enskoleelev Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Nå er jo ikke trekanten hans rettvinklet da, så den har ikke noen hypotenus eller kateter. HVIS trekanten hadde vært rettvinklet ville katetene vært sidene som lå inntil den rette vinkelen, mens hypotenusen er siden som ligger overfor den rette vinkelen. åååh, nå skjønner jeg. Er det ingen kateter og sånn når det kke er rettvinklet??? Hvordan kan jeg lage en likning av det da :||| Trenger også hjelp med å regne en lik oppgave som denne: Altså, omkrets areal og sånn ... Mulig jeg må eeendre litt på viinkler og sånn. Men hvordan gjør man det... Jeg skal ha muntlig eksaaamen. Og vil ha avanserte oppgaver. Tenkte på denne figuren. Hvis jeg vet at radiusen er 7 cm, hva kan jeg da gjøre med den? Da vet jeg hvor lang AS og BS er. Også vet jeg omkrets og areal av sirkelen. Men hvordan finner jeg da lengden på PB og PA??? I tilleg de små bitene som er rundt (liksom, hvordan regner man omkrets og areal av ett pizzastyyykke ... Jeg sammeligner det med det. Vanskelig å forklare!!!) ü,, Endret 5. juni 2010 av enskoleelev Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Hva er det du skal frem til? Hva ønsker du å finne? Lenke til kommentar
enskoleelev Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Hva er det du skal frem til? Hva ønsker du å finne? Omkrets og areal. av den runde saken (jeg kan det) men hvordan finner jeg areal og omkrets av den inni??? Og de "halvrunde" tingene rundt X) lol. Liksom areal og omkrets av alle delene Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Du ønsker altså å finne arealet og omkrets av trekant SAB og trekant APB? Hvilket klassetrinn går du i? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 ... Klassiske nybegynner feil dette her. Når du lurer på en oppgave vær så snill å 1. Beskriv oppgaven så nøyaktig som mulig. Altså skriv av oppgaven ordrett. 2. Si hvilket trinn/lærebok du har / hva du har prøvd/ tenkt. Med de opplysningene du har kan du ikke finne areal og omkrets... Lenke til kommentar
enskoleelev Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 ... Klassiske nybegynner feil dette her. Når du lurer på en oppgave vær så snill å 1. Beskriv oppgaven så nøyaktig som mulig. Altså skriv av oppgaven ordrett. 2. Si hvilket trinn/lærebok du har / hva du har prøvd/ tenkt. Med de opplysningene du har kan du ikke finne areal og omkrets... Har endra det nå ... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Vel. Du kan ihvertfall finne AB, og følgelig omkretsen av figuren ASB. For å finne arealet av figuren lurer jeg på om det ikke er noen enklere måte enn å integrere, hvilket jeg antar du ikke aner hva er engang. EDIT: Tull og tøys. Såklart det finnes en enklere metode. Det er en enkel formel for arealet av en seksjon av en sirkel. Litt usikker på den andre figuren. Etter hva jeg husker fra R1 har du der en periferi- og en sentralvinkel. Om det hjelper stort, er jeg ikke sikker på. Endret 5. juni 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Hvis jeg vet at radiusen er 7 cm, hva kan jeg da gjøre med den? Da vet jeg hvor lang AS og BS er. Også vet jeg omkrets og areal av sirkelen. Men hvordan finner jeg da lengden på PB og PA??? I tilleg de små bitene som er rundt (liksom, hvordan regner man omkrets og areal av ett pizzastyyykke ... Jeg sammeligner det med det. Vanskelig å forklare!!!) ü,, Jeg er fremdeles usikker på hva det egentlig er du ønsker å komme frem til. Endret 5. juni 2010 av Nyah Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Hvordan finner jeg volumet av et "frustum" (tror det heter en avkortet pyramide på norsk) Hvor radiusen til den nedreste delen er 10feet, den øverste 4feet og høyden er 15feet? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Det er vel ingen pyramide om den er sirkelformet. Det blir en slags konisk figur, da. Etter et søk på google finner jeg at: volum = . Hvor a er diameteren til bunnen, b er diameteren til toppen, og c er høyden. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Jeg skal ha muntlig eksaaamen. Og vil ha avanserte oppgaver. Tenkte på denne figuren. Hvis jeg vet at radiusen er 7 cm, hva kan jeg da gjøre med den? Da vet jeg hvor lang AS og BS er. Også vet jeg omkrets og areal av sirkelen. Men hvordan finner jeg da lengden på PB og PA??? I tilleg de små bitene som er rundt (liksom, hvordan regner man omkrets og areal av ett pizzastyyykke ... Jeg sammeligner det med det. Vanskelig å forklare!!!) ü,, PB og PA kan du finne vha sinussetningen hvis de opplysningene du har gitt er kjent. Du regner da ut den tenkte linjen AB og siden det blir likebeinte trekanter kan du finne de andre vinklene. Deretter er det litt enkel trigonometri for å finne PA/PB. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Inntreserer meg ganske mye for Matte, og skal starte på Vg1 neste år. Er det noen som vet om en bok jeg kan kjøpe som forklarer det meste man skal gå igjennom på Vg1, og som kanskje har noen oppgaver i seg ? Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Måtte vel vært læreboka dere skal bruke det da. Hva med å kontakte skolen og høre? Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Skal på steinerskolen. Vet egnetlig ikke så mye om den, bortsett fra at de skriver egene lærebøker i de fleste fag. Er litt usikker på om det gjøres i matte.. Kan spørre rundt Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Vil tro de er behjelpelige med å skaffe en bok hvis du spør, selv om det er Steinerskolen. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Høyden på en solsikke målt i centimeter x dager etter at den ble plantet er gitt ved: ( h(x)=0,01*x^(2,7) ) Finn den gjennomsnittlige vesktfarten i periodene [10, 11], [10, 10,1] og [10, 10,01]. Hva er vekstfarten etter nøyaktig 10 dager? Jeg er redd jeg ikke forstår hva som menes med [10, 10,01]. Endret 6. juni 2010 av Nyah Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Det er vel bare en måte å si "gjennomsnittsfarten mellom 10 og 10,01". Endret 6. juni 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Det er vel bare en måte å si "gjennomsnittsfarten mellom 10 og 10,01". Så det er rett og slett mangel på forskjell i skilletegn/desimaltegn som er grunnen til den noe klumsete skrivemåten i oppgaven? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Vil tro det. Selv pleier jeg å forsøke å unngå å bruke desimaltall i slike sammenhenger, siden kommategnet kan ha to betydninger. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Skal på steinerskolen. Vet egnetlig ikke så mye om den, bortsett fra at de skriver egene lærebøker i de fleste fag. Er litt usikker på om det gjøres i matte.. Kan spørre rundt Kan anbefale ei bok ved navn "Matte med teskje", som tar for seg nettopp dette pensumet. Skal også opp til VG1 nå, og leste samt arbeidet med denne sist sumar. Mange gode forklaringar og gode oppgåve etter kvar nye ting som blir introdusert. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå