten er fjernet av ilpostino ## Endret 29. juni 2010 av ilpostino Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 En bredskjerm er målt til 22" (55,88cm). Forholdet mellom lengden og høyden er 1.6:1 Hvordan skal jeg regne det ut? Har prøvd meg litt fram selv men er litt usikker på resultatet, blir noe med at vi setter 1,6x + x = 55,88, og regner ut K^2 + K^2 = H^2 tenker jeg. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Sei at høgda er x, då vil lengda vere 1.6x. Pytagoras gjev at x^2 + (1.6x)^2 = 55.88^2, som er ei grei likning å løyse. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Sei at høgda er x, då vil lengda vere 1.6x. Pytagoras gjev at x^2 + (1.6x)^2 = 55.88^2, som er ei grei likning å løyse. Var det jeg tenkte, men må ha regnet det ut feil i starten, fant fram en 22" bare for å måle i virkelig skala og tenkte at det ikke kunne stemme, men var visst bare en feilberegning. Fikk det rett nå. Endret 29. juni 2010 av Eplesaft Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg holder for øyeblikket på med å sette meg litt inn i derivasjon, som en forberedelse til neste skoleår. Men jeg klarer på en måte ikke å bryte inn i stoffet, og det meste virker ganske gresk for meg, da jeg ikke har hatt noen introduksjon eller grunnleggende opplæring om det fra før. Har dere noen tips til hva jeg kan begynne med? Må naturligvis bli det enkleste, da jeg står på bar bakke akkurat nå. Og om noen kan gi et kort, enkelt svar (om det finnes), på hva er derivasjon, egentlig? Synes det er litt lettere å sette meg inn i stoff når jeg kan plassere det i en sammenheng, altså vite "hva det er godt for". Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det den deriverte av ein funksjon fortel deg, er kor fort grafen til funksjonen stig. Om du til dømes har ein funksjon som seier korleis temperaturen endrer seg i løpet av eit døger, vil verdien til den deriverte seie kor raskt temperaturen stig eller synk. Sagt på ein annan måte: Verdien til den deriverte av ein funksjon for ein gitt x, er lik stigningstalet til tangenten til funksjonen, for den same x-verdien. Ein ting derivasjon vert nytta til, er å finne ekstremalverdiar (topp-/botnpunkt) for funksjonar. Ettersom tangenten til ein funksjon i eit topp-/botnpunkt vil vere horisontal, vil den deriverte vere lik null. Du kan byrje med å sjå på reglar for derivasjon, som viser deg korleis du kan derivere ulike typar funksjonar, og Matematikk.net sitt oppslag om anvendt derivasjon. Andre brukarar har kanskje fleire forslag. Til sist, prøv å finn nokre oppgåver du kan rekne på. Veit ikkje om nokon gode ressursar for slikt, anna enn at det ligg ein del gamle eksamensoppgåver på Utdanningsdirektoratet sine sider, og her vil det vere nokre derivasjonsoppgåver. 2 Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jepp, har funnet en del oppgaver på nettet, både læreboksider, udir, osv., med fasit også. Ellers takk for gode tips. Skal sette i gang i morgen. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 OK, har sett over litt formler og slikt, og den anvendt derivasjon-siden. Men sliter litt med å "knekke koden" for når jeg skal bruke hvilken formel. Har sett på oppgaver som: g(x) = 0,2x4 f(x) = -2x2 f(x)= 10x Men klarer ikke helt å finne ut hvilke formler jeg bruker. Anyone? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Regner med du mener og ? Alle tre kan løses på denne måten: Lenke til kommentar
Noxnon Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) --- Endret 30. juni 2010 av Noxnon Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Er det noen som kan hjelpe meg med denne opg? Bruk logaritmereglene til å forenkle uttrykket: lg (2*5) - lg 1/5 Fasitsvar er 1 + lg5 På forhånd takk! Endret 2. juli 2010 av hoyre Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 lg(2*5) - lg(1/5) = lg(2*5/(1/5)) = lg(2*5*5) = lg(50) = lg(10*5) = lg(10) + lg(5) = 1 + lg(5) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Eller litt enklare: lg(2*5) - lg(1/5) = lg(10) - [lg(1) - lg(5)] = 1 + lg(5), sidan lg(1) = 0. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Hei! Er det tilstrekkelig å forenkle logaritmeuttrykket lg 3^3 + lg 3^2 - lg 3 på denne måten? lg 3^3 + lg 3^2 - lg 3=lg 3^3 + lg 3^2 - lg 3^1= (3+2-1) lg 3 + lg 3 - lg 3= 4 lg3 Eventuelt hvordan skal denne oppgaven egentlig løses? Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Er det noen som vet hvordan denne eksponentiallikningen kan løses? Oppavelyden er som følger: Noen smittsomme sykdommer sprer seg raskt. For en slik sykdom er tallet på smittede personer ved nyttårsskiftet et år lik 60. Tallet på smittede personer er t uker seinere gitt ved eksponentiallfunksjonen: N(t)=60*a^t der a er et positivt tall. a)Tallet på smittede personer etter en måned (4 uker) var 124. Finn a. Da har jeg kommet frem til at eksponentialfunksjonen er 124=60*a^4, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal finne a. Håper noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Hoyre: Hvis du har fasit kan du gjerne sjekke med den, men begge utregningsmetodene jeg har prøvd ga samme svar, så tror det er riktig. Hvis du deler på 60 på begge sider står du igjen med: Ellers kan du bruke logaritmeregning, gir samme svar Endret 4. juli 2010 av New_Game Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Hoyre: Hvis du har fasit kan du gjerne sjekke med den, men begge utregningsmetodene jeg har prøvd ga samme svar, så tror det er riktig. Hvis du deler på 60 på begge sider står du igjen med: Ellers kan du bruke logaritmeregning, gir samme svar Ja, svaret stemmer det. Jeg klarte å regne det ut med kvadratroten, men jeg fikk det ikke til med logaritmeregning. Derfor lurer jeg på om du kan vise meg hvordan det skal gjøres med logaritmeregning Endret 4. juli 2010 av hoyre Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 exp() er eksponentialfunksjonen, so exp(x) = e^x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå