hoyre Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Er det forresten noen forstår seg på denne opg: I en trekant er høyden tre enheter lengre enn grunnlinjen. Arealet av trekanten er lik arealet av et kvadrat med like lange sider som grunnlinjen i trekanten. Finn arealet av kvadratet. Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Det enkleste vil vel være å sette opp en likning med opplysningene dine Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Det enkleste vil vel være å sette opp en likning med opplysningene dine Har prøvd litt på dette, men svaret blir ikke 9 som i fasiten. Vet noen fremgangsmåten? Takknemlig for hjelp! Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) EDIT: Kaller grunnlinjen x: A=x(x+3)/2 A=x² x²=x²/2 + 3x/2 1/2*x²-3/2*x=0 x²-3x=0 x(x-3)=0 x=3 Oppgaven spurte om arealet til kvadratet. 3²=9 (to streker) Endret 8. juni 2010 av madsc90 Lenke til kommentar
sebjen Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Denne oppgåva tel som fire delspørsmål. To elevar har starta ei elevbedrift. Dei vil lage og selje posar med to forskjellige blandingar av nøtter, rosiner og sjokolade. Dei har kjøpt inn desse råvarene: 5,50 kg kasjunøtter 9,00 kg peanøtter 6,75 kg rosiner 4,50 kg sjokoladekuler Ein pose med blanding A inneheld: 100 g kasjunøtter, 75 g peanøtter, 50 g rosiner, 75 g sjokoladekuler Ein pose med blanding B inneheld: 50 g kasjunøtter, 125 g peanøtter, 75 g rosiner, 50 g sjokoladekuler Utsalsprisen for blanding A er 30 kroner per pose. Utsalsprisen for blanding B er 25 kroner per pose. La x vere talet på posar som dei sel av blanding A, og y talet på posar som dei sel av blanding B. Finn x og y slik at inntekta blir størst mogleg. Kor mykje har dei til overs av dei innkjøpte råvarene i dette tilfellet? Lenke til kommentar
torkr1 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hei:) kom opp i matte muntlig eksamen, temaet er på reisefot. (ferie). Har noen noen gode tips på vanskelige oppgaver vedrørende dette temaet:) Alt mottas med takk:) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Denne oppgåva tel som fire delspørsmål. To elevar har starta ei elevbedrift. Dei vil lage og selje posar med to forskjellige blandingar av nøtter, rosiner og sjokolade. Dei har kjøpt inn desse råvarene: 5,50 kg kasjunøtter 9,00 kg peanøtter 6,75 kg rosiner 4,50 kg sjokoladekuler Ein pose med blanding A inneheld: 100 g kasjunøtter, 75 g peanøtter, 50 g rosiner, 75 g sjokoladekuler Ein pose med blanding B inneheld: 50 g kasjunøtter, 125 g peanøtter, 75 g rosiner, 50 g sjokoladekuler Utsalsprisen for blanding A er 30 kroner per pose. Utsalsprisen for blanding B er 25 kroner per pose. La x vere talet på posar som dei sel av blanding A, og y talet på posar som dei sel av blanding B. Finn x og y slik at inntekta blir størst mogleg. Kor mykje har dei til overs av dei innkjøpte råvarene i dette tilfellet? Hvilket nivå er dette? Har du lært Kuhn-Tucker? Endret 8. juni 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
sebjen Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Denne oppgåva tel som fire delspørsmål. To elevar har starta ei elevbedrift. Dei vil lage og selje posar med to forskjellige blandingar av nøtter, rosiner og sjokolade. Dei har kjøpt inn desse råvarene: 5,50 kg kasjunøtter 9,00 kg peanøtter 6,75 kg rosiner 4,50 kg sjokoladekuler Ein pose med blanding A inneheld: 100 g kasjunøtter, 75 g peanøtter, 50 g rosiner, 75 g sjokoladekuler Ein pose med blanding B inneheld: 50 g kasjunøtter, 125 g peanøtter, 75 g rosiner, 50 g sjokoladekuler Utsalsprisen for blanding A er 30 kroner per pose. Utsalsprisen for blanding B er 25 kroner per pose. La x vere talet på posar som dei sel av blanding A, og y talet på posar som dei sel av blanding B. Finn x og y slik at inntekta blir størst mogleg. Kor mykje har dei til overs av dei innkjøpte råvarene i dette tilfellet? Hvilket nivå er dette? Har du lært Kuhn-Tucker? Mattematikk s1 lineær optimering Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Kom opp i matte og fikk sannsynlighet. Har et lite spørsmål. Læreplanmålet jeg lurer på er - Gjøre rede for begrepene fordeling og stokastisk variabel for endelig utfallsrom og finne forventning, varians og standardavvik for en stokastisk variabel Kan jeg her bruke et eksempel basert på binomisk sannsynlighet? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Og hvordan pleier dere å løse lineære optimeringsproblemer? Dette er strengt tatt en nonlineær optimeringsoppgave.. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Dette er strengt tatt en nonlineær optimeringsoppgave.. Sikker? Den ser lineær ut for min del. Masteral: Hvilken nivå er dette? Du kan bruke binomisk fordeling for å illustrere, ja. Du kan også bruke Poisson-fordeling, standardnormalfordeling osv. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Ut fra denne setningen: Kor mykje har dei til overs av dei innkjøpte råvarene i dette tilfellet? regner jeg med at de har noe igjen slik at du må benytte heller enn = i bibetingelsene, så ja, det er nonlineær programmering det er snakk om. Du må bruke Kuhn-Tucker heller enn Lagrange for å løse det analytisk. (Alt av funksjoner og betingelser her er lineære, enig i det, men av en eller annen grunn har de valgt å kalle akkurat dette nonlineær programmering..) Endret 8. juni 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Masteral: Hvilken nivå er dette? Du kan bruke binomisk fordeling for å illustrere, ja. Du kan også bruke Poisson-fordeling, standardnormalfordeling osv. Tusen takk! Er matematikk S2 på vgs. Kanskje jeg skal bruke standardnormalfordeling istedenfor, for der er det jo mye annet gøy å trekke inn. Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hva er forskjellen på diskrete stokastiske variabler og kontinuerlig stokastiske variabler? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Klippet fra matematikk.net: Diskrete data er en samling av enkelte tall på tallinjen. Vi kaller disse diskrete variable. Et eksempel på diskrete variable kan være antall mål i en fotballkamp. Mengden kan presenteres på formen { 0, 1, 2, 3 ... }. Motsetningen til diskrete variabler er kontinuerlige variable, som gies som et intervall. Et eksempel kan være høyden på juletrær. Det finnes uendelig mage høyder i intervallet [ 1m, 3m]. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 The_last_nick_left: Aha, jeg forstår. Har kun hatt enkel lineær programmering selv. Da også uten analysen involvert. Før øvrig er det en god forklaring du sakset ut til Masteral. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hei! Jeg skal opp i R2 muntlig med tema om differensiallikninger. Jeg hadde tenkt å ha med en oppgave hvor en fallskjermhopper satt seg fast i et tre under landing, og endte opp i en pendelbevegelse. For å finne ut når fallskjermhopperen kommer til ro, må jeg bruke formler for frie svingninger med demping. Formelen er som følger: z'' + (q/m)*z' + (g/l)*z = 0 hvor z er utslagsvinkelen. Spørsmålet mitt er rett og slett hvilken verdi jeg skal bruke for q, dempningsfaktoren? Jeg vil anta at jeg skal bruke 9.81 da tyngdekraften hele tiden virker loddrett nedover på bevegelsen? Hvordan finner jeg så ut når hopperen når bakken ved å løse det som en likning? Gjør jeg det grafisk er det ikke noe problem, så det får duge som nødløsning. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Du kan se bort fra tyngdekraften, da den til enhver tid er i likevekt med en del av kraften fra strikken (?) i fallskjermen (gitt at du har forhold der Hookes lov gjelder). Newtons andre lov gir , der er kraften fra strikken, er f.eks luftmotstand (tilnærmet lineært avhengig av v for lave hastigheter). Flytt over leddene og du får at k og c må du så gi plausible verdier. Hva mener du med å nå bakken? Med mindre fallskjermen ryker vil amplituden på svingningene avta rundt samme likevektsposisjon, men han vil jo ikke falle til bakken. edit: y/z er forresten ikke en vinkel, men posisjon. Endret 8. juni 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. juni 2010 Del Skrevet 9. juni 2010 Ok, takk! Er fallskjermsnorer elastisk? Trodde de var uelastiske, men skal sjekke det opp. I såfall gjelder ikke Hookes lov. I matteboka mi er z/y nevnt som utslagsvinkel. Den er proporsjonal med buen hopperen har, så sånn sett blir det jo posisjon også da vi av definisjonen for absolutt vinkelmål har at b(t) = l * z (t). Var at svingingene avtok, har tidligere referert til dette som når fallskjermhopperen er i tilnærmet ro, noe som blir mer hva jeg har i tankene. Så hvis jeg forstår deg rett, så må jeg velge en verdi c for motstanden fallskjermhopperen opplever, og en verdi k for eventuelt snordrag. K er satt som g/l i boka når eksempelet er en pendel som henger i tyngdefeltet, men pendler gjennom seig væske. Hadde håpet å kunne bruke samme fremgangsmåte, da mitt scenario er det samme, bortsett fra at q/c ikke er den samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå